آستان «قیدار نبی» قطب مذهبی و گردشگری در قلب خدابنده+تصاویر

  بقعه حضرت قیدار نبی (ع) در سال 719 به همت بانو بلغار خاتون همسر غازان خان مغول تجدید بنا شده است سپس گنبد آن در سال 751 (ه.ق) به دست استاد تیمورخان سلطانیه ای احیا و در قرن 11 (ه.ق) گچبری می شود.  گزارش اشراق آنلاین بقعه قیدار نبی (ع) که در شهرستان خدابنده […]

 

بقعه حضرت قیدار نبی (ع) در سال 719 به همت بانو بلغار خاتون همسر غازان خان مغول تجدید بنا شده است سپس گنبد آن در سال 751 (ه.ق) به دست استاد تیمورخان سلطانیه ای احیا و در قرن 11 (ه.ق) گچبری می شود.85880311327474670801774323041

 گزارش اشراق آنلاین بقعه قیدار نبی (ع) که در شهرستان خدابنده با آب و هوای متعادل و کوهستانی قرار گرفته است، در 42 کیلومتری شهرستان باستانی سلطانیه قرار داشته و یکی از اموری که موجب شده این بقعه گردشگران بسیاری را به خود جذب کند، همین موضوع است.

بنای آرامگاهی قیدار نبی (ع)در جنوب غربی شهرستان قیدار (خدابنده) و در دامنه ارتفاعات با همین نام قرار دارد. این بنا متعلق به قیداربن اسماعیل بن ابراهیم (علیه السلام) از پیامبران الهی است.

قیدار نبی با نام اصلی قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم از اجداد پیامبر اسلام است که او را فرزند اسماعیل و نیای سی‌ام محمد، پیامبر اسلام دانسته‌اند.

انتساب این بقعه به قیدار نبی با استشهاد ۶۵ نفر از علمای طراز اول مورد تایید قرار گرفته‌است.این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان تخریب و مجدداً در سال ۷۱۹ قمری احداث شد.این بنا از آجر و بر روی سه ردیف سنگ سبز تراشیده، ساخته شده و ترکیب کلی آن از دو چهارطاقی چسبیده به هم تشکیل یافته است. چهارطاقی نخستین به عنوان هشتی با پوشش گنبدی احداث شده که سقف آن بر چهار جرز استوار گشته است.در حدّفاصل دو جرز از سمت غرب، درِ ورودی بقعه قرار دارد. این قسمت به سبک چهارطاقی بوده با این تفاوت که دیوار به جرز باربر تبدیل گردیده است. تا ارتفاع یک متری دور تا دور بنا با کاشی‌های شش گوش، به رنگ فیروزه، بنفش، سیاه و سفید پوشیده شده و بر فراز آن گنبد دو جداره قرار دارد. جدار نخستین که سقف بقعه را تشکیل داده از قسمت درون با گچ‌بری‌های بسیار زیبایی پوشیده شده است.

 این بقعه در عین سادگی بسیار جالب و به سبک خاصی ساخته شده است و از نوع گنبدهای زنگوله ای است.

انتهای پیام/