روستای دوتپه سفلی خدابنده الگوئی مناسب برای سایر روستاهای استان زنجان است/با روستای دوتپه بیشتر آشنا شوید+تصاویر

دهیار روستای دوتپه خدابنده گفت: روستای دوتپه سفلی شهرستان خدابنده برخلاف خیلی از روستاهای استان زنجان که با مشکلات عدیده ای مواجهند، توانسته بر مشکلاتش فائق آید و در زمینه های بسیاری توانسته الگوی مناسبی برای سایر روستاها باشد. به نقل از اشراق۲۴،طبق سرشماری سال ٩٠ روستای دوتپه سفلی که در بخش مرکزی شهرستان خدابنده […]

دهیار روستای دوتپه خدابنده گفت: روستای دوتپه سفلی شهرستان خدابنده برخلاف خیلی از روستاهای استان زنجان که با مشکلات عدیده ای مواجهند، توانسته بر مشکلاتش فائق آید و در زمینه های بسیاری توانسته الگوی مناسبی برای سایر روستاها باشد.

bara

به نقل از اشراق۲۴،طبق سرشماری سال ٩٠ روستای دوتپه سفلی که در بخش مرکزی شهرستان خدابنده واقع است‌ ۴۵٠٠ را نفر در قالب ١١٢٠ خانوار در خود جا‌ داده است، این روستا در فاصله ۲۲ کیلومتری از خدابنده قرار دارد و با حدود همین فاصله از سمت شرق به ابهر متصل می‌شود.

رضا اصغری دهیار روستای دوتپه خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: روستای دوتپه سفلی برخلاف خیلی از روستاهای استان که با مشکلات عدیده ای مواجهند، توانسته بر مشکلاتش فائق آید و این روستا در زمینه های بسیاری توانسته الگوی مناسبی برای سایر روستاها باشد.

*منابع خدادادی
وی افزود: عمده تولیدات روستا شامل محصولات سیب‌زمینی، لوبیا و صیفی‌جات است.

دهیار روستای دوتپه سفلی عنوان کرد: با این‌که عمده محصول بسیاری از روستاهای شهرستان خدابنده گندم است اما به دلیل نعمت آب در این روستا مردم توان کاشت بسیاری از محصولات را دارند؛چرا که ۳۵۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در روستا قرار دارد و این مکان جزو منابعی است که از آب زمینی غنی برخوردار است.
اصغری با اشاره به این‌که مردم روستا همواره مشغول کشاورزی بوده و در هیچ یک از روزهای سال بیکار نیستند، ادامه داد: حتی بانوان روستا نیز در فصل زمستان کار دارند و با تولید کننده‌های پوشاک در ارتباط هستند و ۴۰۰ خانوار این روستا تولیدی پوشاک دارند و به تبع آن بسیاری از بانوان مشغول دوخت و دوز و سپس ارسال این اقلام به بازار تهران هستند.


وی از داشتن آب، برق، گاز، تلفن و حتی اینترنت سخن گفت و یادآور شد: روستای دوتپه سفلی از تمامی امکانات برخوردار است و احیانا در صورت نبود امکانات نیز مردم خود دست به کار شده و امکانات را فراهم می‌کنند.
اصغری ادامه داد: سیستم آب آشامیدنی روستا در سال ۵۸ برای ۳۸۰ خانوار طراحی شده بود و طی سال‌های اخیر این سیستم پاسخگوی نیاز چند هزار نفر‌ نبود به همین منظور مردم خود دست به کار شده و با پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال اقدام به ایجاد یک چاه عمیق کردند و هم‌اینک آب روستا از طریق این چاه فراهم می‌شود.

*مدارس روستا
دهیار روستای دو تپه سفلی از وجود ۷ مدرسه از مقطع پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی در این روستا خبر داد و گفت: در این روستا حتی مدرسه شبانه روزی نیز دایر است‌ اما این مدارس وضعیت خوبی ندارند،برای مثال یکی از مدارس ابتدایی که اوایل دوران دفاع مقدس توسط خود مردم احداث شده بود و هم اکنون در ۲ نوبت ۳۶۰ دانش آموز را در خود جای داده است فرسوده است.
وی افزود: از مسئولان انتظار داریم در این مکان مدرسه جدید احداث کنند؛ چرا که هزینه ساخت مدرسه بیش از توان مردم روستاست اما با این حال در صورت احداث، مردم‌ آموزش و پرورش و اداره نوسازی را تنها نمی‌گذارند.


اصغری ادامه داد: چنان که وقتی که گاز وارد روستا شد، در همان سال نخست با کمک‌های مردم تمامی ۷ مدرسه روستا گاز کشی و دارای پکیج شدند. خوشبختانه باید گفت مشارکت مردم در این روستا بسیار‌ بالاست و گاز کشی برای مدرسه و سایر اقدامات را جزئی از وظایف خود می‌دانند. همین عوامل باعث شده است تعداد افراد باسواد روستا افزایش پیدا کند به حدی که عوامل فرهنگی مدارس مثل مدیران و معلمان از بین افراد روستا هستند.
وی افزود: حتی با وجود ۲ خانه بهداشت در روستا پزشکان عمومی که اهل تپه سفلی هستند در این خانه‌های بهداشت به معاینات مردم می‌پردازند.

*طرح هادی
اصغری با بیان این‌که طرح هادی پیش از این در ۲ مرحله در این روستا انجام شده و مرحله سوم نیز در حال اجراست، اظهار کرد: پیش از این بازگشایی خیابان و جدول‌کشی انجام شده است و مرحله سوم این طرح که در حال اجراست آسفالت ریزی است. البته ۷۰ درصد از هزینه آسفالت ریزی توسط دولت و ۳۰ درصد دیگر آن‌که ۶۰ میلیون تومان است توسط مردم پرداخت می‌شود.

*مهاجرت چندانی نداریم
دهیار روستای دو تپه سفلی در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرتی از این روستا به شهرها انجام می‌شود بیان کرد: با توجه به امکانات موجود در روستا و حمایت دولت از روستاییان شاهد مهاجرت بسیار کمی از افراد به شهر هستیم؛ چرا که روستا از امکانات بالایی برخوردار است و تنها تعداد محدودی به دلیل برخورداری از موقعیت‌های اجتماعی بهتر یا برای تحصیل در‌دانشگاه به شهر مهاجرت می‌کنند.
وی افزود: البته در روستا بسیاری از افراد برای تحصیل به شهر رفته و پس از اتمام دوره تحصیل به جای ماندن در شهر همین مکان را برای خدمت به مردم انتخاب کرده‌اند. شاهد این امر نیز وجود معلمان، مدیران، دکتر‌ها و مهندسان در روستاست که در حال حاضر در دوتپه سفلی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

*خانه‌های نوساز
دهیار روستای ۲ تپه سفلی با بیان اینکه کل مساحت مسکونی روستا ۱۳۲ هکتار است، اظهار کرد: بسیاری از خانه‌های این روستا نوساز هستند و دلیل این امر نیز حمایت دولت و اختصاص وام مسکن برای ساخت و سازهاست.

وی افزود: طی سال‌های گذشته ۴۵۰ خانوار از وام مسکن برخوردار شده‌اند و اوایل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن به روستاییان پرداخت می شد، اما هم اکنون این رقم به ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/