روز دانشجو به عنوان نماد استکبارستیزی دانشجوی جامعه اسلامی است

روز دانشجو یکی از روزهای حساس و تاثیرگذار در روند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، در چنین روزی خون سه شهید انقلاب اسلامی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ناحق بر زمین ریخته شد و راه شهادت توسط دانشجویان ادامه یافت. روز دانشجو یکی از روزهای حساس و تاثیرگذار […]

روز دانشجو یکی از روزهای حساس و تاثیرگذار در روند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، در چنین روزی خون سه شهید انقلاب اسلامی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ناحق بر زمین ریخته شد و راه شهادت توسط دانشجویان ادامه یافت.

روز دانشجو یکی از روزهای حساس و تاثیرگذار در روند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، در چنین روزی خون سه شهید انقلاب اسلامی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ناحق بر زمین ریخته شد و راه شهادت توسط دانشجویان ادامه یافت.

با گذشت سال‌ها، هر سال به مناسبت این روز برنامه‌های مختلفی در دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود و دانشجویان برای پاسداشت و یاد و خاطره شهیدان ویژه‌برنامه‌های بصیرتی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

هنگامی که دانشجویان در اعتراض به سفر نیکسون به ایران و از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332 چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند، خون دانشجویان در دانشگاه تهران به زمین ریخته شد.

با از سرگیری روابط ایران و بریتانیا که در زمان نخست وزیری مصدق قطع شده بود، ریچارد نیکسون معاون ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران آمد، این موضوع بهانه‌ای برای اعتراضات استکبارستیزی دانشجویان فراهم کرد و دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌های درس پرداختند.

دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی، تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت، سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاس‌های درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی کردند.

نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که سه دانشجوی این دانشکده از جمله احمد قندچی، مهدی شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا به شهادت رسیدند.

به نظر می‌رسد 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمارگران دارای اهمیت ویژه‌ای است که قشر آگاه و فهیم جامعه در مقابل استعمار و دخالت‌های غرب به ویژه آمریکا و انگلیس به پا خواسته و نام خود را در دفتر پایداری انقلاب اسلامی ثبت و ضبط کردند.

شعاری که در روز 16 آذر سال 1332 توسط دانشجویان برای مبارزه با فعالیت‌های استکبار جهانی و دخالت آنان در سیاست‌های کشور داده شد امروز هم به دلیل استبدادی بودن این نوع حکومت‌ها همچنان شعار «مرگ بر آمریکا» فریاد دانشجویان آگاه و فرهیخته جامعه اسلامی است.

روز دانشجو به عنوان نماد استکبارستیزی دانشجوی جامعه اسلامی است که هر ساله گرامی داشته می‌شود، به نظر می‌رسد در این روز باید به مطالبات این قشر به عنوان قشر فرهیخته جامعه اسلامی توجه ویژه شود.