فعالیت 1500 بانوی صنعتگر در خدابنده

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خدابنده گفت: در شهرستان خدابنده هزار و 500 نفر بانوی صنعتگر وجود دارد که بصورت خانگی فعالیت می‌کنند.

معصومه شیری در گفتگو با خبرنگار نسیم اشراق اظهار کرد: چند روز گذشته بازدید گروهی از کارگاه‌های صنعتگران صنایع دستی شهرستان خدابنده که از محل تسهیلات تبصره ۱۸ تسهیلات دریافت کرده اند توسط بنده و رئیس صندوق کارآفرین امیدو نماینده اداره کار شهرستان انجام شد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی افزود: این دوره‌ها با هدف تولید و اشتغا‌لزایی در رشته‌های گلیم‌بافی، چرم‌دوزی، بافتنی‌های سنتی‌ به تعداد ۶ دوره و در راستای تبیین شعار سال و حمایت از تولیدات روستائیان در حال برگزاری است و این دوره‌ها در روستاها بصورت رایگان برگزار می‌شود و تا ۱۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خدابنده با اشاره به اینکه تعداد هنرجویان آموزش دیده در سه ماهه بهار و تابستان ۳۵۵ نفر است ادامه داد: در زمینه صنایع دستی موفق به جذب بیشترین سهم تسهیلات استان هستیم و از کل ۱۰۰ میلیارد استان، ۳۲ میلیارد تومان جذب شهرستان خدابنده شد که پنج مورد از این تسهیلات برای کارگاه‌های تولیدی و بقیه برای کارگاه‌های مشاغل خانگی بصورت انفرادی ارائه شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان خدابنده هزار و 500 نفر بانوی صنعتگر در شهر‌ها و روستاهای این شهرستان وجود دارد افزود: این بانوان صنعتگر بصورت خانگی در رشته‌های گلیم‌بافی، قالی‌بافی، ریسندگی‌سنتی، جوراب‌بافی، بافتنی‌های سنتی، چرم‌دوزی، رودوزی‌های سنتی، ساخت زیورآلات سنتی، دوخت لباس‌های محلی  فعالیت دارند.

شیری ادامه داد: تعداد هشت مورد کارگاه تولیدی صنایع دستی در رشته چاقو‌سازی و چرم‌دوزی و گلیم‌بافی در شهرستان خدابنده فعال است که صنعتگران خانم و آقا در این کارگاه‌ها مشغول هستند.