بازار فروش تابلو فرش در خدابنده عالی است/دست واسطه ها باید در مشاغل خانگی و صنایع دستی قطع شود

مربی کارگاه آموزش قالی بافی و صنایع دستی با بیان اینکه بازار فروش تابلو فرش در خدابنده عالی است گفت: دست واسطه ها باید در مشاغل خانگی و صنایع دستی قطع شود. معصومه ارفعی مربی کارگاه آموزش قالی بافی و صنایع دستی شهر سجاس شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق24 اظهار کرد: […]

753792مربی کارگاه آموزش قالی بافی و صنایع دستی با بیان اینکه بازار فروش تابلو فرش در خدابنده عالی است گفت: دست واسطه ها باید در مشاغل خانگی و صنایع دستی قطع شود.

معصومه ارفعی مربی کارگاه آموزش قالی بافی و صنایع دستی شهر سجاس شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق24 اظهار کرد: در این کارگاه آموزشی دوره آموزشی سیار شهری و روستائی ویژه خواهران برگزار می شود.

وی افزود: در کارگاه آموزشی تابلو فرش 53ساعت مفید به کار آموزان آموزش داده می شود و روزهای شنبه تا 4 شنبه از ساعت یک بعدازظهر تا ساعت 4 این کارگاه آموزشی دایر است.

مربی کارگاه آموزش قالی بافی و صنایع دستی خدابنده ای ادامه داد: بنده خودم مربی فنی و حرفه ای هستم و در صبح ها در مرکز فنی و حرفه ای کوثر شهرستان خدابنده مشغول آموزش هستم و در بعداز ظهر ها به شهر سجاس می آیم.

ارفعی افزود: در دوره های بعدی گلیم بافی درجه یک آموزش داده خواهد شد و استقبال خواهران شهر سجاس از تابلو فرش بسیار عالی بود و امیدوارم که از گلیم بافی هم استقبال کنند.

وی افزود: کار آموزان باید پس از آموزش دیدن در امتحان تئوری و عملی که به صورت مشترک در مراکز فنی و حرفه ای کل کشور برگزار می شود شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون مدرک بین المللی دریافت می کنند و آموزش های ما به صورت سیار است و امتحان هم به همین شکل برگزار می شود.

ارفعی ادامه داد: در حال حاضر14 نفر کارآموز دارم و مکان این کارگاه توسط بسیج سازندگی سپاه شهرستان خدابنده در اختیار ما قرار داده شده است که جا دارد از آنها تشکر کنم چون که با این کار واقعا در حال تحقق اقتصاد مقاومتی که مطالبه رهبری و شعار سال هستند.

وی افزود: زنان و دختران که تقریبا نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می دهند با شرکت در این کارگاههای آموزشی علاوه بر اینکه بیکار نیستند و اوقات فراغت خود را پر می کنند برای خانواده هم درآمد زایی می کنند و دیگر مصرف کننده صرف نیستند و با راه اندازی مشاغل خانگی خودشان تولید کننده نیز هستند.

مربی کارگاه آموزش قالی بافی و صنایع دستی خدابنده ای ادامه داد: بسیاری از کار آموزانم پس از آموزش با وامی که دریافت کرده اند به اشتغال پرداخته اند و تابلو فرش هم بازار فروش خوبی دارد و تقریبا 50 درصد سود دارد و آنها از این را توانسته اند منبع درآمدی پیدا کنند به عنوان نمونه یکی از کار آموزان تابلو فرشی که 700هزار تومان برای آن هزینه کرده بود زنجان آن را به قیمت یک میلیون و هفتصد هزار تومان می خواست بخرد.

وی به مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: کار آموزان با این کار خودشان می توانند بیمه قالی بافی واریز کنند ولی متاسفانه بیمه قبلا این کار را می کرد و در حال حاضر متوقف شده است و اگر بانک ها و نهادها در پرداخت وام حمایت بیشتری کنند بانوان با آن وام می توانند دار قالی و وسایل مورد نیاز که هزینه بر است(از 500هزار تا یک میلیون تومان) را خریداری کنند و در خانه مشغول به کار شوند.

ارفعی افزود: مشکل دیگر ما که بسیار هم مهم است واسطه ها هستند و اگر تدبیری اندیشیده شود که دست آنها از این کار قطع شود قطعا بازار فروش ما هم بهتر می شود و این شغل علاوه بر اشتغالزایی و درآمد زایی باعث حفظ و حتی احیای صنایع دستی شهرستان نیز است و از فراموش شدن آن جلوگیری می کند.

وی افزود: در پایان از سپاه شهرستان خدابنده که همیشه در راه اندازی چنین کارگاههایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیش قدم هست و همچنین خبرنگار اشراق24 که کار انعکاس خبری را برعهده دارد تشکر می کنم.