عدم رویت تب دانگی در شهرستان خدابنده

کارشناس شبکه بهداشت خدابنده گفت: تاکنون پشه آعدس و موردی از بیماری تب دانگی در سطح این شهرستان مشاهده نشده است.

جعفر اصانلو  در گفتگو با خبرنگار نسیم اشراق با اشاره به اهمیت کنترل پشه آیدس (آعدس) به منظور مقابله با بیماری تب دانگی گفت: در عین حال تب استخوان شکن از علائم مهم این بیماری است و فعالیت نظام مراقبت حشره‌شناسی کشور برای صید این پشه لازم است.

وی با بیان این که پشه آعدس می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منتقل کند خاطر نشان کرد: تب دانگی بیماری چیکو نگونیا، زیکا و تب زرد بیماری‌هائی هستند که پشه آعدس به انسان منتقل می‌کند.

کارشناس پیشگیری از بیماریهای واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خدابنده ادامه داد: ابتلا به بیماری تب زرد در آسیا گزارش نشده است و این بیماری در قاره کهن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برخی گونه‌های پشه آیدس مهاجم و برخی غیر مهاجم هستند و پشه آیدس مهاجم، بومی ایران نیست و از سائر مناطق به کشور وارد شده و هم چنین برخی گونه‌های غیر مهاجم و بی خطر نیز در تمام نقاط کشور حضور دارند.

اصانلو با بیان اینکه بیماری تب زرد واکسن دارد ادامه داد: تب دانگی نیز که یک بیماری ویروسی است و جزء بیماری‌های منتقله از پشه آعدس به حساب می‌آیدو در ۸۰ درصد موارد کم‌علامت است و در ۲۰ درصد موارد علایم شدیدی شامل علایم سرماخوردگی، تب ناگهانی، بدن درد و استخوان درد شدید که تب استخوان‌شکن نامیده می‌شود است و جزء علائم بیماری تب دانگی هستند.

وی افزود: تب دانگی هم‌چنین علائمی مانند گلو درد دارد و نیز دردپشت حدقه چشم که یک علامت مهم این بیماری به حساب می‌آید و کادر درمان را در مسیر تشخیص تب دانگی قرار می‎دهد.

کارشناس شبکه بهداشت خدابنده افزود: پشه آعدس مهاجم ناقل بیماری تب دانگی بوده و در حال حاضر واکسن و درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

وی افزود: تاکنون پشه آعدس و موردی از بیماری تب دانگی در سطح شهرستان خدابنده مشاهده نشده است و رصدها در این خصوص به طور مستمر در سطح شهرستان در حال انجام است.

اصانلو توصیه کرد: مردم برای عدم ابتلا به این بیماری دفع بهداشتی پسماند‌ها، بهسازی اماکن، مدیریت صحیح لوازم اسقاطی‌، حفاظت فردی جهت پیشگیری از گزش پشه، استفاده از توری و پشه بند و پرهیز از پوشیدن لباس آستین کوتاه را مد‌نظر قرار بدهند.