دولت سیزدهم قدم خوبی برای شفاف‌سازی و انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برداشت

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: دولت سیزدهم پیشرفت خوبی در این حوزه را رقم زده است.

به گزارش نسیم اشراق،مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، در خصوص تأثیر روند شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و آثار آن در اقتصاد کشور اظهار کرد: یکی از مواردی که طی سال‌های گذشته در خصوص آن بحث زیادی وجود داشته، موضوع انتشار صورت‌های مالی و به‌خصوص روشن‌شدن نحوه فعالیت شرکت‌های دولتی بوده و همواره از آن به‌عنوان یک جعبه سیاه نام‌برده می‌شود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم با پیگیری مستمر وزارت اقتصاد، مسیری را پیش گرفته که اطلاعات و صورت‌های مالی برخی از این شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود، اقدامی که سبب می‌شود جامعه و سرمایه‌گذاران از عملکرد این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف به شکل واقعی مطلع شوند و به‌اصطلاح نورافکنی بر عملکرد شرکت‌ها باشد و در نهایت شفافیت افزایش پیدا کند و میزان هزینه‌کرد و درآمدهای این شرکت‌ها مشخص باشد تا در صورت زیان‌ده شدن بتوان آنها را ادغام یا به بخش خصوصی و مشارکتی منتقل کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته تنها انتشار صورت‌های مالی کافی نیست، لازمه این که بتوان تحلیل عمیق اقتصادی بر عملکرد این شرکت‌ها داشت اطلاع دقیق و شفاف از وضعیت‌های صورت‌های مالی است، شرکت‌هایی که اتفاقاً وزن زیادی هم در اقتصاد کشور و به‌خصوص در بورس اوراق بهادار و اقتصاد دارند.

وی در ادامه گفت: انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و تداوم آن علاوه بر افزایش شفافیت می‌تواند به واقعی‌سازی چرخه اقتصادی کشور هم کمک قابل‌توجهی کند.

مهدی میرزایی در پایان با اشاره به این موضوع که بر اساس آمار رسمی ارائه شده امسال شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی ۲ برابر سال گذشته خواهد بود، گفت: امسال احتمالاً صورت‌های مالی نزدیک به هزار شرکت دولتی منتشر خواهد شد.