صنایع تبدیلی کشاورزی نیاز شهرستان خدابنده/ لزوم توجه بیشتر به زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی در خدابنده

با نگاهی به وضعیت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی خدابنده این مسئله به ذهن خطور می کند که جای صنایع تبدیلی در این شهرستان با پتانسیل های بالا خالی است. به گزارش اشراق۲۴،شهرستان خدابنده از لحاظ وسعت مراتع دارای ۱۵۰هزار هکتار است و اراضی قابل کشت شهرستان بالغ بر ۳۰۶ هزار هکتار است که بیش […]

با نگاهی به وضعیت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی خدابنده این مسئله به ذهن خطور می کند که جای صنایع تبدیلی در این شهرستان با پتانسیل های بالا خالی است.
۱۰۹۶۰۸۷

به گزارش اشراق۲۴،شهرستان خدابنده از لحاظ وسعت مراتع دارای ۱۵۰هزار هکتار است و اراضی قابل کشت شهرستان بالغ بر ۳۰۶ هزار هکتار است که بیش از ۲۷۵ هزار هکتار آن اراضی دیم و ۳۰۵۰۰ هکتار اراضی آبی است.

از محصولات و تولیدات شاخص شهرستان خدابنده می توان به تولید محصولات گندم۱۸۰ هزار تن، سیب زمینی۱۲۲هزار و۵۰۰ تن، جو ۱۵هزار تن، انگور۵هزار و ۳۵۰ تن، سیب هزار و۴۳۶ تن، گوشت شترمرغ ۴۰ تن در هردوره، بچه ماهی یک میلیون قطعه در هر دوره و تولید سه هزار تن کنسانتره دامی در سال اشاره کرد.

میزان کل تولیدات کشاورزی شهرستان۵۳۶هزارو ۸۰۸ تن است و ۹۰ درصد تولیدات شهرستان در بخش زراعی(۴۸۵هزار و ۷۹۰تن)، ۸ درصد در بخش دام و آبزیان( ۴۳هزار و ۴۷۸ تن) و ۲ درصد(۷هزار و ۵۴۰ تن) مربوط به محصولات باغی است.

با نگاهی به وضعیت منابع طبیعی و اراضی کشاورزی خدابنده این سئوال مطرح می شود که چرا در خدابنده صنایع تبدیلی وجود ندارد یا بسیار کم است.

باب اله فتحی فرماندار خدابنده با بیان اینکه ۶۵درصد از جمعیت شهرستان خدابنده در مناطق روستائی ساکن هستند ادامه داد: فعالیت عمده روستائیان این شهرستان در زمینه های کشاورزی،دامداری و باغداری است.

وی به ضرورت توجه ویژه به بخش تعاون به عنوان مردمی ترین بخش اقتصاد در کشور اشاره کرد و افزود: در شرائط کنونی زمینه های مناسبی به ویژه در حوزه بسته بندی محصولات کشاورزی،ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی برای فعالیت تعاونی ها در خدابنده وجود دارد.

ولی اله ابراهیمی فرمانده سپاه خدابنده با بیان اینکه طرح های پرورش ماهی،قارچ،زنبور عسل،گلخانه و کاشت زعفران از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی در خدابنده که در سال جاری در حال عملیاتی شدن است اظهار کرد: ا توجه به اینکه عمده محصول شهرستان خدابنده سیب زمینی،گوجه فرنگی و خیار است بقصد داریم در این زمینه صنایع تبدیلی ایجاد کنیم.

وی افزود:اقتصاد مقاومتی راه علاج برون رفت از مشکلات است و سپاه نیز در تلاش است تا این امر که مورد تأکید رهبری نیز است را محقق کند و هر اقدامی که برای راه اندازی صنایع تبدیلی در شهرستان خدابنده لازم است را  انجام می دهیم.

مجید کامیار کارشناس کشاورزی درباره این موضوع به خبرنگار اشراق۲۴اظهار کرد: کشاورزی جزو اصیل ترین و حقیقی ترین زیر شاخه های تولید ملی است که با توجه به اقلیم ایران و توجه مردم و مسئولین از دیرباز نیاز کشور را تامین می کرده است، و در این میان استان زنجان و بویژه شهرستان خدابنده نیز جزو برترین ها در زمینه تولیدات کشاورزی است.

وی ادامه داد: اما در موضوع کشاورزی یکی از مهمترین زیر شاخه های تخصصی، نگه داری و ذخیره سازی محصولات است که معمولاً اواخر فصل گرما و با شروع پاییز این مسئله به اوج تکاپو و جنبش خود می رسد.

کارشناس کشاورزی افزود: انبارها، سیلوها و سردخانه ها با فرارسیدن این فصل به سمت ذخیره سازی محصولات می روند تا در فصل زمستان و بهار و به خصوص در مورد میوه ها برای شب عید بتوانند نیاز کشور و بازار را تامین کنند.

کامیار ادامه داد: از طرفی باید به این نکته نیز پرداخته شود که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تحریم های موجود توجه به حوزه کشاورزی می تواند برای حل مشکلات راه گشا باشد به خصوص مبحث صنایع تبدیلی و ذخیره سازی مناسب محصولات تا از این طریق ارزش افزوده بالا رود و سود بیشتری به سبد تولید کنندگان و مصرف کنند گان برسد.

وی افزود: ذخیره سازی محصولات کشاورزی نیز در صدر مبحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی قرار دارد چرا که اگر این مسئله به درستی صورت گیرد، هم نیاز کشور در فصل های سرما و شب عید تامین خواهد شد و بازار محتاج واردات نخواهد بود، هم با تولید ثروت مشکلات این قشر از زحمت کشان کشور حل خواهد شد.

کامیار ادامه داد: سردخانه داری و انبارداری از سالهای دور در کشور وجود داشته و مراکز بسیار باسابقه ای در این حوزه وجود دارند اما امروز اولاً به دلیل گسترش جمعیت و محصولات و ثانیاً بحران و رکود اقتصادی با مشکلاتی مواجه است و نمی تواند نیاز کشور را آن طور که باید تامین کند.

کارشناس کشاورزی اضافه کرد: این ها مسائلی است که ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و ذخیره سازی صنعتی محصولات کشاورزی را برای امروز کشور دو چندان می کند.