لیگ قهرمانان آسیا| برگزاری بازی تیم‌های ایران با رقبای سعودی؛ فعلاً در زمین بی‌طرف!

علی‌رغم وعده‌های امیدوارکننده و مثبت‌اندیشی دستگاه دپیلماسی، هنوز اقدام عملیاتی برای بازگرداندن امتیاز میزبانی به فوتبال ایران رخ نداده است.

به گزارش نسیم اشراق؛ تیم‌های فوتبال پرسپولیس، نساجی مازندران و سپاهان اصفهان به‌عنوان نمایندگان فوتبال ایران در فصل ۲۰۲۴ – ۲۰۲۳ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، در گروه‌های خود قرار گرفته‌اند و از اواخر شهریورماه نیز به مصاف رقبای خود می‌روند.

هم‌گروهی تیم‌های ایرانی با باشگاه‌هایی از عربستان‌سعودی، نگرانی‌های بسیاری را در رابطه با بحث میزبانی پدید آورده که البته با خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی رئیس فدراسیون فوتبال ایران و دستگاه دیپلماسی خارجی کشور روبه‌رو بوده است.

با همه این تفاسیر اما فعلاً خبری از توافق همتای سعودی مهدی تاج با فدراسیون ایران نیست و از سمت دیگر هم به‌جز چند اظهارنظر مثبت، اقدامی عملیاتی برای حضور تیم‌های عربستانی در خاک ایران و سفر تیم‌های ایرانی به خاک سعودی برای برگزاری بازی‌ها رخ نداده است.

اگر چه روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران با پادشاهی عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر بهبود یافته اما بحث میزبانی کشورها از تیم‌های طرف مقابل در لیگ قهرمانان آسیا، تنها منوط به مسائل سیاسی نیست و مصوبه ۲۰۱۶ کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌بایست لغو شود.

بیش‌تر بخوانید؛
بلاتکلیفی محض در لیگ قهرمانان آسیا؛ فعلاً میزبان سعودی‌ها نیستیم!

بر طبق آن مصوبه، تیم‌های سعودی و ایرانی ملزم شده بودند که بازی‌های خود را در کشور بی‌طرف انجام بدهند. حالا و با تغییر شرایط، جلسه هیأت‌رئیسه AFC بایستی برگزار شود تا طی آن نشست که اتفاقاً رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم کرسی دارد، در این باره تجدیدنظر صورت بگیرد.

یاسر المسحل، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان‌سعودی در آخرین اظهارنظر خود پیرامون لیگ قهرمانان آسیا پس از امضای قرارداد با روبرتو مانچینی برای هدایت تیم ملی‌شان گفت: فعلاً تغییری رخ نداده و قرار بر این است که بازی‌ها در کشور بی‌طرف انجام شوند.

پیش از این اخباری مبنی بر توصیه رئیس فدراسیون فوتبال ایران به باشگاه‌های ایرانی جهت اعلام کشور امارات‌متحده‌عربی به‌عنوان کشور بی‌طرف برای برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان منتشر شده بود که هنوز به تأیید یا تکذیب تاج نرسیده است.

بیش‌تر بخوانید؛
تاج: در حال رایزنی برای حل مشکل VAR و میزبانی از تیم‌های سعودی در ایران هستیم

تردیدی نیست که برای یک بار هم که شده، تاج باید از کرسی مهم نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا جهت بازگرداندن امتیاز میزبانی از رقبای سعودی که حق مسلم فوتبال ماست، استفاده کند تا این کرسی به منفعل‌ترین و فشل‌ترین کرسی تاریخ ورزش ایران تبدیل نشده!

گروه‌بندی نمایندگان فوتبال ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا نیز به شرح زیر است؛