سرزمین بی خورشیددرخدابنده!

سرزمین بی خورشید یا همان غار کتله خور به عنوان غار شگرف طبیعی در دل کوه های گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است که با قندیل های زیبا چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.اشراق آنلاین: غار کتله خور، یکی از شگفت انگیز ترین غارهای دنیاست که می توان به […]

سرزمین بی خورشید یا همان غار کتله خور به عنوان غار شگرف طبیعی در دل کوه های گرماب از توابع شهرستان خدابنده واقع شده است که با قندیل های زیبا چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.IMG_7950اشراق آنلاین: غار کتله خور، یکی از شگفت انگیز ترین غارهای دنیاست که می توان به وضوح قدرت؛اعجاز و عظمت الهی را در آن مشاهده کرد.
غاری که شگفتی هایش در وصف نی گنجد و باید دید و به نظاره نشست آنچه را که یزدان پاک بر وجودش امر نموده است.
این غار،غاری است خشکی -آبی، واقع در استان زنجان و در 155 کیلومتری جنوب زنجان و 173 کیلومتری شمال همدان و 410 کیلومتری تهران و 5 کیلومتری شهر کوچک گرماب واقع است.
غار کتله خور به طول تقریبی 10 کیلومتر در بهار سال 1331 هجری شمسی توسط یک هیات کوهنوردی و با همکاری مرحوم سید اسداله جمالی شناسایی و کشف شد.
در ا طراف غار امکانات رفاهی مانند پارکینگ مناسب، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، رستوران و فروشگاه،اقامتگاه مناسب،کافی شاپ، آلاچیق و… مهیاست .
علت نامگذاری این غار به نام کتله خور
در بعضی ازمناطق غربی ایران به کوههای کم ارتفاع کتله می گویند و احتمالاً بدین جهت به این نام خوانده می شود که غار در یکی از این کوهها قرارگرفته است و خورشید از پشت آن طلوع می کند و بجای کتله خورشید به آن کتله خور گویند.

مدیر مجموعه ی غار کتله خور درگفتگوباخبرنگاراشراق آنلاین گفت: با کاوش های انجام شده عمر غار کتله خور 30 میلیون سال برآورد شده و متعلق به دوره سوم زمین شناسی است.

مجید یوزباشی افزود: تعداد طبقات شناسایی شده غار کتله خور تاکنون پنج طبقه است که به صورت منفی رو به پائین می رود و نزدیک به 22 کیلومتر از مسیرهای مختلف شناسایی شده است که در حدود 1250 متر از حوزه ی غار آماده بازدید است، به طوری که بازدیدکنندگان در مسیر رفت و برگشت 2.5 کیلومتر از طبقه اول را طی می کنند.
وی بابیان اینکه بقیه طبقات غار فعلاً آماده بازدید نیست، گفت: در طبقه دوم و سوم این غار اسکلت چند حیوان شناسایی شده که تقریباً اندازه روباه از تیره سگ سانان بوده و پاهای جلوی آن ها از پاهای عقب کوتاه تر است، از این رو به نظر می رسد عمر طولانی داشته باشند.
یوزباشی تصریح کرد: با توجه به اینکه این طبقات نیازمند حفاظت بوده و هزینه بسیار زیادی برای آماده سازی این مسیر مورد نیاز است یک فیلم سه بعدی از قسمت های پائین غار آماده شده که به مدت 16 دقیقه ای در سینمای سه بعدی غار برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شود.

فرماندار شهرستان خدابنده گفت: غار کتله‎خور که یکی از جاذبه‎های گردشگری این شهرستان است با فراهم کردن زمینه‎های توقف گردشگر، می‎تواند یکی از قطب‎های درآمدزایی خدابنده شود.

باب‌الله فتحی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود زمینه‎های توقف گردشگر در غارکتله‎خور، بازدیدکنندگان فراوان این جاذبه طبیعی بلافاصله منطقه را ترک می‎کنند، در صورتی که با فراهم کردن امکانات رفاهی توقف، علاوه بر معرفی جاذبه‎های دیگر شهرستان، می‎توان درآمدزایی خوبی برای منطقه داشت.

وی افزود: علاوه بر لزوم اهتمام بخش دولتی برای فراهم کردن این زیرساخت‌‏ها بخش خصوصی نیز می‎تواند با تامین مراکز اسکان سهم عمده‎ای در این امر داشته باشد.

فتحی با اشاره به اینکه غار کتله‎خور در نزدیکی شهر گرماب قرار دارد، تصریح‌ کرد: در حال حاضر مردم گرماب با فراهم کردن سوئیت‎هایی برای اسکان موقت مسافران در این زمینه ورود پیدا کرده‎اند که برای اهالی نیز درآمدزایی داشته که این خدمات نیز باید ساماندهی شوند.

فرماندار شهرستان خدابنده تاکید کرد: وجود امکانات مناسب رفاهی به عنوان یک ابزار تبلیغی در جهت جذب تعداد بیشتر گردشگران است و علاوه بر آن حضور در نمایشگاه‎هایی که با هدف معرفی جاذبه‎های هر منطقه برگزار می‌شود، می‎تواند در این زمینه و به صورت فرااستانی موثر واقع شود.