برگزاری همایش ملی ابن فارس در خدابنده

همایش ملی ابن فارس در دانشگاه پیام نور شهر قیدار با حضور سرپرست دانشگاه علوم پایه زنجان و فرماندار خدابنده و اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش نسیم اشراق؛ همایش ملی ابن فارس (احمد بن فارس کرسفی) در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور شهرستان خدابنده با حضور اساتید برجسته دانشگاهی به ویژه سعدالله نصیری قیداری، سرپرست دانشگاه علوم پایه زنجان و تاراسی فرماندار و عبدی معاون سیاسی امنیتی فرماندار خدابنده برگزار شد.

در این مراسم جواد تاراسی با تسلیت شهادت سید مقاومت حسن نصرالله و همرزمانش به خصوصیات احمد بن فارس کرسفی، این دانشمند ملی اشاره کرد و وی را جزو مشاهیر علمی و فرهنگی شهر کرسف و افتخارات شهرستان خدابنده و استانی و حتی کشوری قلمداد کرد.

وی افزود: بنده در طول خدمت خود مسئولیت‌های زیادی داشته‌ام و می‌توانم بگویم نزدیک سه الی چهار سال در زمینه علمی و تحقیقات مطالعه کرده‌ام و در این حوزه فعالیت داشته‌ام.

فرماندار خدابنده اشاره‌ای به وضعیت شهرستان کرد و گفت: می‌توان از بکر بودن این منطقه از لحاظ علمی و جایگاه آن و از لحاظ ظرفیت بالا از منظر کشاورزی نام برد و این شهرستان یک منطقه بسیار خوب و قوی از تمام لحاظ منابع طبیعی، گونه‌های جانوری، گیاهی و نیروی انسانی است‌.

وی تاکید کرد: ما غنی هستیم و ظرفیت بالقوه‌ای داریم زیرا شهرستان خدابنده دارای ۳۰۰ روستا، هفت شهر و پنج بخش است و این منطقه و شهرستان مایه برکت استان است و در تامین امنیت غذایی  مانند گندم در رتبه نخست قرار دارد.

فرماندار خدابنده ادامه داد: شهرستان خدابنده در تولیدات محصولات غذایی از جمله گندم رتبه اول را کسب کرده است و نزدیک به  ۲۵۰ هزار تن گندم تولید کرده است که در سطح استان زنجان میانگین ۲۰۰ هزار تن است و تولید سیب زمینی هم ۱۸۰ هزار تن تخمین زده شده است.

تاراسی اضافه کرد: شهرستان خدابنده یک ظرفیت است بویژه نیروی انسانی آن و این ظرفیت می‌تواند راهگشاو تاثیر گذار باشد.

در ادامه سعد‌الله نصیری نیز به ویژگی‌های منحصر به فرد شهرستان خدابنده و شهرهای اطراف آن به‌خصوص دانشمندی هم چون احمد بن فارس کرسفی در شهر کرسف اشاره کرد و گفت: از شهر کرسف به عنوان اولین‌های خدابنده می‌توان نام برد و مردم کرسف به خود ببالند زیرا که زادگاه دانشمندی به‌نام است.

وی افزود: افتخار می‌کنم مردمانی زحمت‌کش و حلال‌‌خور در شهرستان خدابنده و شهر کرسف رشد کرده‌اند و این باعث مباهات است که دارای مشاهیر و دانشمندان بزرگی است.

در ادامه رسولی یکی دیگر از اساتید دانشگاه پشت تریبون رفت و بیان داشت: امکان ندارد در هیچ جای جهان شخصیت‌های علمی ایران ما در آن جا وجود نداشته باشد و این نشان از بالا بودن تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها در تمام مراحل علمی و فرهنگی است و می‌توان درجات علمی کشور را در سایر نقاط جهان انتقال داد.

فیض‌اله شیرازی شهردار شهر کرسف هم در این برنامه به ویژگی‌ها و ظرفیت بالای شهر کرسف و هم‌چنین وجود دانشمندانی چون احمد بن فارس کرسفی اشاره کرد و گفت: شهر کرسف و نام تاریخی کرسف را می‌توان به یک پرده لطیف و یک پارچه سفید تشبیه کرد و این شهر پتانسیل بالایی در منظره‌ها، کوه‌ها و چشمه‌ها و اماکن تاریخی دارد و هم‌چنین زادگاه شهید ذوالقدر یکی از شهدای فدائیان اسلام است.

حکیم احمد بن فارس زهراوی کرسفی دانشمند برجسته جهان اسلام در قرن چهارم هجری در شهر کرسف از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان پا به عرصه وجود گذاشت و صاحب بیش از 38 اثر علمی ارزشمند است.