متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار(16خرداد)

نماز جمعه این هفته شهر قیداربه امامت حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیداراقامه شد.اشراق آنلاین:خطبه اول اگر اهل تقوا باشیم خداوند متعال همه برکاتش را بر ما نازل می فرماید اعمال ما در برخورد طبیعت با ما تاثیر می گذارد   ادامه بحث بهداشت روان / راه های  درمان حرص در ابتدای خطبه خودم […]

نماز جمعه این هفته شهر قیداربه امامت حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیداراقامه شد.hjsjhاشراق آنلاین:خطبه اول

اگر اهل تقوا باشیم خداوند متعال همه برکاتش را بر ما نازل می فرماید اعمال ما در برخورد طبیعت با ما تاثیر می گذارد

 

ادامه بحث بهداشت روان / راه های  درمان حرص

در ابتدای خطبه خودم و همه نماز گزاران عزیز را به تقوای الهی دعوت می کنم برای این که خود مان را به لباس تقوا مزین کنیم ابتدا باید موانع را برطرف سازیم چرا که در غیر این صورت مثل آن گدائی خواهیم بود که کیسه سوراخی به دست گیرد و هر چه جمع کند از آن طرف خارج خواهد شد

 

یکی از موانع مهم تقوا حرص و طمع به دنیا ست که اگر به موقع درمان نشود انسان را بیچاره می کند بحث در راه های درمان حرص بود که به مواردی اشاره گردید

 

یکی دیگر از عوامل درمان حرص، توجه به فناء دنیا و بقاء آخرت است. انسان ذاتا محب بقاء است و اگر به این حب بقاء توجه کند و مصداق حقیقی آن را که آخرت است بشناسد و به یاد قیامت و جایگاه ابدی خویش یعنی بهشت یا جهنم بیندیشد، حرص را از وجود خود بیرون می­کند.

 

قرآن کریم در آیه­ی 96 از سوره­ی نحل می­فرماید : «ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باق‏» یعنی « آنچه در نزد شماست تمام و فانى مى‏شود و آنچه در نزد خداست پايدار و باقى است».

 

و یا در سوره­ی الرحمن ، آیه­ی 26و 27 می­فرماید : «كلُ‏ُّ مَنْ عَلَيهَْا فَانٍ * وَ يَبْقَى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الجَْلَالِ وَ الْاكْرَامِ» یعنی «  هر كه بر روى اين ( زمين ) است محكوم به فناست و تنها ذات صاحب كبريا و عظمت و برترى و داراى جود و جمال و رحمت پروردگارت باقى مى‏ماند ».

 

و نیز در سوره­ی کهف آیه 46 فرمود:«الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً» یعنی « مال و فرزندان زينت و زيور زندگى دنيايند، و ماندگارهاى نيكو، در نزد پروردگار تو از نظر پاداش بهتر، و از نظر اميد نيكوتر است.» البته مال و فرزند هم می­تواند یکی از مصادیق باقیات الصالحات باشد. امیر المؤمنین علیه السلام در روایت دیگری می­فرمایند:لَوْ رَأَى الْعَبْدُ أَجَلَهُ وَ سُرْعَتَهُ إِلَيْهِ لَأَبْغَضَ الْأَمَلَ وَ تَرَكَ طَلَبَ الدُّنْيَا. بحارالأنوار/ج70 /ص164  « اگر انسان اجل خودش را می­دید که با چه سرعتی به طرف او می­آید در درونش با آرزوها دشمن می­شد و طلب دنیا را ترک می­کرد. » منتها مشکل ما در این است که از این واقعیت غافلیم. اگر کسی می­دانست که تا آخر عمر چند بار نفس خواهد کشید و ازهمان لحظه شروع به شمارش می­کرد و   می­دید که لحظه به لحظه از عمرش کم می­شود دست و پایش را گم می­کرد.

 

ابابصیر می­گوید: امام باقر علیه السلام به من فرمودند : أَ مَا تَحْزَنُ أَ مَا تَهْتَمُّ أَمَا تَأْلَمُ قُلْتُ بَلَى وَ اللَّهِ قَالَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ مِنْكَ فَاذْكُرِ الْمَوْتَ وَ وَحْدَتَكَ فِي قَبْرِكَ وَ سَيَلَانَ عَيْنَيْكَ عَلَى خَدَّيْكَ وَ تَقَطُّعَ أَوْصَالِكَ وَ أَكْلَ الدُّودِ مِنْ لَحْمِكَ وَ بَلَاكَ وَ انْقِطَاعَكَ عَنِ الدُّنْيَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَحُثُّكَ عَلَى الْعَمَلِ وَ يَرْدَعُكَ عَنْ كَثِيرٍ مِنَ الْحِرْصِ عَلَى الدُّنْيَا بحارالأنوار/ج73/ص322« آیا محزون نیستی و غم و اندوه و دردی نداری ؟ گفت : به خدا قسم بلی، حضرت فرمودند : اگر می­خواهی همّ و غصّه­ات برطرف شود یاد مرگ کن و تنهاییِ قبر را متذکر شو و اینکه از دنیا بریده می­شوی و   نمی­توانی به آنجا بازگردی، این یاد کردن تو را به عمل صالح وا می­دارد و از بسیاری از حرص­های دنیا آزاد می­سازد. » پس بسیاری از عوامل حزن و غم و غصه به خاطر حرص بر دنیا است.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ مَا طَرَفْتُ عَيْنَايَ إِلَّا ظَنَنْتُ أَنَّ شُفْرَيَّ لَا يَلْتَقِيَانِ حَتَّى يَقْبِضَ اللَّهُ رُوحِي وَ لَا رَفَعْتُ طَرْفِي وَ ظَنَنْتُ أَنِّي خَافِضَةٌ حَتَّى أُقْبَضَ وَ لَا تَلَقَّمْتُ لُقْمَةً إِلَّا ظَنَنْتُ أَنِّي لَا أُسِيغُهَا حَتَّى أَغُصَّ بِهَا مِنَ الْمَوْتِ ثُمَّ قَالَ يَا بَنِي آدَمَ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ فَعُدُّوا أَنْفُسَكُمْ مِنَ الْمَوْتَى وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ ما تُوعَدُونَ لَآتٍ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ.‏ بحارالأنوار/ج70/ص166

 

فرمودند: “به آن خدایی که جان من به دست اوست چشمم را برهم نمی­گذارم مگر اینکه گمانم این است که ممکن است در این حالت قبض روح شوم. سرم را بلند نمی­کنم مگر اینکه گمان می­گنم که ممکن است درحین پایین آوردن آن قبض روح شوم. لقمه را در دهانم نمی­گذارم مگر اینکه گمانم این است که این لقمه به راحتی وارد شکمم نشود و قبض روح شوم. ای فرزندان آدم اگر عقل دارید خودتان را جزء مرده­ها حساب کنید! به خدایی که جانم به دست اوست آنچه که به آن وعده داده شده­اید حتما خواهد آمد و شما عاجز کننده­ی خدا نیستید.»

 

خطبه دوم:

 

بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در سالگرد حضرت امام در حرم امام (ره)

 

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع پرشور و حماسه آفرین مردم عزادار که در مراسم بزرگداشت سالگرد رحلت حضرت روح الله شرکت کرده بودند مانند هر سال یکی از سخنرانی های مهم و تعیین کننده ایشان بود.که به موضوعات و محورهای مهمی تاکید فرمودند که از اولویت های اصلی می باشند که به برخی از مهمترین محورهای بیانات معظم له اشاره می کنم

 

اولین محور از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بر این مساله بود که با گذشت بیست و پنج سال از رحلت امام عظیم الشان ملت ایران هنوز یاد او و علاقه به او در میان ملت کم نشده است هنوز ملت ایران و ملت های جهان تشنه پیام او وسبک زندگی که او در دوران معاصر ارائه کرد هستند.

 

 نکته مهم دیگری که مورد تاکید معظم له قرار گرفت این بود که دشمنان ملت ایران در طول 35 سال گذشته همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا بتوانند پدیده ای را  که بر اساس ولایت فقیه و به صورت مردمسالاری دینی به دست مبارک اما شکل گرفته بود را شکست دهند.

 

چالش های پیش روی نظام اسلامی

 

مقام معظم رهبری به چالشهای پیش روی نطام اشاره فرمودند و مهمترین چالش بیرونی  مزاحمتهای استکبار و مشخصا آمریکا بیان کردند و فرمودند: شاید در تحلیل های بعضی متفکران سیاسی خودشان هم این هست که فایده ای ندارد و نمی شود با این حرکت عظیم ایران اسلامی مقابله کرد ولکن سنگ اندازی میکنند. باید نقشه کار آنها را دانست. … آمریکا کشورها و آدمهای دنیا را به ۳ قسم تقسیم می کند. یک قسم گوش به فرمانها.  یک عده کشورهایی که گوش به فرمان نیستند اما باید با آنها مدارا کرد. و منافع مشترکی تعریف کرد و یک جوری با آنها کنار آمد. قسم سوم کشورهای نافرمان هستند که باج به آمریکا نمی دهند.

 

نسبت به دسته اول سیاست آمریکائی ها حمایت کامل است. البته حمایت می کنند و آنها را می دوشند. در واقع از امکانات آنها استفاده میکنند از آنها سواری میگیرند، از آنها همه جور خدمت را میگیرند

 

آمریکا به دسته دوم خیانت می کند یعنی فعلا منافع مشترکی با آنها تعریف کرده و آنها را در کنار خود قرار میدهد و با آن ها مدارا می کنند اما وقتی فرصتی یافت خنجر را از پشت به قلب آنها می کوبد.

 

دسته سوم کشورهایی هستند که زیر بار آمریکا نمی روند. سیاست آمریکا درباره اینها این است که از هر وسیله ممکن باید علیه این کشورهای نافرمان استفاده کرد. هیچ حد و مرزی نمی شناسند… این کشور نافرمان تنها جرمش این است که حاضر نیست به آمریکا باج داده و منافع او را برخودش مقدم بدارد. آمریکاییها برای اینکه این کشور را به زانو در آورند از هیچ کاری فروگذار نمی کنند. هرکاری برایشان ممکن باشد انجام میدهد. اگر کاری انجام ندادند به خاطر نتوانستن است.

 

آمریکا علیه این کشورها از انقلاب رنگی، ترور، کودتا و دیگر شیوه ها استفاده می کند.

 

 یکی دیگر از راه ها، ایجاد اختلاف در راس حاکمیت هاست. آن دستگاهی و نظامی که با آن ها همراه نیست، سعی میکنند در راس آن اختلاف و شکاف بوجود آورده و حاکمیت دوگانه ایجاد کنند.

 

یکی دیگر از راه ها این است که ، دلها و افکار مردم را از مبانی اعتقادی و ایمانیشان منصرف کنند. و راه های دیگر که همه این راه ها را آمریکا در قبال نظام اسلامی ما انجام داده و به فضل الهی در همه اینها هم شکست خورده است

 

چالش درونی: چالش درونی برای ملت ما عبارتست از اینکه روحیه و جهت نهضت امام بزرگوار را از نظر دور بداریم و فراموش کنیم و از دست بدهیم. این بزرگترین خطر است. در شناخت دشمنمان اشتباه کنیم. در شناخت دوستمان اشتباه کنیم. جبهه دشمن و دوست را مخلوط کنیم و نفهمیم دشمن و دوست کدام است. یا در شناخت دشمن اصلی و فرعی اشتباه  کنیم که این هم خطر است

 

ولادت با سعادت حضرت علی اکبر (روز جوان)  11 تیر ماه

 

دوره جوانی دوره قوت و نیرومندی ایام زندگی و شکل دهنده دوران پیری است؛ جوان محور حركت جامعه‏ و گره‏گشاى دوره‏هاى سخت و به عنوان موتور حرکت جامعه است.

 

ایام جوانی دوران نشاط ، درخشندگی ،امید و شور و هیجان است که باید با تدبیر مربیان و مسئولین جامعه به نحو احسن از دوران طلائی استفاده شود. در مورد جوانان دو امر باید مورد توجه قرار گیرد:

 

1-ضرورت الگو گیری : روز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام که بنام روز جوان نامگذاری شده باید جوانان آن حضرت را که اخلاق و رفتارش و گفتارش شبیه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است الگوی خود قرار دهند.

 

2-ضرورت توجه مسئولین به جوانان: که باید مجلس و دولت توجه به مشکلات جوانان را در رأس برنامه خود قرار دهند و به برنامه صوری و شعار ی اکتفاء نکنند.

 

هنر بزرگ امام اين بود كه در جهانى كه روشنفكران آن، دين را افيون ملتها می دانستند و شعار جدايى دين از سياست می دادند، با كلمه توحيد و ایمان جوانان را به میدان آورد و انقلابى عظيم به‏وجود آورد كه آثار آن انشاءالله تا  انقلاب جهانی امام زمان علیه السلام باقى خواهد ماند.

 

امام همیشه به مسؤولان در باره نسل جوان سفارش می کردند كه قدر جوانان را بدانید و آن ها را تا مرز رسيدن به بهترين ارزشها ارتقا دهند:«اينك به تمام متصديان امور و دست‏اندركاران كشور هشدار مى‏دهم كه قدر اين جوانان حزب اللهى را بدانيد و از آنان قدردانى كنيد و آنان را تشويق نماييد و در آغوش محبت خود حفظ كنيد.» با تعمق در انديشه امام، مى‏توان چهره جوان نمونه و الگو را شناخت.از دیدگاه امام، جوان آگاه، مستقل، خودباور، خداخواه، ايثارگر، شجاع، مبارز، مقاوم و اهل علم و تقوا جوان نمونه است؛ نه جوانى كه اهل عيش و عشرت و غفلت و بى‏تفاوتى است كه امام در مورد آنان مى‏فرمايد: «شما اگر دقت كنيد در حال جوانها و طبقات جامعه مى‏بينيد كه آن‏هايى كه در عيش و عشرت مى‏گذرانند، حقيقتاً عيش و عشرت نيست. بدنها افسرده، روحها پژمرده و كسالت سر تا پاى آن‏ها را گرفته است. اگر دو ساعت عشرت مى‏كنند، بيست و دو ساعت در ناراحتى آن هستند و آن‏هايى كه اهل خدا هستند، توجه به خدا دارند، ورزش جسمى مى‏كنند و ورزش روحى. آن‏ها در تمام مدت اشخاصى هستند كه پژمردگى در آن‏ها نيست، افسردگى در آن‏ها نيست و اين يك نعمتى است از خداى تبارك و تعالى كه خداوند نصيب همه بكند.

 

موفقیت مردم سوریه در انتخابات

 

انتخابات رياست جمهورى با مشارکت بیش از 73 درصدی مردم سوریه در تاریخ 13 خرداد برگزار شد. و بشار اسد با 88 درصد رای (بیش از ده میلیون رای ) به پیروزی رسید. مردم سوریه با پايدارى مثال‏زدنى و با این مشارکت گسترده خود نشان دادند همچنان در محور مقاومت ايستاده و هرگز تن به سازش و طرح‏هاى تحميلى بيگانگان نخواهند داد.

 

حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور سیلی محکمی برای غرب و کشورهای مداخله گر در بحران سوریه بود

 

پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه مایه شرم‌ساری آمریکا و مخالفین مردم سوریه شد. ما این افتخار و پیروزی را به جناب بشار اسد و ملت صبور و مقاوم سوریه تبریک می‌گوییم.امیدواریم از این معجزه الهی که به دست  مردم در سوریه اتفاق افتاد درس مهمی به آمریکا و حامیان تروریست‌ها در این کشور باشد و بیش از این برای بی آبروئی و شرمساری خود هزینه نکنند.