آتش‌سوزی در خدابنده

صدها تن خرمن علی‌رغم تلاش كشاورزان و آتش‌نشانان در روستای پرچین شهرستان خدابنده از بین رفت.وقتی شعله‎های آتش ساقه‎های گندم در روستای پرچین شهرستان خدابنده را می‌سوزاند تنها چشمان کشاورز پیر نظاره‎گر مرگ تدریجی دسترنجی بود که ماه‌ها انتظارش را می‌کشید. به گزارش اشراق آنلاین،خرمن‌های گندم كشاورزان روستای پرچین که از شامگاه چهارشنبه طمعه حریق شده […]

yصدها تن خرمن علی‌رغم تلاش كشاورزان و آتش‌نشانان در روستای پرچین شهرستان خدابنده از بین رفت.وقتی شعله‎های آتش ساقه‎های گندم در روستای پرچین شهرستان خدابنده را می‌سوزاند تنها چشمان کشاورز پیر نظاره‎گر مرگ تدریجی دسترنجی بود که ماه‌ها انتظارش را می‌کشید.

به گزارش اشراق آنلاین،خرمن‌های گندم كشاورزان روستای پرچین که از شامگاه چهارشنبه طمعه حریق شده بود که پس از مدت زیادی خاموش شد.

حکایت این روزهای مزارع گندم در خدابنده توأم با نگرانی است، اضطراب برای کشاورزانی که چشمانتظار برداشت محصول‌شان هستند، اما گرما و آتش‌سوزی این روزها تنها بر شعله دلشوره و تشویش آنان شدت میبخشد.

شرایط دشواری است، گندمها آماده برداشت و برخی‌ها نیز كه با دست برداشت شده در خرمن هستند. این شرایط، تحریکپذیری محصول را در مقابل حریق دوچندان ساخته و اینجاست که باید گفت؛ باید کشاورز باشی تا بدانی آتش در خرمن چیست، باید کشاورز باشی تا سوختن محصولی که به آن دل بسته بودی را درک کنی و چه زیبا در این شعر زبان حال کشاورزان زیاندیده بیان شده است «آتش بگیر تا بدانی چه میکشم، احساس سوختن به تماشا نمیشود».

صدها تن خرمن علی‌رغم تلاش كشاورزان و آتش‌نشانان از بین رفت

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خدابنده با اشاره به آخرین وضعیت گندمزارهای شهرستان، گفت: با توجه به اینكه شهرستان خدابنده بیشترین وسعت را در استان دارد و هر ساله ۷۰درصد گندم استان در این شهرستان تولید می‌شود و به خاطر طولانی شدن روند برداشت، به دلایل نامعلوم در مزارع گندم آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد.

محمدتقی محمدی اظهار کرد: در این حادثه تلخ دسترنج تعدادی از کشاورزان اهالی این روستا علی‌رغم تلاش آتش‌نشانان و مردم بر اثر حریق از بین رفت و کسی نتوانست کاری انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع از آتش‌سوزی در خرمن‌های این روستا سریع وارد عمل شدیم كه ابتدا ماشین آتش‌نشانی دهیاری دوتپه سفلی، سپس ماشین‌های آتش‌نشانی شهرداری قیدار و آتش‌نشانی محمودآباد آمدند كه به خاطر عمق آتش‌سوزی از آتش‌نشانان شهرداری ابهر نیز كمك گرفته و آتش مهار شد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خدابنده، ضمن قدردانی از مشاركت بسیار خوب مردم روستای پرچین در خاموش كردن آتش خرمن‌ها، ادامه داد: در این شرایط تنها کسی که میتواند به کشاورزان کمک کند، خودشان هستند و باید همچون گذشته یکسری ادوات کشاورزی همچون گاوآهن آماده کنند تا تمهیدات لازم برای مواجهه با آتشسوزی مهیا باشد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان به‌صورت شبانهروزی آماده پاسخگویی به تماسهای مرکز فرماندهی مدیریت بحران استان باشند.

دهیار روستای پرچین نیز با بیان اینكه در این روستا مراسم عروسی وجود داشت و اكثریت اهالی در آنجا بودند كه به محض اطلاع از آتش‌سوزی، سریع با پلیس ۱۱۰ و ۱۲۵ آتش‌نشانی و فرمانداری تماس گرفتیم، گفت: مردم روستا با گاوآهن تراكتور اطراف خرمن‌ها را شخم زده و نسبت به خاموش كردن آتش اقدام كردند.

نریمان غلامی افزود: از همه مسئولان به‌خصوص آتش‌نشانی شهرداری‌های  قیدار و ابهر و دهیاری‌های دوتپه سفلی و محمودآباد تشكر و قدردانی داریم كه اگر كمك آن‌ها نبود، همه خرمن‌ها و مزارع زیر شعله‌های آتش می‌سوخت و ما هیچ كاری نمی‌توانستیم بكنیم.

وی ادامه داد: علاوه‌بر از بین رفتن صدها تن كاه، بیش از ۱۰۰ تن گندم نیز در شعله‌ها آتش از بین رفت كه انتظار داریم مسئولان، كشاورزان این روستا را یاری کنند.