سرمایه‌گذاری راهکار رشد اقتصاد زنجان

سال جدید در حالی به مسیر پیش‌روی خود در بخش اقتصادی ادامه می‌دهد که تغییر ملموسی در وضعیت اقتصادی کشور مشاهده نمی‌شود.  بازارهای مالی در وضعیت خوبی نیستند و بسیاری از فعالان بازارهای مالی و پولی همچنان دغدغه‌های فراوانی دارند. اقتصاد کلان کشور در این شرایط دچار مشکلات زیادی است و هنوز سیاستی مناسب برای […]

13920511000030_PhotoAسال جدید در حالی به مسیر پیش‌روی خود در بخش اقتصادی ادامه می‌دهد که تغییر ملموسی در وضعیت اقتصادی کشور مشاهده نمی‌شود.

 بازارهای مالی در وضعیت خوبی نیستند و بسیاری از فعالان بازارهای مالی و پولی همچنان دغدغه‌های فراوانی دارند.

اقتصاد کلان کشور در این شرایط دچار مشکلات زیادی است و هنوز سیاستی مناسب برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور عملی نشده است.

هر چند به لحاظ کارشناسی برخی شاخص‌ها آمارهای امیدوارکننده‌ای را ارائه کرده‌اند اما انتظار برای رونق در اقتصاد کشور نیازی است که باید عملی شود.

کاهش نرخ تورم در حالی ادامه دارد که بخش عرضه و تقاضا در اقتصاد کشور دچار رخوت و سستی شده و تحرکی در این دو بخش دیده نمی‌شود. همین عامل که از آن به عنوان رکود در اقتصاد کشور یاد می‌شود، باعث نارضایتی شده است.

اقتصاد کشور همچنان در وضعیت انفعالی قرار گرفته و در انتظار به سر می‌برد. زمانی که به بازارهای مختلف در اقتصاد کشور نگاهی می‌کنیم متوجه این واقعیت می‌‌شویم که به نوعی این بازارها در انتظار هستند.

باید دید نتیجه این انتظار چه خواهد بود و مسیر اقتصاد کشور به چه سمتی سوق پیدا می‌کند.

در شرایط فعلی باید پرسید برای رونق در فضای اقتصادی کشور چه باید کرد؟ استان زنجان به عنوان استانی متوسط در شاخص‌های اقتصادی کشور شناخته می‌‌شود.

 استانی که همواره از ظرفیت‌های اقتصادی آن سخن گفته شده اما هیچ وقت شاهد حرکتی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز برای تحرکی ملموس در اقتصاد آن نبوده‌ایم.

 سخن از ظرفیت‌ها در فضای اقتصادی زنجان تبدیل به یک درام ملال انگیز شده و هر سال و هر دوره‌ای با کمی تغییر شاهد بیان ابعاد مختلف آن هستیم.

در دولت‌های مختلف نیز مسیرهای مختلف و متفاوتی برای توسعه اقتصاد استان ترسیم شده اما به واقع شاهد رشد جایگاه توسعه یافتگی استان در سطح کشور نبوده‌ایم.

 همواره یک گلایه مهم توسط مردم استان وجود داشته و آن اینکه زنجان به اندازه ظرفیت‌هایش توسعه نیافته و در بسیاری از شاخص‌ها استانی عقب مانده است!

 فارغ از درستی یا نادرستی این مطلب باید تأکید کرد شاخص‌های توسعه باید برای سنجش وضعیت استان مورد ارزیابی قرار گیرد تا صحت این مطلب مشخص شود.

اما در وضعیتی که اقتصاد استان متأثر از شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است به نظر می‌رسد گریزی جز حرکتی راهبردی و سرنوشت‌ساز برای اقتصاد استان نیست.

حرکتی که باید برای توسعه سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های مشارکتی صورت گیرد. جذب و حضور شرکت‌های بزرگ کشوری در استان که در سال اول حضور استاندار بومی زنجان کلید خورد باید دید در شرایط کنونی چه وضعیتی دارد و در سال جاری این سیاست به کدام مسیر سوق پیدا می‌کند.

برخی پروژه‌های مشارکتی همچون پروژه سبزه میدان در شهر زنجان کلید خورد که باید دید در سال جاری چه وضعیتی خواهند داشت.

این نوع پروژه‌های مشارکتی در حوزه عمرانی و شهری می‌تواند نگاه مردم شهر را به مسئولان و توسعه زنجان تغییر دهد، همچنین اشتغالزایی فعالیت‌های عمرانی دارای گستره بالایی است و می‌تواند مشکلات اشتغال استان را نیز کاهش دهد.

 هر چند رویکرد شورای چهارم به گونه‌ای بوده است که متأسفانه امید مردم به توسعه شهر کم‌رنگ شده اما امید می‌رود دلسوزان دیگر در شورای چهارم با اقدامات مناسب مسیر رشد و توسعه شهر را شتاب بخشند.

بعد از حضور استاندار بومی علاوه بر سیاست حضور شرکت‌های بزرگ کشور در بخش معدنی استان، سیاست تسهیل امور و شتاب بخشی به روند حرکتی طرح‌های مهم استان نیز در دستور کار قرار گرفت.

حل مشکلات پتروشیمی زنجان، پالایشگاه زنجان، منطقه ویژه اقتصادی، تأمین نقدینگی و بررسی مشکلات واحدهای مختلف صنعتی از جمله این اقدامات بودند.

در شرایط کنونی اقتصاد استان زنجان تصمیم گرفته بخش صنعت را به عنوان پیشانی توسعه خود انتخاب کند و مسیر توسعه را با اولویت این بخش ادامه دهد.

حال بعد از این تصمیم مهم باید دید توسعه کدام واحدهای تولیدی در بخش صنعتی در اولویت قرار خواهند گرفت، همچنین باید دید استقرار و ایجاد واحدهای تولیدی با چه مقیاسی در اولویت خواهد بود و موفقیت ایجاد واحدهای بزرگ مقیاس چقدر است.

در شرایطی که امیدی به کمک‌های دولتی برای ایجاد و استقرار واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی در استان نیست، باید دید اقتصاد زنجان تا چه میزان در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مؤفق عمل خواهد کرد.

آیا مدیران اقتصادی استان توان لازم برای جذب سرمایه‌گذاران دارند؟! این سوالی است که در سال‌های آینده می‌توان به آن پاسخ داده و نمره مشخصی به مدیران دولت تدبیر و امید در استان زنجان داد.

باید تأکید کرد، با توجه به شرایط اقتصادی کشور نیاز به توسعه سرمایه‌گذاری در اقتصاد استان داریم و آهن ربای اقتصاد استان برای جذب سرمایه‌گذاران باید فعال شود.

این آهن ربا متشکل از مجموع عوامل در اقتصاد استان است که باید دید مدیران ارشد استانی چگونه آن را به حرکت در خواهند آورد.