عاشورا، دانشگاهی حیات‌بخش است

امام جمعه قیدار گفت: عاشورا دانشگاه بزرگی است که همیشه برای بشریت درس‌ها و عبرت‌هایی دارد که حیات‌بخش و حرکت‌آفرین است و در زمان و مکان خاصی نمی‌گنجد. حجت‌الاسلام سیدعلی طالبی امام جمعه قیدار در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ با بیان اینکه اگر عوامل زمینه‌ساز حادثه عاشورا خوب تحلیل شود مایه عبرت جامعه […]

امام جمعه قیدار گفت: عاشورا دانشگاه بزرگی است که همیشه برای بشریت درس‌ها و عبرت‌هایی دارد که حیات‌بخش و حرکت‌آفرین است و در زمان و مکان خاصی نمی‌گنجد.۹۸۸۴۰۸

حجت‌الاسلام سیدعلی طالبی امام جمعه قیدار در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ با بیان اینکه اگر عوامل زمینه‌ساز حادثه عاشورا خوب تحلیل شود مایه عبرت جامعه اسلامی است، افزود: عبرت‌آموزی به معنای از حال به گذشته رفتن و در حوادث گذشته تفکر کردن و از آن برای آینده پند گرفتن است. عبرت‌آموزی از حادثه عاشورا به معنای این است که انسان آن را به دقت مطالعه کند و جامعه خود را با آن مقایسه کند تا بفهمد در چه وضعیتی قرار دارد، چه چیزی دین و جامعه او را تهدید می‌کند و وظیفه‌اش در قبال آن چیست.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه عاشورا معلم اخلاق است و دو صفحه دارد، تصریح کرد: صفحه نورانی که همه فضایل اخلاقی در اوج و قله وجود دارد و درس‌های اخلاقی آموزنده‌ای مثل صبر، ایثار، فداکاری و شهادت‌طلبی و … را به ما می‌آموزد، لذا شرکت‌کنندگان در جلسات عزاداری باید از مصائبی که راجع به شهدای گران‌قدر کربلا و اسارت آل الله بیان می‌شود، سرمشق‌های اخلاقی بگیرند و در زندگی به آن‌ها عمل کنند تا رستگار شوند و یک صفحه ظلمانی و تاریک دارد که همه رذائل اخلاقی آن هم در اوجش در آن جمع است که باید از آن‌ها عبرت گرفت.

 

امام جمعه قیدار با تاکید بر اینکه اقامه نماز اول وقت، به ‌خصوص نماز جماعت، از هر عملی، حتی عزاداری، مهم‌تر و افضل است، اظهار کرد: عزاداری‌ها برای اقامه ارزش‌ها خصوصا نماز است و چنان‌که خود امام حسین (ع) نیز در روز عاشورا و در بحبوحه جنگ، نماز را به جماعت اقامه کردند که چند سالی است بسیاری از هیئت‌های مذهبی، ظهر تاسوعا و عاشورا، به اقامه نمازظهر می‌پردازند و به سیره حضرت سیدالشهدا (ع) اقتدا می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام طالبی ادامه داد: بانیان و مجریان جلسات عزاداری باید در نظر داشته باشند که عزاداری همراه با معرفت و شناخت، سبب ارتقای معنویت و اخلاق و تکامل مخاطبان به‌خصوص نسل جوانان می‌شود. عزاداری، باید متعارف و به شکل سنتی باشد و سوژه و بهانه دست بدخواهان تشیع ندهد. شرکت در این‌گونه جلسات نیز خوب نیست و اگر تایید کار آن‌ها شمرده شود، جایز نیست. باید از قمه‌زنی و اعمالی نظیر آن که موجب وهن تشیع است و سوژه و بهانه دست بدخواهان شیعه می‌دهد به شدت خوداری کرد.