مهمترین حکمت قربانی کردن رسیدن به بالاترین مراتب تقوی است

امام جمعه قیدار در خطبه‌های نماز عید قربان گفت: مهمترین حکمت قربانی کردن رسیدن به بالاترین مراتب تقوی است.

به گزارش نسیم اشراق حجت الاسلام علی موسوی در خطبه های نماز جمعه عید قربان در حرم مطهر قیدار النبی(ع) شهر قیدار اظهار کرد: عید واقعی زمانی است که انسان حقیقتاً شاد باشد.

وی افزود: در اسلام دو عید داریم که هر دو پس از یک دوره عبودیت است یکی عید فطر که پس از ماه رمضان و دیگری عید قربان است.

امام جمعه قیدار ادامه داد: حاجیان در عید قربان خود را تخلیه می‌کنند که این تخلیه خالی کردن خود با دو چیز است یکی رمی جمره یعنی کنار گذاشتن دشمن و دیگری کنار گذاشتن دنیا که با ذبح گوسفند انجام می‌شود.

وی افزود: تقوا یکی از ابعاد آرامش در مسائل اقتصادی و دنیایی است، اگر انسان در مسائل مادی ۱۰ نکته را رعایت کند به آرامش می‌رسد.

امام جمعه قیدار ادامه داد: نکته اول این‌که برای تحصیل رزق تلاش و عمل متعارف کند، کوتاهی نکند به‌ طوری که دچار مشکل شود و بعد بگوید صبر می‌کنم و
دوم این‌که در حین تلاش به توکل بر خدا توجه کنید؛ کسانی که توکل بر او می‌کنند از راهی که فکر نمی‌کنند خدا رزقشان را می‌رساند.

وی افزود: سوم نداشتن آرزوهای طولانی کسی که آرزوهای طولانی دارد هر چقدر هم تحصیل کند باز هم آرزوی بالاتر دارد و غصه دائماً در وجودش باقی است.

امام جمعه قیدار ادامه داد: نکته چهارم تحصیل و تقویت عزت نفس است؛ کسی که نفسش را عزیز بداند خود را به کالاهای پست دنیا آلوده نمی‌کند، خود را فوق دنیا می‌داند و دنبال دنیا حرکت نمی‌کند، برای رسیدن به کمال حرکت می‌کند و در این شرایط دنیا مثل سایه او را دنبال می‌کند.

وی افزود: نکته پنجم این است که در امور دنیا نگاه به بالادستی خود نکند؛ این امر نگرانی باطنی برای شخص می‌آورد زیرا در مقایسه با بالاترها می‌گوید من فلان چیز را ندارم در امور خوب گفتند به بالادست نگاه کنید تا حرکت کنید.

امام جمعه قیدار ادامه داد: نکته ششم هم‌نشینی با فقرا ست این امر عملاً انسان را قانع می‌کند، توجه به فنا دنیا چیزی است که عابد به آن دل نمی‌بندد چون می‌داند از او گرفته می‌شود.

وی افزود: نکته هفتم رضایت به تقدیرات الهی است زمانی که انسان تلاشش را کرده است انسان باید مقدرات ترسیم شده را قبول کند و بداند که خدا می‌داند چه چیزی صلاح است و شاید اگر بیشتر داشته باشد طغیان خواهد کرد.

امام جمعه قیدار ادامه داد: نکته هشتم کندن حب دنیا از دل است کسی که به مال دنیا و دیگران حریص باشد، بداند به هر مقدار از مال دنیا برسد سیراب نمی‌شود و هر چه سنش بالاتر رود حرص و طمعش بیشتر می‌شود.

وی افزود: نکته آخر اقتصاد است یعنی میانه‌روی هم در تحصیل و هم در مصرف مال، وقتی میانه‌روی که از آن به کفاف یاد می‌کنند سرلوحه خود قرار داد در زندگی آسوده و راحت می‌شود.

امام جمعه قیدار ادامه داد: مهمترین حکمت قربانی کردن رسیدن به بالاترین مراتب تقوی است و عمل قربانی یک حکم دارد و یک حکمت و حکم آن کشتن یک حیوان و حکمت آن با تقوا بالا رفتن است

وی افزود: امام صادق علیه السلام فرمودند:«و اذبح حنجره الهوی و الطمع عند الذبیحه»«عید قربان عید رهائی از تعلقات است رهائی از هر آنچه رنگ و بوی غیر خدائی دارد».

امام جمعه قیدار ادامه داد: روز عید قربان دو خصوصیت دارد اول طهارت باطنی،پیروزی بر دشمن درون، غلبه بر هوس ها و خواهش های نفسانی و دوم نمایش انسجام حقیقی و وحدت ملت و اعتصام دسته جمعی به ریسمان الهی است که در نماز عید قربان تجلی پیدا می کند.

وی افزود: نماز عید قربان مثل نماز عید فطر مظهری از وحدت و انسجام امت اسلام است تکبیر های آن مظهری از استکبار ستیزی است یعنی در این روز عید باید به خود بیائیم و اگر در دلهایمان انگیزه های اختلاف و نقار و نفاق و دوگانگی وجود دارد سرکوب کنیم باید بر محوریت ولی فقیه اتحاد و انسجام خود را حفظ کنیم.

امام جمعه قیدار ادامه داد: حج ابراهیمی مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین‌المللی است و یکی از ویژگی های بارز حج ابراهیمی ابراز تنفر و انزجار از ستمگران و اعلام برائت از مشرکین است که یک اصل قرآنی است که در آیات سوره برائت آمده و تکلیف همه مسلمین را در این خصوص معلوم ساخته است

وی افزود: پیام حج امسال رهبر انقلاب، قاطع و تاریخی و تعیین‌کننده است و بی تردید این پیام برای کشورهای اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است وبرای امت اسلامی راهگشاست. تمام سخنان مقام معظم رهبری برگرفته از کلام وحی و ائمه اطهار (ع)است.

امام جمعه قیدار ادامه داد: امروز خاطره اعجاب انگیز و الهام بخش دو عبد موحد و دو عبد مخلص خدا ابراهیم و اسماعیل در دل ها زنده می شود و پدری پیر با چهره ای نورانی و ملکوتی بر بالین فرزند جوان خوش سیمای خود ایستاده آستین بالا می زند و تیغ برنده ای را در پی حکم الهی به گلوی فرزند می گذارد فرزند بدون ترس و وحشت و با حالت تسلیم می گوید به آنچه مأمور گشته ای عمل کن من هم به خواست خدا از صبر کنند گاه خواهم بود.

وی افزود: خداوند متعال برای بزرگداشت این خاطره توحیدی و اخلاص الهی مقرر فرمود هر سال در وادی منا گوسفندی ذبح گردد تا خاطره از خود گذشتگی آن دو بنده مخلص خدا سندی برای نمایش شرف و فضیلت آدمیت باشد.

امام جمعه قیدار ادامه داد: اما در دوره معاصر و در دوران دفاع مقدس بزرگ‏مردانى بودند كه اسماعيل‏وار آماده شدند تا در مسلخ عشق به قربانگاه روند تا با رويى سفيد به محبوب خويش برسند؛ و چه سعادتى داشتند آنانى كه عاشقانه و مخلصانه در اين عيد خدايى، عيدى خويش را با شهد شيرين شهادت از معبود گرفتند و به ديدارش شتافتند.

وی افزود: شهيد امير سرلشگر خلبان سيد على اقبالى دوگاهه و شهيد امير سرلشگر خلبان عباس بابايى که در روز عید قربان به سوی معبود پر کشیدند.