نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
شهرستان خدابنده هنوز جایی به نام ترمینال یا پایانه مسافربری ندارد.اشراق آنلاین:ماشینهای زرد پژو یا سمند به همراه اتوبوسهای روشن اولین چیزهایی هستند که در میدان بسیج قیدار یا چهارراه شهرداری به چشم میخورند. مسافرانی که زیرآفتاب انتظار میکشند و رانندگانی که هر لحظه منتظرند تا رانندهای خارج از ماشینهای زرد مسافرگیری نکند. همه اینها […]
شهرستان خدابنده هنوز جایی به نام ترمینال یا پایانه مسافربری ندارد.اشراق آنلاین:ماشینهای زرد پژو یا سمند به همراه اتوبوسهای روشن اولین چیزهایی هستند که در میدان بسیج قیدار یا چهارراه شهرداری به چشم میخورند. مسافرانی که زیرآفتاب انتظار میکشند و رانندگانی که هر لحظه منتظرند تا رانندهای خارج از ماشینهای زرد مسافرگیری نکند. همه اینها هر روز در قیدار اتفاق میافتد و سالهاست که ادامه دارد ولی نه گوش شنوایی هست و نه چشم بینایی. طبق لایحه قانونی احداث پایانههای مسافربری توسط شهرداری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری بین شهری در داخل شهر مصوب 9/2/59 توسط مجلس شورایاسلامی در شهرهای بالای 11 هزار نفر جمعیت شهرداری موظف به احداث پایانه مسافربری مناسب با کلیه امکانات بوده و پس از آمادهسازی تحویل وزارت راه و ترابری برای استقرار شرکتهای مسافربری میگردد. شهرستان خدابنده با جمعیتی در حدود 200 هزار نفر هنوز جایی به نام ترمینال یا پایانه مسافربری ندارند و ماشینها و مسافران هر روز همدیگر را در کنار خیابانها ملاقات میکنند. اصانلو، مدیر شرکت مسافربری سلامت پیمان خدابنده در همین رابطه به خبرنگار اشراق آنلاین گفت: تاکنون تصمیمی برای پایانه مسافربری شهر قیدار گرفته نشده چون هر وقت تصمیمی گرفته شده شهرداری شانه خالی کرده و هرگاه از طریق بخش خصوصی اقدام شد به خاطر روابط پشتپرده موضوع منحرف شده و مکان اختصاصی به موضوع دیگری اختصاص یافته است. مکان قبلی که برای پایانه در نظر گرفته شده بود سه سالی به این امر اختصاص داشت ولی بعد از آن به نمایندگی ایرانخودرو تبدیل شد. وی ادامه داد: مشکل اصلی شرکتهای مسافربری قیدار نبود پایانه است و با تأسیس یک پایانه میتوان گفت 50 درصد مشکلات حمل و نقل خدابنده حل خواهد شد. پایانهای که در میدان بسیج قرار دارد کاملاً در اختیار شرکتهای مسافربری بود ولی قسمتهای مختلف آن به بخشهایی مثل پلیسراه، پمپ گاز و غیره اختصاص یافته و عملاً دیگر ترمینال نیست. در این ترمینال خدماتی ارائه نمیشود و فقط صورتحساب مسافران صادر میگردد. از بابت رفاه راننده و مسافر هیچ امکاناتی وجود ندارد و حتی از سرویس بهداشتی هم محروم است. اصانلو افزود: برای اتوبوسهای ابهر نیز دفتری در سهراهی شهرداری با هزینه شخصی اجاره کردهایم و با نوبتبندی هر نیمساعت یک اتوبوس از کنار خیابان به مقصد حرکت میکند. با نبود ابتداییترین امکانات مسافر در تنگنا قرار دارد. از سال 83 هر سال و هر ماه و هر روز نامه نوشتهایم و چندین شورای ترافیک تشکیل شده اما هیچ بندی از مصوبات این شورا اجرا نشده و همه مصوبهها روی کاغذ ماندهاند. او تصریح کرد: مسئولان شهر قیدار هیچتوجهی به بخش حمل و نقل ندارند، در صورتی که رکن اساسی پیشرفت در هر شهر و منطقهای حمل و نقل است. مسئولان یا دوست ندارند به این امر رسیدگی کنند یا تخصص آن را ندارند و یا اینکه عمداً این وضعیت را پیش میآورند که اینجا همیشه مشکل داشته باشد. در این شهر روزانه 40 دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه سواری سرویسدهی میکنند ولی هیچ رسیدگی به رفاه راننده و مسافر و شرکت صورت نمیدهند. با پلیسراه هماهنگی کردهایم که اتومبیلهایی را که غیرقانونی مسافربری میکنند معرفی کنیم، با حرکت ماشین با پلیسراه تماس گرفته و شماره ماشین را اعلام میکنیم ولی جریمهای در کار نیست. وقتی رانندهای مسافر را از داخل ماشین بیرون میکشد روزی 20 هزار تومان جریمه شود دیگر سراغ مسافرکشی غیرقانونی نمیرود. اصانلو اظهار داشت: وقتی کسی که اتومبیل شخصی دارد وضعیت خوب حمل و نقل عمومی را ببیند حتماً در این وضعیت جوی ترجیح میدهد با اتومبیلهای عمومی مسافرت کند و از این طریق استهلاک و تصادفات کاهش مییابد. وقتی فرد میبیند هیچ امکانات رفاهی در کار نیست و باید زیرآفتاب منتظر ماشین بماند اتومبیل شخصی را ترجیح میدهد. ذوالقدر، مدیر شرکت مسافربری پیروزی خدابنده نیز گفت: طبق قانون دولت باید پایانه را تأسیس و در اختیار شرکتها قرار دهد. هماکنون شهرداری از ما عوارض میگیرد ولی خدماتی ارائه نمیدهد. از طرف دیگر سازمان پایانهها هر روز بخشنامههای جدید برای ارتقای سطح خدمات میفرستد. شرکتها قصد ارائه این خدمات را دارند ولی امکانات آن مهیا نیست. هرگاه نزد مسئولان رفتهایم کوچکترین توجهی نداشتهاند و هرگاه نیز کاری انجام دادهاند آن را به بخش خصوصی سوق میدهند که بخش خصوصی نیز جز تعدادی افراد سودجو نیست که با پیشنهاد زمین یا ملکی و تصویب آن و اخذ مجوز به نام ترمینال زمین میگیرند و پس از مدتی کاربری آن را شخصی میکنند. اگر مسافری قصد رفتن از قیدار به ابهر را داشته باشد معلوم نیست چگونه باید برنامهریزی کند و بلیت را از کجا دریافت کند. او ادامه داد: سازمان پایانهها این خدمات را از ما میخواهد ولی در مقابل خواستههای شرکتها تنها دست به نامهنگاری میزنند. اگر سری به بایگانی شورای ترافیک بزنید در همین یک سال اخیر حدود یکصد نامه رد و بدل شده که بینتیجه ماندهاند. در پایان اصانلو گفت: همه مدیران شرکتهای مسافربری خواستار پاسخ صریح از سوی شهرداری و فرمانداری هستند و این مسئله باید توسط این افراد حل شود. متن نامه اعتراضآمیز شرکتهای مسافربری قیدار که به پایگاه خبری تحلیلی اشراق آنلاین ارائه شد بدین شرح است: حمل و نقل مسافر با وسایط نقلیه عمومی تابع ضوابط و شرایط خاصی است مطابق لایحه قانونی احداث پایانههای مسافربری توسط شهرداری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری بین شهری در داخل شهر در تاریخ 9/2/59 توسط مجلس شورایاسلامی به تصویب رسیده است. طبق این قانون در شهرهای بالای 11 هزار نفر جمعیت شهرداری موظف به احداث پایانه مسافربری مناسب با کلیه امکانات بوده و پس از آمادهسازی تحویل وزارت راه و ترابری برای استقرار شرکتهای مسافربری میگردد. شهرستان خدابنده با جمعیتی در حدود 200 هزار نفر که مرکز اصلی راه ارتباطی آن با پایتخت و مرکز استان از شهر قیدار انجام می پذیرد و روزانه در حدود 2000 نفر سفر درون استانی و برون استانی دارد یعنی روزانه سرویسدهی 20 دستگاه اتوبوس و 150 دستگاه سواری این تعداد مسافر را از مرکز شهر قیدار به پایتخت و مرکز استان و شهرستانهای مجاور جابهجا مینمایند. حال سؤال اینجاست که مجموعه قوانین و مقرراتی که از ایجاد امکانات و خدماترسانی به مسافران سخن میگوید: چرا در این شهر خبری از آن نیست؟ در آییننامهها و بخشنامههایی که پیدرپی به شرکتهای مسافربری ابلاغ میگردد که همگی حکایت از خدمترسانی به مسافران دارد ضوابط و شرایط اختصاصی خدمات سرویسهای ویژه که حکایت از مدل ماشین و پذیرایی و … دارد آیا جای سؤال نیست که این مسافر ابتداییترین امکانات سفر را نیز ندارد نه ترمینالی دارد و نه سرویس بهداشتی و نه آب آشامیدنی و نه … آیا نوبت به آن میرسد که برای سفر به دنبال اتوبوس ویژه و برتر باشد؟ چرا مسئولان در شهر قیدار به این بخش مهم اجتماعی کاملاً بیتوجه هستند؟ آیا خانوادههای شما با وسایل نقلیه عمومی سفر نمیکنند؟ چرا بایستی در شهر به این بزرگی اتوبوسها در حاشیه خیابان و زیر تابلوی پارک ممنوع مسافر سوار نمایند؟ همه روزه تعداد بیش از یکصد دستگاه سواری شخصی در جلوی چشمان پلیسراه به صورت کاملاً غیرقانونی اقدام به مسافرکشی به شهرهای زنجان، ابهر و قزوین مینمایند ولی هیچکس جلوی آنها را نمیگیرد؟ ما سخنمان با فرماندار محترم، شهرداری محترم، شورای شهر محترم و مدیریت سازمان پایانههای استان است. چرا مصوبات جلسات شورای ترافیک سالیان سال است که اجرا نمی گردد همه جلسات فورمالیته است. هیچکاری در بخش حمل و نقل مسافر از سوی مسئولان در این شهر انجام نپذیرفته است؟ ما از مسئولان محترم انتظار داریم با آبروی شهرمان اینگونه بازی نکنند، چراکه هر شهروندی و یا هر توریستی که پا به این شهر بگذارد حتماً از کمکاری شما تعریف خواهد نمود و این برای شما مسئولان محترم در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد در هیچ نقطه از ایران پیدا نمیشود که در کوچکترین محوطه و پارکسواری که امر جابهجایی مسافر انجام میگیرد سرویس بهداشتی و آبآشامیدنی وجود نداشته باشد. چرا باید شهر ما اینگونه باشد؟ حتماً به شهروندان ارزش انسانی قائل نیستید. ما شرکتهای مسافربری به وا… از نامهنگاری خسته شدهایم. از پاسدادن فرمانداری به شهرداری، شهرداری به شورایشهر، سازمان پایانه به فرمانداری و شورای ترافیک خسته شدهایم. به بهانه خصوصیسازی افراد سودجو را بر سر ساخت ترمینال خصوصی که از آن در جهت گامهای اقتصادی خود قدم بر میدارند، سوق ندهید و به مردم با چنین کاری ظلم نکنید چون نمونه آن سالهای قبل تکرار شده است و نتیجه آن را همه دیدهایم پس ملت را گول نزنید و به دیگران فرصت سودجویی از این بخش را ندهید. چراکه شهرداری طبق قانون صرفاً موظف به ایجاد و احداث پایانه مسافربری عمومی است، نه بخش خصوصی. لذا در این خصوص شرکتهای مسافربری آمادگی کامل را در جهت همکاری با شهرداری اعلام میدارند. از مسئولان محترم صادقانه خواهشمندیم اگر طی چندین سال گذشته در این بخش کاری انجام دادهاند در مطبوعات وخبرگزاری ها بیاورند تا عامه مردم بفهمند. اگر قصد خدمت دارید قدم بردارید در غیر اینصورت مردم از کمکاری شما خاطره بدی خواهند داشت.
Δ