دانشمندی که پوتین در یک سخنرانی سه بار به او اشاره کرد +عکس

رئیس جمهور روسیه سه مرتبه به داستان مردخای فعنونو دانشمند هسته‌ای اسرائیل که ربوده و به علت انتشار اسرار تاسیسات هسته ای دیمونا ترور شد، اشاره کرد، اما نامی از وی نبرد. حلمی موسی سردبیر روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای نوشت که به نظر می‌رسد توافق آمریکا و روسیه برای از بین بردن سلاح‌های شمیایی […]

رئیس جمهور روسیه سه مرتبه به داستان مردخای فعنونو دانشمند هسته‌ای اسرائیل که ربوده و به علت انتشار اسرار تاسیسات هسته ای دیمونا ترور شد، اشاره کرد، اما نامی از وی نبرد.412566_717

حلمی موسی سردبیر روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای نوشت که به نظر می‌رسد توافق آمریکا و روسیه برای از بین بردن سلاح‌های شمیایی سوریه در معرض نابودی قرار گرفته است، چرا که اظهارات برخی مقامات روسیه و سوریه از نظر اسرائیلی‌ها نشان دهنده این است که دو طرف درک کرده‌اند که قدرت جهانی آمریکا کاسته شده است.

در این راستا بشار اسد رئیس جمهور سوریه از هزینه بالای خلع سلاح‌های شیمیایی سوریه و زمان بالای مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح سخن گفت و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز تلویحا بین  خلع سلاح شیمیایی سوریه با ناوگان اتمی رژیم صهیونیستی ارتباط ایجاد کرد.

رئیس جمهور روسیه پیش از این اعلام کرده بود که سلاح‌های شیمیایی سوریه به علت وجود سلاحهای کشتار جمعی و اتمی و شیمیایی اسرائیل و با هدف بازدارندگی متقابل به وجود آمده است. در همین راستا کنفرانس سالانه فلدای دو روز پیش در شمال مسکو و با مشارکت کارشناسانی از روسیه و جهان به سختی‌های موجود در مسیر انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه اشاره کرد، این کنفرانس با ایجاد مساوات بین سلاح‌های غیر کلاسیک اسرائیل و سلاح شیمیایی سوریه و برنامه هسته‌ای ایران، چراغ قرمز را نه تنها در اسرائیل بلکه در تمامی دنیای غرب روشن کرد. آمریکا و غرب مواضع خود در قبال سلاح‌های کشتار جمعی را مبتنی بر تفاوت قائل شدن بین کشورهایی که آنها را دموکراتیک می‌خوانند و کشورهای که غیر دموکراتیک می‌دانند، قرار داده‌اند، به همین علت کشورهایی که در چارچوب سیاست‌های غرب نیستند، مانند ایران، کره شمالی و سوریه را در این زمینه متهم می‌کنند، اما اسرائیل را به کلی نادیده می‌گیرند، این چیزی است که روسیه به آن استناد کرده است.

پوتین در کنفرانس فلدای گفته است:‌ سوریه در واکنش به سلاح اتمی اسرائیل، خود را با سلاح‌های شیمیایی تجهیز کرد، اسرائیل زمان بسیار طولانی از کشورهای دیگر در زمینه سلاح هسته‌ای پیشی گرفت و این سلاح الان بر اسرائیل سنگینی می‌کند.

رئیس جمهور روسیه سه مرتبه به داستان مردخای فعنونو دانشمند هسته‌ای اسرائیل که ربوده و به علت انتشار اسرار تاسیسات هسته ای دیمونا ترور شد، اشاره کرد، اما نامی از وی نبرد. وی ادامه داد که حتی در اسرائیل نیز افرادی هستند که مخالف سلاح‌های اتمی هستند؛ اما با وجود سالهای طولانی تحمل زندان به علت عقایدشان همچنان بر مواضع خود ثابت قدم  هستند.

پوتین با اشاره به اینکه سلاح شیمیایی سوریه جایگزین سلاح اتمی اسرائیل شده، تاکید کرد که اسرائیل هرگز نیازی به سلاح اتمی ندارد.

هاآرتص در این رابطه نوشت که پوتین به بازی با دولت آمریکا در مورد سلاح هسته‌ای اسرائیل مشغول شده است؛ این روزنامه نوشت که پوتین در کنفرانس سالیانه فلدای گفت که برتری تکنولوژیک اسرائیل باعث نمی‌شود که سلاح اتمی داشته باشد؛‌ سلاح اتمی اسرائیل را در معرض هدف و تهدید قرار می‌دهد.

وی در حاشیه این نشست و ضمن صحبت با یکی از شرکت کنندگان گفت که سخنرانی‌اش ناگهانی و تصادف نبوده و وی از اسرائیل انتظار دارد که سلاح‌های اتمی خود را از بین ببرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا روسیه سلاحهای اتمی خود را از بین نمی‌برد، گفت که به علت اینکه روسیه عضو معاهده است، اما اسرائیل عضو آن نیست.

مقامات صهیونیست با اشاره به خطرات اظهارات اخیر پوتین این موضوع را پدیده ای تازه دانستند، ایلی مگین سفیر سابق اسرائیل در مسکو که به عنوان پژوهشگر در آکادمی امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو کار می‌کند، در این رابطه گفت که روسها تاکنون با لطافت و مثبت از اسرائیل سخن می‌گفتند، اما سیاست‌های آنها دچار تحول شده است، این یک اشتباه لفظی نیست، بلکه پیام واضحی است که در طول سه روز از سوی حاکمان روسیه که دراین کنفرانس شرکت داشتند، به اسرائیل مخابره شد.

مگین که خود نیز در این کنفرانس شرکت داشته، می گوید که به نظر وی روس‌ها تصمیم گرفته‌اند پای اسرائیل و ایران را نیز به بحث حل بحران سوریه باز کنند تا فشارها را بر آمریکا افزایش دهند.

وی در مورد ایران و تفسیرهای احتمالی از رفتار روس‌ها در مورد این کشور گفت که این مواضع به واکنش روس‌ها به تحولات مثبت اخیر در روابط تهران با غرب بر می‌گردد؛ چرا که روس‌ها از اینکه ایرانی‌ها به دنبال معامله با آمریکا باشند، نگرانند، آنها تلاش می کنند اینگونه وانمود کنند که می‌توانند منافع ایران را به شکلی تامین کنند که آمریکایی‌ها قادر به این کشور نیستند، این کارشناس اسرائیلی تاکید کرد که اگر این تحولات یک مرحله زودگذر نباشد، ‌می‌تواند صفحه‌ای جدید و غیر مثبت در مناسبات ایران با روسیه باشد.

ویتالی ناومکین عضو آکادمی روسیه در این رابطه تفسیر دیگری دارد، ‌وی معتقد است که پوتین به دنبال ایجاد ارتباط بین سلاح‌های شیمیایی سوریه و سلاح هسته‌ای اسرائیل نیست، بلکه به دنبال این است که خاورمیانه را به منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تبدیل کند، این ایده‌ای است که اسرائیل از سالها پیش آن را دنبال می‌کند و در دیدگاه اسرائیل بهترین راهکار برای ایجاد صلح و ثبات دائمی در خاورمیانه است.

وی تاکید کرد که پوتین خلع سلاح‌های شیمیایی سوریه را مشروط به خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل نکرده است؛ چرا که سلاح‌های شیمایی سوریه بدون هیچ شرطی از بین خواهد رفت.

 

منبع خبر: مشرق نیوز