خطبه های نمازجمعه این هفته شهر قیدار(27تیر)

نمازجمعه این هفته شهرقیداربه امامت حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیداراقامه شد. اشراق آنلاین: اگر اهل تقوا باشیم خداوند متعال همه برکاتش را بر ما نازل می فرماید اعمال ما در برخورد طبیعت با ما تاثیر می گذارد. اگر جسم آدمي به مراقبت و پرورش نيازمند است روح آدمي نيز به حفاظت و صيانت […]

نمازجمعه این هفته شهرقیداربه امامت حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیداراقامه شد.DSC04075DSC04073DSC04082DSC04084 DSC04078

اشراق آنلاین:

اگر اهل تقوا باشیم خداوند متعال همه برکاتش را بر ما نازل می فرماید اعمال ما در برخورد طبیعت با ما تاثیر می گذارد.

اگر جسم آدمي به مراقبت و پرورش نيازمند است روح آدمي نيز به حفاظت و صيانت و تكامل و رشد نياز دارد. اگر انسان جسم خود را در لباس مي پوشاند و در هر محيطي قرار نمي دهد قصد محدود كردن آن را ندارد بلكه به جهت حفظ بهتر آن، چنين مي كند و اگر انسان روح را نیز باید از آفات و آسيب ها محافظت نماید تا از  آلودگي ها و پستي ها دامن آن را آلوده نسازداين گونه صيانت از قلب و روح را «تقوا» ناميده اند.

رسول الله (صل الله علیه و آله) : تَمامُ التَّقوی أن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَ تَعمَلَ بِما عَلِمتَ »تمام تقوی این است که آنچه را نمی دانی بیاموزی و آنچه می دانی عمل کنی تنبیه الخواطر ج 2  ص 120

برترین راه معرفت علی علیه السلام

بهترین معرفت نسبت به شخصی یا چیزی در صورتی حاصل می شود که معرفی کننده بهترین معرف باشد و خود از آن شخص در درجه بالاتر یا همطراز او باشد.

در مورد حضرت علی علیه السلام هیچ معرفی کننده مانند قرآن و عترت نیست.تعبیر قرآن کریم از حضرت علی علیه السلام تحت عنوان ولایت است ولایتی که کمال دین و اتمام نعمت است.

راه دوم معرفت حضرت علی علیه السلام اهل بیت عصمت و طهارت است که شخص رسول خدا صلی الله علیه و اله مصداق کامل این خاندان طیب و طاهر است.

حضرت فرمودند: خدا را جز من و علی و مرا جز خدا و علی و علی را جز من و خدا نشناخت ( مناقب ابن شهر آشوب/ ج3/ص267)

تعبیر حضرت از جامعیت حضرت علی علیه السلام: هر کس بخواهد به علم آدم فهم نوح حلم ابراهیم زهد یحیی بن زکریا و شهامت شجاعانه موسی بنگرد علی ابن ابی طالب را نگاه کند. (البدایه و انهایه/ص7)

-منزلت علی از من همانند منزلت من از پروردگار من است (ذخائر العقببی/ ص120(

تعبیرات آن حضرت از امیر المومنین علیه السلام: عمود الدین ،قسیم النار و الجنه، باب مدینه العلم، باب مدینه الحکمه.

رسول خدا صلی الله علیه و آله: انّ حلقه باب الجنه من یاقوته حمراء علی صفائح الذهب فاذا دقت الحلقه علی الصفحه طنّت و قالت یا علی

وقتی بهشتیان وارد بهشت می شوند کوبه در را می کوبند و به اصطلاح دق الباب می کنند.(در زدن نوعی رعایت ادب برای مهمان است کسی که به جایی وارد می شود گرچه در بسته نباشد بهتر است در بزند) وقتی مومنان وارد بهشت می شوند در می زنند این صدا شنیده می شود یا علی یا علی

مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر این حدیث: این که چرا صدای کوبه در بهشت یا علی است چون مهمان وقتی به خانه ای می رود صاحب خانه را صدا می زند اگر صاحب خانه نام معین داشته باشد مهمان همان نام معین را می برد صاحب بهشت و مهماندار بهشت علی بن ابی طالب است از این رو صدای کویه در بهشت هم یا علی است چون هر کس به بهشت می رود در سایه هدایت و رهبری این خاندان است و مهمان این خاندان است

حضرت علی علیه السلام در گفتار خودش

آنچه از خود آن حضرت بر حسب ضرورت در باره خودش نقل شده است همگی به طور مستقیم را غیر مستقیم حکایت از همتایی وی با قرآن کریم و رسول اکرم به استثنای مقام نبوت تشریعی است.

1انا القران الناطق  (ینابیع الموده/ج1/ص214)

2انا کلام الله الناطق (بحار الانوار ج82/ص199)

3ما لله نبأ اعظم منی  

4-ما لله آیه اکبر منی     (تفسیر قمی /ج 2/ص401)

خطبه دوم

نماز جمعه معيار تقرب به خداوند است: قال رسول الله(ص): «ان الناس يجلسون من الله تعالي يوم القيامه علي قدر رواحِهِم‏ الي الجُمُعات الاول ثم الثاني ثم الثالث ثم الرابع»

نزديكي‏مردم به خداوند در روز قيامت‏به اندازه رفتن آنها به نمازهاي جمعه است. گروه‏اول، دوم، سوم و چهارم; به اندازه شركتشان در نماز جمعه طبقه‏بندي مي‏شوند.

طبق فرمایش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اگر مردم فضيلت نماز جمعه را بدانند بر سر ثواب آن به منازعه برمي‏خيزند حضرت فرمود: سه چيز است كه اگر امتم فضيلت و ثوابش را بدانند بر سركسب ثواب آن به منازعه برخاسته، به قرعه‏كشي مي‏پردازند: اذان، رفتن به سوي نمازجمعه و صف اول جماعت.

2زکات

يکي از فرايض مهّم اسلامي ، بلکه از ضروريّات اسلام ، زکات است . خداوند متعال در  قرآن کريم بیش از 30 مورد زکات را تذکّر داده است و در بسياري از اين موارد آن را  در رديف نماز ذکر کرده است  حضرت باقر علیه السلام فرمودند: : «خداوند زکات را قرین نماز قرار داده و فرموده است ( اَقيمُو اَلْصَلوه و اتُو اَلْزَکاتْ ) نماز را بجا آوريد و زکات را بپردازيد بنابر اين کسي که نماز مي خواند ولي از دادن زکوة امتناع مي ورزد مثل اين است که اصلاً نماز را نيز بجا نياورده است

آثار پرداخت زکات: بیمه شدن جان و مال ، وسعت رزق و روزی، تزکیه نفس.

آثار ترک زکات: تلف شدن اموال، خسارت دو برابر، هزینه در راه اشرار،هزینه در راه گناه، کمبود و قحطی، رفع برکت از زمین، در ردیف ربا خواران قرار گرفتن.

حضرت امام صادق علیه السلام :

«مَن مَنع قیراطا مِن الزّکوة فَلیَمُت ان شاء یهودیا و ان شاء نصرانیا» همان، ص 20

خمس:  امام زمان‏عليه السلام فرمود: «لعنة اللّه والملائكتة والناس اجمعين على مَن استحلّ من مالنا درهماً»(وسائل، ج 9، ص 541)، لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر كسى كه يك درهم مال ما را حلال بشمارد

شب قدر

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: انّ الله وهب لامتی لیله القدر لم یعطها من کان قبلهم(جامع الصغیر / ج1/ص 278) شب قدر یکی از بزرگترین موهبت های الهی به امت پیامبر خاتم است  که به هیچ امتی عطا نشده است . این شب بهترین فرصت برای تطهیر باطن از چرک و کثافاتی است که روی هم انباشته شده و مانع حرکت انسان به تعالی است شبی است که مقدرات ما در آن شب رقم می خورد.

پیغمبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: حضرت موسی علیه السلام به خدا گفت:

« قَالَ مُوسَى علیه السلام إِلَهِی‏ أُرِیدُ قُرْبَکَ‏ قَالَ قُرْبِی لِمَنْ یَسْتَیْقِظُ لَیْلَةَ الْقَدْرِ خدایا ! قرب و نزدیکی به تو را می خواهم. خدا جواب داد: نزدیکی به من نصیب کسی می شود که شب قدر را بیدار بماند. قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ رَحْمَتَکَ قَالَ رَحْمَتِی لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاکِینَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ موسی گفت: خدایا !  رحمتت را می خواهم. خدا جواب داد: رحمت من نصیب کسانی می شود که در شب قدر به مساکین و فقراء رحم کنند. .  قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ قَالَ ذَلِکَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ موسی گفت: خدایا !  جواز عبور از صراط را می خواهم. خدا جواب داد:جواز عبور نصیب کسی می شود که شب قدر صدقه بدهد. قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا قَالَ ذَلِکَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَةً فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ موسی گفت:خدایا !   از درختان و میوه های بهشتی می خواهم. خدا جواب داد: نصیب کسی می شود که در شب قدر مرا تسبیح بگوید. قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ النَّجَاةَ … قَالَ ذَلِکَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ موسی گفت: خدایا !   نجات از آتش را می خواهم.خدا جواب داد:کسی نجات می یابد که در شب قدر استغفار کند. قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ رِضَاکَ قَالَ رِضَائِی لِمَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر.»[إقبال الأعمال (ط – القدیمة) ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۸۶] موسی گفت: خدایا !   رضایتمندی تو را می خواهم. ( از خودم ) خدا جواب داد:من از کسی راضی می شوم که شب قدر دو رکعت نماز بخواند.

 قبل از این که در آخرت دچار حسرت شویم از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کنیم در لحظات معنوی نماز در خانه خدا حاضر شویم که امام صادق علیه السلام فرمودند:

«ان بیوتی فی الارض المساجد فطوبی لعبد تطهّر فی بیته ثم زارنی فی بیتی انّ للمزور کرامه الزائر» خانه های من در روی زمین مساجد هستند پس خوشا به حال بنده ای که در خانه خودش تطهیر کند سپس در خانه من مرا زیارت نماید که بر زیارت شونده است که زیارت کننده را اکرام کند..

روز قدس

سؤال: چرا موضوع فلسطين و لبنان براى جمهورى اسلامى ايران اين‏قدر مهم و داراى راهبرد امنيتى است؟

 موضوع فلسطين و لبنان براى ايران از دو بعد اهميت بسيارى دارد: نخست از جنبه الهى و اسلامى كه به حكم فطرت الهى موظف به پشتيبانى از مظلومان در برابر ظالمان هستيم،  به‏عنوان مسلمان وظيفه شرعى‏مان ايجاب مى‏كند كه از كيان اسلامى‏مان حمايت كنيم به‏ويژه فلسطين و بيت‏المقدس كه از لحاظ فرهنگى، تاريخى و سياسى جزء جدايى‏ناپذير دين ماست،بيت‏المقدس نخستين قبله امت اسلام و يكى از سه مكان مقدس اسلامى پس از بيت الله الحرام در مكه و مسجد النبى در مدينه است. قدس سرزمين  معراج است و اينکه پيامبر(ص) از  مكه به بيت المقدس و پس از آن به معراج رفت، نشان‏دهنده جايگاه ویژه آن است و دوم از بابت راهبرد نظام اسلامى ايران است. مقام معظم رهبرى در اين باره مى‏فرمايند: «بعضى‏ها مى‏گويند مشكل ما اين است كه خودمان را با اسرائيل درانداخته‏ايم، در حالى كه مسأله اين نيست كه ما خودمان را درانداخته‏ايم، اسرائيل مدعى كل خاورميانه از نيل تا فرات است. فراتى كه در فاصله كوتاهى از مرز ما قرار دارد… اگر ما تصور مى‏كنيم كه دست‏برداشتن از مقاومت، مشكل ما را حل مى‏كند، درست نيست… »

 انديشه صهيونيسم تسلط بر نيل تا فرات

روز جهانی قدس روز عزای اسرائیل است پس باید با تدبیر و تمام قوا در مقابل اسرائیل ایستاد یکی از این تدابیر روز جهانی قدس است.است و تاثیری که حضور گسترده مردم مسلمان در راهپیمائی دارد از بمب اتم برای این رژیم خطرناک تر و مخربتر است.

فلسطین و لبنان خاک ریز اول و خط مقدم است اگر دشمن بتواند از خاک ریز اول فتح کند نوبت به خاکریزهای بعدی می رسد و ایران هم جزء اهداف اصلی اسرائیل است پس ما باید در پشت خط مقدم تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا خط مقدم شکست نخورد.

روز جهانی قدس نماد آزادی خواهی و استقلال طلبی ملتی است که با حماسه و مقاومت و جوانمردی جوانانش ناقوس مرگ اشغالگران قدس را به صدا در آورده است.

اسرائیل غاصب اکنون در شرایطی قرار دارد که نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ شصت و چند ساله جنایات این کشور ضعف و سستی و ناتوانی این رژیم بیش از پیش بر همگان آشکار شده است.

روز قدس امسال را بايد يكى ديگر از متفاوت‏ترين روز قدس‏ها تا به امروز دانست. روز قدس امسال، ملت ایران در اين روز پررنگ‏تر از هر زمان دیگر در حمایت از مردم فلسطین و سوریه و حزب الله لبنان و تمام بیداری های اسلامی اقتدار خود را به نمایش خواهد گذاشت.

امسال روز قدس در حالی برگزار می شود در این چند روز در سایه غفلت نهادهای بین المللی و حمایت مدعیان حقوق بشر شاهد جنایات فجیع و قتل عام کودکان و مردم بی گناه غزه هستیم  و بی شک خون کودکان معصوم غزه گریبان سران اسرائیل و حامیان پلیدش را خواهد گرفت.

مقاومت اسلامی فلسطین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که غزه را به گورستان ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد کرد

هفته ملی مهارت                       

مراکز آموزش فنی و حرفه ای محل تبدیل علم به مهارت و فن است و جایی است که  علم و عمل با هم پیوند می خورند و کاربردی می شوند. با آموزش مهارت و توانایی لازم،زمینه را برای فرد جهت ورود به بازار کار فراهم می کند. بنابراین آموزشهای مهارتی به عنوان کلید اشتغالزایی در جامعه است.

آموزش های فنی و مهارتی در شرایطی که تحریم های شدیدی توسط استکبار جهانی علیه کشورمان به جریان افتاده تنها راه مقابله عملی با استکبار است. متقاضیان جویای کار از طریق طی دوره های آموزشی مورد نیاز خود در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای می توانند علاوه بر در آمد اقتصادی برای خانواده خود با تولید، نیازی از نیازهای جامعه را برطرف سازند.

هفته تامین اجتماعی

نظام تأمین اجتماعی در اسقرار امنیت و ثبات و عدالت اجتماعی تاثیر فراوان دارد و اعضای جامعه را در مقابل بروز حوادث ناشی از اشتغال، بیماری ‌های ناشی از شغل، بیکاری،بیماری، نقص عضو، پیری، بازنشستگی،بازماندگی و مرگ از طریق پرداخت ‌های نقدی یا جنسی حمایت می کند.

لازم به ذکراست یداله لطفی تنها،شهردارقیدارقبل ازخطبه های نمازجمعه سخنرانی کرد