متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار(16اسفند)

نمازجمعه شهرقیداراین هفته به امامت حجت الاسلام طالبی اقامه شد.اشراق آنلاین:همه نماز گزاران عزیز و خودم را به تقوای الهی دعوت می کنم باور به حسابرسی و روز رستاخیز و یاد مرگ عامل بسیار مهم در تقویت تقوای الهی است. بحث در آثار زیانبار غفلت در دنیا بود که یکی دیگر از آثار آن خاموشی […]

نمازجمعه شهرقیداراین هفته به امامت حجت الاسلام طالبی اقامه شد.DSC02581اشراق آنلاین:همه نماز گزاران عزیز و خودم را به تقوای الهی دعوت می کنم باور به حسابرسی و روز رستاخیز و یاد مرگ عامل بسیار مهم در تقویت تقوای الهی است.

بحث در آثار زیانبار غفلت در دنیا بود که یکی دیگر از آثار آن خاموشی دل و قساوت قلب است قرآن مى‏فرماید:

أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِن رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُم مِن ذِکْرِ اللَّهِ أُولئِکَ‏فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ. (زمر: 22)

آیا آن کسى را که خدا براى اسلام شرح صدر عطا فرمود

که وى به نور الهى روشن است (چنین‏کس با مردم کافر بى‏نور تاریک دل یکسان است هرگز چنین نیست) پس واى بر آنان از قساوت‏و شقاوت، دلهاشان از یاد خدا فارغ است، اینان هستند که دانسته در ضلالت و گمراهى‏اند.

3- دوستى شیطان

بی تردید هر کس از یاد خدا، غافل باشد دلباخته ظواهر فریبنده‏دنیا مى‏گردد و شیطان بر او تسلط پیدا می کند و تا قیامت با او خواهد بود.

وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ. (زخرف: 36)

و هرکس از یاد خدا روى‏گردان شود، شیطان را به‏سراغ او مى‏فرستیم، پس همواره قرین اوست!

 اين همان چيزى است كه در آيات ديگر قرآن به عنوان«تزيين شيطان» (فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ) (نحل- 63) يا ولايت شيطان” (فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ) (نحل- 63) تعبير شده است.

سياست شيطان گام به گام است: «خُطُواتِ» ( بقره، 168) مرحله اول القاى وسوسه است. «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ») طه، 120) در مرحله دوم تماس مى‏گيرد. «مَسَّهُمْ طائِفٌ»(اعراف،201)

 مرحله سوم در قلب فرو مى‏رود. «فِي صُدُورِ النَّاسِ» ( ناس، 5)

) (زخرف، 36   مرحله چهارم در روح مى‏ماند. «فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»

مرحله پنجم انسان را عضو حزب خود قرار مى‏دهد. «حِزْبُ الشَّيْطانِ»(مجادله،19)

مرحله ششم سرپرست انسان مى‏شود. «وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا» (نساء، 119)

 مرحله هفتم انسان خود يك شيطان مى‏شود. «شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ …» (انعام، 112)

 4- خود فراموشى

یَعْلَمُونَ ظَاهِراً مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ. (روم/ 7)

آنها فقط ظاهرى از زندگى دنیا را مى‏دانند و نسبت به آخرت غافلند!

حضرت على(ع) مى‏فرماید:«ویل لمن غلبت علیه الغفلة فنسى الرحلة و لم یستعد».

( غررالحکم، ج 1، ص 227)

واى بر کسى که غفلت بر او غلبه کند و در نتیجه، سفر (آخرت) را فراموش کند و خود را برای آن آماده‏آن نکند.

5- مرگ قلب

غفلت از یاد خدا، قلب و جان انسان را مى‏میراند، یعنى، پس از قساوت و سنگدلى، مرگ قلب‏فرا مى‏رسد، به‏گونه‏اى که دیگر هیچ موعظه و اندرزى در آن اثر نمى‏کند. و گوئى مرده و در این حال،راه بازگشت و توبه نیز به روى او بسته گشته و هرگونه امیدى براى سعادت او از بین مى‏رود.امیر مؤمنان على علیه‏السلام مى‏فرماید:«من غلبت علیه الغفلة مات قلبه»(شرح فارسى غررالحکم، ج 5، ص 293)کسى که غفلت بر او چیره شود،قلبش مى‏میرد

خطبه دوم

اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد

22 اسفند ماه روز بزرگداشت شهدا [سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی 1358]

شهادت فنا شدن اسان برای رسیدن به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است شهادت عشق به وصال محبوب در زیباترین شکل است.

امام على(ع) مى‏فرمايد:«خدا شهدا را در قيامت جلال و عظمت و نورانيتى خاصی وارد مى‏كند كه اگر انبيا از مقابل اين‏ها بگذرند و سوار باشند به احترام اين‏ها پياده مى‏شوند.» چرا شهید در اسلام این همه قداست و ارزش والا دارد؟ چون همه گروه‏هاى خدمتگزار در جامعه، مديون شهدا هستند؛ عالم در علم خود و فيلسوف در فلسفه خود و مخترع در اختراع خود و معلم اخلاق در تعليمات اخلاقى خود نيازمند محيطى مساعد و امن هستند تا خدمت خود را انجام دهند  شهيد آن كسى است كه با فداكارى و از خودگذشتگى خود و با سوختن و خاكسترشدن خود، محيط را براى ديگران فراهم مى‏كند  بر اين اساس است كه حق شهيد از حق تمام كسانى‏كه از راه علم، فلسفه و انديشه، صنعت و اختراع و اكتشاف و اخلاق و تعلیم و… به بشريت خدمت كرده‏اند، بالاتر است.

شهید بعد از شهادتش هم به‏عنوان الگو، نماد و اسوه پايدارى و حماسه‏سازى و جانفشانى در راه دفاع از كشور و آرمان‏هاى آن نور افشانی می کند.

 شهادت تزريق خون به پيكر اجتماع است شهدا هستند كه به پيكر اجتماع و در رگ‏هاى اجتماع  خصوصا اجتماعاتى كه دچار كم‏خونى هستند و روحیه حماسه در آنها مرده، خون تازه وارد مى‏كنند. و آن حماسه مرده را از نو زنده مى‏كنند، لذا اسلام هميشه نيازمند به شهيد است، چون هميشه نيازمند به حماسه‏آفرينى است.

در هر جامعه ای که فرهنگ شهادت و ایثار در آن جریان داشته باشد و بالاترین آرزوی رهبر و افراد آن جامعه شهادت باشد آن جامعه زنده است و هیچ نیرو و قدرتی توان مقابله با آن را نخواهد داشت.

هدف حضرت امام هم از تاسیس بنیاد شهید تداوم خط سرخ شهادت بود. محوری ترین فعالیت بیناد شهید باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت درجامعه باشد باید شهدا به عنوان الگوی برتر به نسل جوان معرفی شود و این ممکن نیست مگر این که یاد و خاطره شهدا را زنده کنیم براى نهادينه‏كردن اين فرهنگ غنى و عزت‏بخش بايد تلاش نمود تا آن‏را به‏صورت فرهنگ عمومى در جامعه درآورد نسل سومانقلاب کسانی هستند که نه فضاى انقلاب را درك كرده‏اند، نه طعم سختى‏ها و دشوارى‏هاى آن‏را چشيده‏اند اين نسل جنگ را نديده است، از آنچه بر كشورش گذشته بى‏اطلاع است،اگراین نسل با فرهنگ شهادت و ایثار پيوند نخورد، يقيناً گرفتار گرگ های درنده ای که در کمین نشسته اند خواهند شد.

فرمایش حضرت امام : این وصیت نامه ها را که این عزیزان می نویسند مطالعه کنید اگر پنجاه سال عبادت کردید خدا قبول کند یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها  را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید به وصیت نامه این جوانان نگاه کنید این وصیت نامه انسان را می لرزاند و بیدار می کند.

روز جمعه پنجم جمادی الاولی روز ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها روز پرستار و بهورز

روز پنجم جمادی الاولی روز بسیار مبارکی است؛ میلاد با سعادت اسوه صبر و پایداری، حضرت زینب علیهاالسلام که «روز پرستار» نام گذاری شده است.

حضرت زینب بزرگ پرستاری است که در حیات خود، از پنج امام بزرگوار، پرستاری کرده است؛ حضرت علی علیه السلام به هنگام ضربت خوردن، امام حسن مجتبی در هنگام مسمومیت، امام حسین علیه السلام در لحظات تنهایی و غربت، امام سجاد علیه السلام در کربلا و مسر اسارت، و از امام محمد باقر علیه السلام در صحرای کربلا.

علاوه بر آن حضرت پرستار واقعی ارزش های الهی بود عظمتى كه اين زن بزرگ  دارد، به خاطر اين كه دختر على‌بن‌ابى‌طالب(عليه‌السّلام)، يا خواهر حسين‌بن‌على و حسن‌بن‌على(عليهماالسّلام) است نیست تنها نسبت نمى‌تواند چنين عظمتى را خلق كند.

ارزش و عظمت زينب كبرى‌، به خاطر حركت او بر اساس تكليف الهى است. تشخیص موقعیت و انتخاب و تصميم درست و حركت او، به او عظمت بخشيد. هر كس چنين كارى بكند، عظمت پيدا مى‌كند.

پرستاری، حرفه‌ای مقدّس و ارزشمند است؛ به طوری که رسول خدا صلی الله علیه و آله ، پرستار را در قیامت، هم نشین ابراهیم خلیل می داند و می فرماید: «هر کس یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور می‌کند.«مَنْ قَامَ عَلَى مَرِيضٍ يَوْماً وَ لَيْلَةً بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلِ ع فَجَازَ عَلَى الصِّرَاطِ كَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ اللَّامِعِ وَ مَنْ سَعَى لِمَرِيضٍ فِي حَاجَةٍ قَضَاهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّه»(وسائل‏الشيعة،ج16،ص343)

روز پرستار فرصت مناسبی برای توجه به این قشر زحمت کش جامعه است، تا مسوولان مربوط در راه برطرف کردن مشکلات پرستاران گام بردارند تا این فرشتگان سپیدپوش با خاطری آسوده به یاری بیماران و نیازمندان به کمک بشتابند چرا که تا خاطری آسوده نداشته باشند نمی توانند از درد و رنج بیماران بکاهند و آرامش و سلامتی را به آنان هدیه دهند. امید است با توجه بیش از پیش به این قشر زحمتکش، بتوان گوشه ای از زحمت های فراوان آنان را جبران کرد.

3-اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد

مشاجد از بدو اسلام به عنوان پایگاه اصلی فعالیت های فرهنگی سیاسی و اجتماعی بود طوری که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تمامی فعالیت های خود را در مسجد متمرکز می کرد.

الان نیز باید مساجد به عنوان یک پایگاه و سنگر اسلام در اجرای فعالیت های فرهنگی،عبادی،سیاسی عمل کند .

کانون های مساجد به عنوان بازوی قوی مساجد عمل می کند و با داشتن برنامه های فرهنگی و ارتباط گسترده با مردم به خصوص نوجوانان و جوانان باعث شده این کانون ها به یکی از مراکز مهم مقابله با جنگ نرم دشمن تبدیل شود.

امروز باید تربیت افسران جوان مقابله با جنگ نرم از اهداف اصلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد باشد.

جوانان عضو کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید نقش دیده بان را در شناسائی آسیب های فرهنگی جامعه داشته باشند و این آسیب ها را به کارشناسان و علمای دینی منتقل کنند و با کمک آن ها آسیب زدائی نمایند.