رنگرز: خلأ کشتی ایران در مسابقات جهانی امیدها حس می‌شود/ برای المپیک پاریس باید پوست‌اندازی کنیم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان گفت: اگر نگاه به المپیک ۲۰۲۸ داشته باشیم، از فردای المپیک پاریس باید نسل جدیدی را پرورش بدهیم.

حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا پیرامون رویدادهای اخیر فرنگی‌کاران اظهار داشت: ۲ رویداد بسیار مهم را پشت سر گذاشتیم؛ اولی مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد که الحمدلله در مجموع نتیجه تیمی خوبی نسبت به دوره قبل گرفتیم. با حضور تیم‌هایی مثل کوبا، روسیه و صربستان میزبان ۲ پله صعود کردیم. البته می‌توانستیم قهرمانی جهان شویم ولی روز آخر اتفاقات فنی غیرقابل پیش‌بینی رخ داد که متاسفانه با اختلاف اندکی به سکوی دومی بسنده کردیم. کسب ۴ سهمیه المپیک و ۲ مدال طلا از اتفاقات خوب در بلگراد بوده و ان‌شالله ۲ سهمیه باقی‌مانده المپیک ۲۰۲۴ پاریس را هم با برنامه‌ریزی در خلال رقابت‌های قهرمانی آسیا کسب می‌کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: با فاصله زمانی بسیار کوتاه، بچه‌ها با بدن‌هایی خسته عازم بازی‌های آسیایی در چین شدند که نسبت به دوره قبل باز هم با ۲ مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز به نتیجه بهتری رسیدیم. کاروان کشتی ایران از ۱۲ کشتی‌گیر، ۱۰ مدال شامل ۵ طلا کسب کرد. بلافاصله اردوی تیم کشتی زیر ۲۳ سال را شروع کردیم. باید در مسابقاتی مثل قهرمانی آسیا یا امیدهای جهان، تغییر رویکردی داشته باشیم و به پشتوانه‌های خوب در سطح بین‌المللی میدان بدهیم چون این تجارب ذی‌قیمت را قهرمانان ما نمی‌توانند در میادین تورنمنتی کسب کنند.

رنگرز درباره علت پیشرفت تیم ملی کشتی فرنگی طی مدت سرمربی‌گری وی عنوان داشت: همه این افتخارات و پیشرفت‌ها متعلق به مربی‌های سازنده است و این مربیان مالک نتایج هستند. فدراسیون کشتی هم هر آن‌ چیزی که برای کسب نتیجه لازم بوده، در اختیار تیم‌های ملی کشتی گذاشت. حس می‌کنم انسجام و هم‌بستگی خوبی بین اعضای تیم انجام شده اما برای کسب نتیجه در المپیک می‌بایست ۴ سال برنامه‌ریزی فنی منظم پیوسته به هم داشته باشیم. تلاش ما این است که در کم‌تر از ۱۰ ماه باقی‌مانده تا المپیک ۲۰۲۴، شرایط اردویی بچه‌ها اعم از تمرینات تاکتیکی و تکنیکی، مباحث آمادگی ۴گانه و … را به گونه‌ای هدایت کنیم تا در بهترین نسخه آمادگی به المپیک برسند. پس از آن هم بلافاصله مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را خواهیم داشت که سال آتی را در مجموع سالی سخت و پرفشار کرده‌اند. طبیعتاً در المپیک فشارهایی که به کشتی می‌آید تا جایگاه کاروان ایران را متعادل و تقویت کند، بیش از بازی‌های آسیایی است. امیدوارم حمایت‌های خوبی از ما در این چند ماه بشود.

وی در مورد دیداری که اخیراً با وزیر ورزش و جوانان داشته‌اند، اذعان داشت: طی روزهای گذشته جلسه بسیار خوبی همراه با علی‌رضا دبیر و پژمان درستکار محضر کیومرث هاشمی، معاونین و سیدمناف هاشمی با مصوبات بسیار خوبی داشتیم. جالب است در فاصله ۴۸ ساعته، مصوبات به شکل عملی شروع به اجرا شده است. درباره همه مصوبات نمی‌توانم صحبت کنم ولی ۳ یا ۴ مسئله نگرانی نسبت به کشتی‌گیران کسب سهمیه کرده داشتیم که با قید فوریت، جامه عمل به آن پوشیده شده. اگر حمایت‌ها از تیم‌های ملی با همین کیفیت باشد، در این ۱۰ ما با فراغت بال بی‌دغدغه به المپیک می‌رویم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در رابطه با کارشکنی کشور آلبانی برای صدور ویزای اعضای تیم کشتی فرنگی امید ایران برای حضور در تورنمنت زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان تصریح داشت: قاعدتاً کشورهای میزبان تورنمنت‌های بین‌المللی ورزشی مکلف به تسهیل صدور روادید برای ورزشکاران هستند. این که نگرانی مازاد بر وزن کم کردن و مشکلات دیگر  وجود داشته باشد، بر عملکرد کشتی‌گیر تاثیر می‌گذارد. وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی پی‌گیری‌های همه‌جانبه‌ای کردند و ما هم به صدور ویزا برای شرکت در این رویداد مهم جهانی که مدافع عنوان قهرمانی‌اش هم هستیم، امید زیادی داشتیم. قطعاً خلا این رقابت‌ها در تیم ما حس می‌شود.

وی در رابطه با جوان‌گرایی تیم ملی کشتی فرنگی پس از مسابقات جهانی خاطرنشان ساخت: حدود ۴۰ درصد از تیم سال گذشته را حفظ کردیم و در برخی اوزان تغییر داشتیم که عمدتاً از مدال‌آوران مسابقات قهرمانی جوانان جهان به تیم امید تزریق کرده‌ایم تا آن حلقه گم‌شده بین تیم‌های جوانان با تیم بزرگ‌سالان برطرف شود. در گذشته قهرمانان جوان بین ۱ تا ۲ سال دچار موانع و مشکلاتی بودند اما مسابقات امید باعث تسهیل و تسریع این ورود به تیم ملی اصلی خواهد شد. در صورت اعزام، تیم روی یکی از سکوهای سه‌گانه قرار می‌گرفت و برنامه داریم اعضای این تیم زیر ۲۳ سال در مسابقات جهانی ۲۰۲۵ به تیم ملی بزرگ‌سالان اضافه شوند تا در آن زمان یک تیم ملی جوان و در عین حال باتجربه داشته باشیم.

رنگرز در پایان گفت: بعد از المپیک ۲۰۲۴، باید پوست‌اندازی کنیم. اگر نگاه به المپیک ۲۰۲۸ داشته باشیم، از فردای المپیک پاریس باید نسل جدیدی را پرورش بدهیم. آن نسل امروز در اردوی تیم امید حضور دارد و عملاً به عرصه رقابت بین‌المللی رسیده. ما باید هزینه پشتوانه‌سازی و تغییر نسل را با حفظ شاکله اصلی تیم بدهیم. فشار نتیجه‌گیری در همه رقابت‌ها روی ما هست ولی تلاش داریم با ترکیب و تلفیق جوانان و باتجربه‌ها، حضوری موفق داشته باشیم. ما امسال در مسابقات قهرمانی جهان هم همین کار را کردیم و در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی ۳ جوان را اعزام کردیم که در ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی، در ۷۲ کیلوگرم دانیال سهرابی و در ۸۲ کیلوگرم هم علی‌رضا مهمدی را به بلگراد اعزام کردیم تا ۳۰ درصد ترکیب تیم ملی را جوان کرده باشیم. این برنامه را برای تمام رقابت‌ها داریم که با یک شیب ملایم، این بچه‌ها را وارد ترکیب تیم ملی بزرگ‌سالان کنیم.