متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار(28شهریور)+عکس

نماز جمعه این هفته شهر قیداربه امامت حجت الاسلام طالبی امام جمعه این شهراقامه شد. اشراق آنلاین:خطبه اول ادامه بحث آثار تکبر تکبر موجب از بين رفتن اعمال گذشته ( حبط عمل ) انسان می شود. نمونه بارز آن ابلیس است که اميرالمومنين عليه السلام در این خصوص می فرمایند«ِ فَاعْتَبِرُوا بِمَا كَانَ مِنْ فِعْلِ […]

نماز جمعه این هفته شهر قیداربه امامت حجت الاسلام طالبی امام جمعه این شهراقامه شد.DSC04796DSC04808DSC04804DSC04807

اشراق آنلاین:خطبه اول

ادامه بحث آثار تکبر

تکبر موجب از بين رفتن اعمال گذشته ( حبط عمل ) انسان می شود. نمونه بارز آن ابلیس است که اميرالمومنين عليه السلام در این خصوص می فرمایند«ِ فَاعْتَبِرُوا بِمَا كَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِيسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِيلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِيدَ وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا يُدْرَى أَ مِنْ سِنِي الدُّنْيَا أَمْ مِنْ سِنِي الْآخِرَةِ عَنْ كِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ فَمَنْ بَعْدَ إِبْلِيسَ يَسْلَمُ عَلَى اللَّهِ بِمِثْلِ مَعْصِيَتِهِ كَلَّا مَا كَانَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِيُدْخِلَ الْجَنَّةَ بَشَراً بِأَمْرٍ أَخْرَجَ بِهِ مَلَكاً إِنَّ حُكْمَهُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلِ الْأَرْضِ لَوَاحِد پس از آن چه خداوند نسبت به ابليس انجام داد، عبرت گيريد، زيرا اعمال فراوان و كوشش هاي مداوم او را با تكبر از بين برد، او شش هزار سال عبادت نمود كه مشخص نمي باشد از سال هاي دنيا يا آخرت است، اما با ساعتي تكبر، همه را نابود كرد، چگونه ممكن است، پس از ابليس فرد ديگري همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند، نه هرگز! خداوند هيچ گاه انساني را براي عملي وارد بهشت نمي كند كه براي همان عمل فرشته اي را محروم سازد، فرمان خدا در آسمان و زمين يكسان است و بين خدا و خلق دوستي خاصي وجود ندارد كه به خاطر آن حرامي را كه بر جهانيان ابلاغ فرموده، حلال بداند.

م) عدم توفیق متکبر بر انتخاب راه درست

خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلينَ (اعراف/  146)

به زودى كسانى را كه در روى زمين به ناحق گردنكشى و تكبّر مى‏كنند از [فهم‏] آياتم بازمى‏دارم كه اگر هر آيه‏اى را ببينند، به آن ايمان نمى‏آورند و چون راه هدايت را مشاهده كنند، آن را راه و رسم زندگى نگيرند و اگر راه گمراهى را ببينند، آن را راه و روش خود گيرند اين [بازداشتن از فهم آياتم‏] به سبب آن است كه آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل و بى‏خبر بودند.

انسان های متکبر عيب ها و معصيت هاي خودشان را نمي بينند تا در صدد اصلاح آن بر آيند، زيرا همه كارهاي خود را درست مي دانند و هر گاه ديگران آنان را نهي از منكر كنند، اعتنايکه نمی کنند، بلكه ناراحت نیز مي شوند .

چنين افرادي فقط خود و عقايد خودشان را قبول دارند؛ چرا که توهم كمال دارند فهم خودشان را بالا تر از فهم همه مي دانند؛ به همین خاطر هیچ وقت دیسترسی به حق پیدا نمی کنند.

آثار تكبر در آخرت

خداوند متعال خانه آخرت را مخصوص کسانی می داند در روی زمين اراده برتري و فساد و سركشي ندارند و عاقبت به خیری را، خاص پرهيزگاران می داند«تلك الدار الآخرة نجعلها للذين لايريدون علوّا في الأرض و لا فسادا و العاقبه للمتقين.(قصص/83)

و قرآن کریم خلود در جهنم را از آنِ متکبران می داند:«فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرينَ» (نحل/29)

حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند:«إِنَّ الْمُتَكَبِّرِينَ يُجْعَلُونَ فِي صُوَرِ الذَّرِّ يَتَوَطَّأُهُمُ النَّاسُ حَتَّى يَفْرُغَ اللَّهُ مِنَ الْحِسَاب‏» همانا متكبرين را خداوند در روز قيامت به شكل مورچه قرار مي دهد، تا مردم آنان را پايمال كنند و حساب همه تمام شود(كافي/‏2 /309)

و فرمودند: «إن في جهنم لواديا يقال له سقر شكي إلي الله عزوجل شدة حره و سأله أن يأذن له أن يتنفس فأحرق جهنم» همانا در جهنم جايگاهي است براي متكبرين كه نامش سقر است؛ آنان از شدت حرارت آن به خدا شكايت مي كنند و از خدا مي خواهند كه اجازه دهد آنان نفسي بكشند، اما وقتي نفس مي كشند جهنم شعله ور مي شود. (بحارالانوار ج 73 ص 218)

خطبه دوم

ماجراي عمل جراحي رهبر معظم انقلاب اسلامي و بستري‏شدن چند‏روزه ايشان در بيمارستان در اصل امري ناراحت‏كننده و نگران‏كننده بود، به‏واسطه لطف خداي متعال به صحنه های شيرين و جالب توجه تزيين شد. اوج علاقه و ارادت گروه‏هاي مختلف مردم به رهبر معظم انقلاب در اين ماجرا به‏صورت كاملاً طبيعي به نمايش درآمد نشان دادند رابطه امام و امت، رابطه‏اي قلبي و محبت‏آميز و عاشقانه است. عيادت‏هاي اقشار مختلف و گروه‏هاي متفاوت از علما،مراجع عظام، سياسيون،مجموعه دولت، اصحاب دين و علم و فرهنگ، اصحاب رسانه ، هنر، ورزش و.. با امام و مقتدا، صحنه‏هايي زيبا از رابطه قلبي و محبت‏آميز ميان امام و مأموم را به نمايش درآورد و نشان داد رابطه ميان اين جريان‏ها و رهبرشان تا چه حد زيبا ، عمیق و وصف‏ناپذير است.

رهبر معظم انقلاب هنگام ترخيص از بيمارستان، مطالب بسیار مهمي در خصوص مسائل منطقه و دخالت‏هاي آمريكا بيان كردند که رشته های آنها را با چند جمله حکیمانه پنبه کردند تشكيل ائتلافي با عنوان مبارزه با داعش را پوچ، تو خالي خواندند درخصوص مسأله دعوت از ايران به اين ائتلاف فرمودند:اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه‌ی افتخار ما است و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.

سپس به خاطر نشان دادن دروغ‌گویی آمریکایی‌ها برای مبارزه با داعش، جزئیاتی را از پشت پرده این ماجرا بیان کردند. تأكيد كردند: «حركتي كه در عراق انجام شد و كمر داعش را شكست، كار آمريكايي‏ها نبود، بلكه كار مردم، ارتش و نيروهاي مردمي عراق بود و خود آمريكايي‏ها و داعش نيز اين واقعيت را مي‏دانند.»

هدف از شكل‏گيري ائتلاف به رهبري آمريكا، بازگشت اين كشور به منطقه، به‏ويژه عراق و سوريه، به بهانه‏ي مبارزه با داعش است

نكته‏ي دوم كه در خصوص مبارزه‏ي آمريكا با گروه‏هاي تروريستي بايد بدان توجه داشت اين است كه سياست واشنگتن در قبال گروه‏هاي تروريستي، همواره‏ ايجاد، تعامل و تقابل با اين گروه‏ها بوده است. به‏عنوان مثال، در گذشته آمريكايي‏ها براي مقابله با شوروي، به حمايت از افراط‏گرايان در افغانستان پرداختند و القاعده و طالبان شكل گرفت و پس از خروج شوروي از افغانستان با حمله به برج‏هاي دوقلو، سياست آمريكا از تعامل به مقابله با القاعده و طالبان، تغيير جهت يافت. حمله به افغانستان در سال 2001 در اين چارچوب است.

هفته دفاع مقدس (آغاز تهاجم دشمن در روز 31 شهریور 59)

دفاع مقدس، گنجينه و میراثی گرانقدر و ارزشمندى است كه مرور مستمر آن لازم و ضروری است، كه با هر بار بازخوانى پرونده درخشان دفاع مقدس، درسها و عبرتهاى ارزشمندى آشکار می شود كه امروز نيز در دهه چهارم انقلاب اسلامى مى‏تواند راهگشا باشد  و منشاء هدايت و راهنمايى انقلابيون و توده‏هاى ملت خواهد شد.

اگر قرار است كه راجع به موضوعي تصميم گيري، شود قبل از هر‏چيز بايد اهميت آن موضوع روشن باشد. مهم‏ترين حادثه، انقلاب اسلامي بوده و بعد از آن دفاع مقدس.

دفاع مقدس نبود؛ نبردهاي مقاومت در دنيا اتفاق نمي‏افتاد. این که آمريكا بيش از 30 سال ايران را به جنگ نظامي تهديد مي‏كند، با اين وجود تاكنون جرأت حمله به كشور را نيافته است، به بركت خون شهداي دفاع مقدس است

استخراج و عملياتي كردن سبك زندگي شهدا که بر گرفته از سبک زندگی اهل بیت است عالم را دگرگون مي‏كند؛ تمام رفتارهاي امروز هيچ كشوري به اندازه جمهوري اسلامي ايران از امنيت و آرامش و عزت برخوردار نیست اين امنیت،آرامش و عزت به بركت دوران دفاع مقدس حاصل شده است. همه ما مدیون یک مقطع تاریخی به نام دوره دفاع مقدس هستیم. اگر شهدا از طرز لباس پوشيدن، خوردن، خوابيدن تا عبادات و اخلاق و غيره مي‏تواند به‏عنوان سبك زندگي در جامعه پياده شود.

گرامیداشت دفاع مقدس برای این است که این میراث گرانقدر به نسل های سوم و چهارم منتقل شود و نسل های اول و دوم آن را فراموش نکنند و دچار غفلت نشود بايستي این ميراث به نسل‏هاي بعدي منتقل شود. از طریق فيلم‏هايي كه ساخته مي‏شود، كتاب‏هايي كه نوشته مي‏شود، سخنراني‏هايي كه مطرح مي‏شود و يكي از مهمترین راه‏هاي انتقال،گنجاندن وقايع و حوادث و حماسه‏هاي دفاع مقدس در متون درسي تمام ماقطع تحصیلی مدرسه دانشگاه و حوزه است، شخصيت‏هاي نظام و انقلاب و دفاه مقدس بايد شناخته شوند. يكي از راه‏هاي تبيين دفاع مقدس، شناخت این شخصيت‏هايي است كه در دفاع مقدس هستند. يعني نمي‏شود از دفاع مقدس صحبت کرد اما از شهيد نامجو، شهيد باكري، شهيد همت، شهيد اقارب‏پرست، شهيد كلاهدوز و بسياري از اين نام‏داران دفاع مقدس نام نبريد و اين‏ها شناخته نشوند. همين‏طور در كنار آن‏ها شخصيت‏هاي سياسي ما قرار دارند. ما نمي‏توانيم شهيد باهنر و شهيد رجايي و شهيد بهشتي و… را از اين مجموعه تفكيك كنيم. اين‏ها با هم آميخته شده، باید نام این ها زنده بماند. زنده ماندن نام اين‏ها در حقيقت زنده ماندن تاريخ انقلاب و دفاع مقدس است.

بايد با سيره امام آشنايي پيدا كنيم و آگاه بشويم كه امام در حوادث، مسائل و رويدادها و در موضع‏گيري‏ها در مقابل قدرتمندان جهان و نيز در مقابل عوامل داخلي چگونه عمل مي‏كرد. مجموعه رفتار و گفتار امام را اگر جمع كنيم و به آن توجه كنيم، مي‏شود سيره امام؛ مقام معظم رهبري در همة سخنراني‏هايش به امام اشاره مي‏كند و به او تأسي مي‏جويد، بنابراين بايد به مسأله سيره امام در متوني كه تهيه مي‏كنيم توجه شود.

2 -باز گشائی مدارس

فصل مهر و آغاز پاییز در کشور ما همراه با شروع بهار با شکوه و و شکفتن زیبای علم و دانش است. آغاز مهر گوئی خونی تازه در رگهای حیات کشور اسلامی عزیزمان وارد شده است تکاپوی دانش آموزان دانش جویان جلوه زیبایی به جامعه می بخشد.

برای سازندگی هیچ راهی مناسبتر از توجه عمیق به امر مهم تعلیم و تربیت نمی باشد که

خداوند متعال در هیچ یک از نعمت های دنیوی بر بندگان خود منت نگذاشته است تنها در مورد آموزش و پرورش بر آن ها منت نهاده است و این حاکی از اهمیت آموزش و پرورش است «لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه»

آموزش و پرورش ، دانشگاهها و حوزه های علمیه نه تنها هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری افزوده بزرگ دراز مدت است یعنی هزینه ای که صرف یک دانش آموز می شود سودی چند برابر می دهد که طی آن کشور از وابستگی چه از جهت نرم افزاری و چه از جهت سخت افزاری رها می گردد.

مسئله فرهنگ و تعلیم و تربیت در هر کشوری حرف اول را می زند و نقش فرهنگ سازان در جامعه نقش اول است در میان فرهنگ سازان مدرسه و معلم اصل و پایه است که بیشترین مخاطب یعنی دانش آموزان را مستقیم و خانواده های آنان را غیر مستقیم دارد. بزرگترین سرمایه يك ملت، که سرمايه انسانى اوست در اختیار آموزش و پرورش است تربیت و پرورش چنین نیروی انسانی  می تواند پيشرفت و تعالى كشور را تضمين كند و كشور عزیز ایران سريع‏تر به قله‏هاى رفيع كمال دست يابد.

آموزش و پرورش به طور مستقیم در تحول و پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی نیز نقش بنیادی و زمینه ساز دارد از این جهت ضعف یا قوت این نهاد در نهایت به ضعف یا پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی منجر می شود.