نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
دراین نوشتاربه بیان دیدگاه امام خمینی(ره)ومقام معظم رهبری درباره معلم پرداخته شده است. اشراق آنلاین:از معلم تعاریف و شناختارهای فراوانی در فرهنگهای تخصصی و همگانی آورده شده است. درفرهنگ فارسی عمید، معلم هم ارز با واژههایی مانند: تعلیم دهنده، آموزاننده و معلم آورده شده است. در واژه نامه دهخدا نیز معلمرا به معنی آموزاننده، استاد […]
دراین نوشتاربه بیان دیدگاه امام خمینی(ره)ومقام معظم رهبری درباره معلم پرداخته شده است.
اشراق آنلاین:از معلم تعاریف و شناختارهای فراوانی در فرهنگهای تخصصی و همگانی آورده شده است. درفرهنگ فارسی عمید، معلم هم ارز با واژههایی مانند: تعلیم دهنده، آموزاننده و معلم آورده شده است. در واژه نامه دهخدا نیز معلمرا به معنی آموزاننده، استاد و معلم معنی شده است. درفرهنگ علوم رفتاری شعاری نژاد دو شناختار از واژه معلم آورده شده است: کسی که دوره پرورش آموزگاری را پایان رسانده است و برای آموزش به گروهی از دانش آموزان یا دانشجویان دریک نهاد آموزشی پژوهشی، و پرورشی گماشته شده است. درفرهنگ آکسفورد، معلم به آن کس گفته شده است که “تدریس میکند”.
معلم کسی است که به دلیل پیوند نزدیک باشاگردان میتواند نیازهای آنان را شناسایی کرده وبر پایه آن با ساماندهی نوشتههای آموزشی با نام یک رهبر آموزشی درصنف، گردش یادگیری را رهبری میکند. اومیتواند با سو دادن به یادگیری شاگردان، دانستار آنهارا افزایش مید هد وسرانجام آنها را به حد رسایی برساند.
معلم کسی است که دراندیشه رشد و پرورش درست شخصیت شاگردان خود و بر آورده سا ختن نیازهای روحی و روانی آنان باشد. و یا آموزگار کسی است که پیش ازهرچیز خودرا شاگردمی پندارد که تشنه یادگیری است ودم به دم زندگی اش رادرآموزش سپری میکند بیش از اینکه خود را یک آموزگار بپندارد یک شاگرد یا آموزنده همیشگی میپندارد.
درنتیجه این معلم است که برجسته ترین عامل پدید آورنده چندوچون دلخواه یادگیری و یاد دهی است که پس از شاگرد دومین عنصرمهم سامانه آموزش و پرورش به شمارمیرود.
معلمی در کلام امام خمینی(ره)
نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. نقش معلم، بسیار حساس و مهم است و مسئولیت بسیار زیادی دارد. نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که اخراج من الظلمات الی النور است. معلم، امانت داری است که امانت او غیر از همه امانت هاست؛ انسان، امانت اوست. امانت های دیگر را اگر کسی خیانت به آن بکند، خلاف کرده است، اما امانت اگر انسان باشد، اگر خدای نخواسته به این امانت خیانت شد، یک وقت می بیند خیانت به یک ملت است، خیانت به یک جامعه است، خیانت به اسلام است. معلم، امانت دار نسلی است که تمام مقدّرات یک کشور، به آن نسل سپرده می شودو و تربیت شما باید همراه با تعلیم باشد. شغل معلمي، همان شغل انبياست. پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله معلم همه بشر است و بعد از او، حضرت امير باز هم معلم بشر است. معلم، امانت داري است كه غير از همه امانت ها، انسان، امانت اوست. شما معلمين، يك شغل بسيار شريف داريد كه همان شغل الله است. وظيفه معلم، هدايت جامعه است به سوي الله. كليد سعادت و شقاوت يك ملت، دست [قشر] فرهنگي است. صلاح و فساد يك جامعه به دست مربيان آن جامعه است. همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگيزه اش از مدرسه هاست و كليد، دست معلمين است. همه معلمين در فكر اين باشند كه خودشان را تهذيب كنند! بايد خود را مهذب كنند تا حرفشان در ديگران اثر كند. اين نونهالاني كه اميد آتيه كشور اسلامي هستند، اينها امانت هايي هستند در دست معلمين. معلمين آموزش و پرورش، اگر خودشان يك پرورش صحيح نداشته باشند و يك تعليم صحيح، نمي توانند جوان ها را تعليم كنند و آموزش بدهند و پرورش بدهند. هر مقداري كه انسان عظمتش را زيادتر باشد، مسئوليتش زيادتر است و چون معلم عظمتش زيادتر است، مسئوليتش زياد است. معلم اگر خوب باشد، مملكت خوب مي شود؛ معلم اگر منحرف باشد، مملكت خراب مي شود. پس شماييد كه مي توانيد يك مملكتي را به پيش برانيد؛ هم معنوياتش را و هم مادياتش را و بنماييد كه مي توانيد يك مملكتي را خداي نخواسته به عقب برانيد؛ هم معنويتش را و هم مادياتش را.
معلمی در کلام مقام معظم رهبری شما [معلم ها] در سر کلاس، نه فقط درسی که می دهید، بلکه نگاهی که می کنید، اشاره ای که می کنید، لبخندی که می زنید، اخمی که می کنید، حرکتی که انجام می دهید و لباسی که می پوشید، بر روی دانش آموز اثر می گذارد. ما به خودمان که مراجعه می کنیم، عمیق ترین احساسات و عواطف و حالات خودمان را اگر ریشه یابی کنیم، در انتهای خط، یک معلم را مشاهده می کنیم. معلم است که ما را می تواند شجاع یا جَبان، بخشنده یا بخیل، داکار یا خودپرست، اهل علم و طالب علم و فهم و فرهنگ، یا منجمد و بسته و پای بند به تفکرات جامد بار بیاورد.
معلم است که می تواند ما را متدین، باتقوا، پاک دامن، یا خدای ناکرده بی بندوبار، بار بیاورد. معلم چنین نقشی داردو این ارزش معلم است و این تأثیر معلم است.
امريكا به رغم تمام امكانات مادي، تبليغاتي، نظامي و سياسي، براي رسيدن به اهداف خود، به برخي كشورهاي منطقه، براي تغيير كتاب هاي درسي فشار مي آورد و اين نشانگر تعليم و تربيت است كه قدرت هاي بزرگ نيز در خصوص آن متمركز شده اند. سرلوحه و محور برنامه هاي آموزش و پرورش در تنظيم كتاب، در تربيت معلم، در نظارت بر كار بخش هاي مختلف آموزش و پرورش، در نظارت بر كار آموزش دهندگان و داخل مدارس، بايد بر اين باشد كه ببيند آيا تفكر اسلامي منتقل مي شود. آموزش و پرورش از روزمرگي بيرون بيايد. عزيزان من! معلمان و معلمات عزيز! شما سر كلاس، نه فقط درس كه مي دهيد، بلكه نگاهي كه مي كنيد، اشاره اي كه مي كنيد، لبخندي كه مي زنيد، اخمي كه مي كنيد، حركتي كه انجام مي دهيد، لباسي كه مي پوشيد، بر روي دانش آموز اثر مي گذارد. در اسلام، معلم يك مقام حقيقتاً والاست. بايد مقام معلم در جامعه به گونه اي باشد كه اگر از يك جوان بپرسند شما مي خواهيد در آينده چكاره شويد، بگويد معلم. بايد براي تربيت دانش آموزان هم خيلي اهميت قايل شد. بنده هم معتقدم كه معلم فيزيك، معلم زيست، معلم رياضي يا هر معلم ديگري، مي تواند با يك كلمه و تلنگر، چنان تأثيري روي ذهن دانش آموز بگذارد و تربيت كند كه گاهي با يك كتاب نشود. من به شما فرهنگيان عزيز مي گويم كه مسئله فرهنگ و تعليم و تربيت، مسئله اول در نظام ماست. در بلندمدت، هيچ چيز به اندازه تعليم و تربيت اهميت ندارد. نقش معلم و مربي در جامعه ما، نقش طراز اول است. قدر تعليم و تربيت و معلمي و سنگر فرهنگي را بدانيد!
منابع:
کلمات قصار امام خميني، ص 204. صحيفه نور (مجموعه رهنمودهاي امام خميني)، ج 7، ص 255. سخنراني مقام معظم رهبري، 12/3/1378، به نقل از: نرمافزار به سوي نور روزنامه رسالت، 30/4/1383. سخنراني مقام معظم رهبري، 25/10/1370، به نقل از: نرمافزار به سوي نور روزنامه رسالت، 13/2/1385. سخنراني مقام معظم رهبري، 15/2/1378، به نقل از: نرمافزار به سوي نور سخنراني مقام معظم رهبري، 12/2/1373، به نقل از: نرمافزار به سوي نور سخنراني مقام معظم رهبري، 26/4/1381، به نقل از: نرمافزار به سوي نور سخنراني مقام معظم رهبري، 12/2/1373، به نقل از: نرمافزار به سوي نور سخنراني مقام معظم رهبري، 26/3/1368، به نقل از: نرمافزار به سوي نور
Δ