کتابخانه عمومی روستایی در خدابنده راه اندازی می شود

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده از راه اندازی کتابخانه عمومی روستایی در این شهرستان خبر داد و گفت: ساختمان خیری توسط خانواده مرحوم حاج چراغعلی رسولخانی برای ایجاد کتابخانه عمومی در روستای بلگه شیر از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده واگذار شده و کار تجهیز این کتابخانه تا شروع دهه فجر آغاز شده […]

لاindexرئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خدابنده از راه اندازی کتابخانه عمومی روستایی در این شهرستان خبر داد و گفت: ساختمان خیری توسط خانواده مرحوم حاج چراغعلی رسولخانی برای ایجاد کتابخانه عمومی در روستای بلگه شیر از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده واگذار شده و کار تجهیز این کتابخانه تا شروع دهه فجر آغاز شده و در این ایام افتتاح خواهد شد.

به گزارش اشراق24،دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی بخش مرکزی شهرستان خدابنده به ریاست بیگدلی بخشدار و رییس انجمن کتابخانه های عمومی بخش مرکزی شهرستان خدابنده و با حضور دیگر اعضای انجمن برگزار شد.
 
ایوب بیگدلی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک به مناسبت به فرجام رسیدن برجام توسط تیم مذاکره کننده دولت امید و اعتدال مطالبی را در خصوص مطالعه بیان کرد و گفت: مطالعه کتاب باعث می شود انسان روحش صیقل یافته و از کسالت به دور باشد.
وی با اشاره به طرح نشست کتابخوان توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست مذکور را در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه  بسیار مثبت خواند و بر اطلاع رسانی از طریق کتابخانه ها،آموزش و پرورش،شهرداران و شوراهای اسلامی تاکید کرد.
 بخشدار و رییس انجمن کتابخانه های عمومی بخش مرکزی شهرستان خدابنده در ادامه از شهرداران شهرهای بخش مرکزی خواست تا اهمیت ویژه ای به کتابخانه های عمومی قائل شده و برای کارهای فرهنگی عدم اعتبار و بودجه را مطرح نکنند.

سید مهدی موسوی نیز در خصوص برگزاری اولین نشست کتابخوان در شهرستان خدابنده و نحوه ثبت نام در نشست مطالبی را بیان کرد و گفت: علاوه بر برگزاری نشست مذکور، نشست کتابخوان مدرسه ای در مدارس هر ماه در یک کتابخانه در سطح شهرستان ضرورت اجرایی دارد.

وی سپس به اهداف برگزاری این نشست ها اشاره کرد و گفت: برپایی نهضتی در جهت رشد و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سراسر کشور، به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده ، ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه و معرفی کتاب های مفید و کاربردی از هداف برگزاری انجمن کتابخانه های عمومی است.
 رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان  خدابنده در ادامه سخنان خود به ساختمان خیری واگذار شده توسط خانواده مرحوم حاج چراغعلی رسولخانی برای ایجاد کتابخانه عمومی در روستای بلگه شیر از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده اشاره و به تجهیز این کتابخانه تا شروع دهه فجر و افتتاح در این ایام خبر داد و گف: ما باید نسبت به شناسایی خیرین کتابخانه ساز در سطح شهرستان تلاش کرده و از ظرفیت این قشر از جامعهدر جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.
وی سپس به معرفی کتاب باستان شناسی شهرستان خدابنده تالیف ابراهیم سجاسی قیداری انتشارات صفیر سیمرغ زنجان سال 93،که در هفت فصل نوشته شده و به موضوعات مختلف در فصول مذکور پرداخت و گفت:این کتاب دارای بخش های متعددی است که از جمله آنها می توان به شرایط جغرافیایی شهرستان خدابنده،باستان شناسی شهرستان خدابنده،راههای مواصلاتی و ارتباطی قیدار،آثار باستانی بخش مرکزی قیدار،موقعیت جغرافیایی شهر باستانی سجاس و آسیابهای آبی و سدهای خاکی  اشاره کرد.
 
سپس محمد برجی ضمن تشکر از کمک و مساعدت شهرداریهای تابعه بخاطر واریز سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی،نسبت به روند اجرایی مصوبات جلسه قبل پرداخت و توضیحاتی را در این زمینه از مسئول پیگیری مصوبات خواستار شد و همچنین قول مساعد برگزاری برنامه های فرهنگی در ایام دهه فجر از جمله نمایشگاه کتاب با هدف اهداء در کتابخانه های عمومی را داد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انجمن کتابخانه های عمومی سپس در دسترس قرار دادن کتاب برای علاقمندان در دورترین جای شهرستان را یکی از رسالتهای مجموعه دانست و گفت تمامی دستگاههای فرهنگی باید در پیشرفت این رسالت و فرا گیر نمودن کتاب را برای علاقمندی به مطالعه در بین مردم حتی در دورترین روستاها قدم برداشته و سهیم باشند.
 در ادامه شهرداران شهرهای سهرورد،کرسف و نوربهار به ارائه گزارش واریزی سهم نیم درصد کتابخانه ها در سال 94 پرداختند و به واریز سدن مابقی سهم کتابخانه ها تا پایان سال به حساب انجمن بر طبق قانون،قول مساعد دادند.

 در پایان، هر یک از اعضای انجمن نظرات خود را در خصوص برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای و برنامه های فرهنگی پیش بینی شده در دهه فجر بیان و امادگی برای اجرایی شدن بهتر برنامه ها را اعلام کردند.