وجود۶۲ بقعه متبرکه و امامزاده در شهرستان خدابنده/بقعه قیدار نبی (ع) پذیرای زائران از داخل و خارج ازکشور+تصاویر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه ۶۲ بقعه متبرکه و امامزاده در شهرستان خدابنده وجود دارد گفت: برنامه‎های مناسبتی این ایام در بقاع شاخص شهرستان برگزار خواهد شد که یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های اجرایی در این ایام، همایش بزرگداشت امامزادگان خواهد بود. حجت‌الاسلام حسن‌رضا محمدی، رئیس اداره اوقاف و امور […]

۳۳۵۴۰۱

n00497086-bgheydarnabiبقعه-قیدار-نبی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه ۶۲ بقعه متبرکه و امامزاده در شهرستان خدابنده وجود دارد گفت: برنامههای مناسبتی این ایام در بقاع شاخص شهرستان برگزار خواهد شد که یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های اجرایی در این ایام، همایش بزرگداشت امامزادگان خواهد بود.

حجت‌الاسلام حسن‌رضا محمدی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده در گفت‌وگو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: برای بزرگداشت دهه کرامت در سالجاری نیز برنامه‌های متنوعی در دستور کار قرار دارد که برنامه‌های این دهه نیز همچون سایر مناسبت‌ها با محوریت بقاع متبرکه و امامزادگان و مساجد اجرا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه ۶۲ بقعه متبرکه و امامزاده در شهرستان خدابنده وجود دارد، گفت: برنامههای مناسبتی این ایام در بقاع شاخص شهرستان برگزار خواهد شد که یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های اجرایی در این ایام، همایش بزرگداشت امامزادگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور و با پیگیری‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، روز ۵ ذی‌‌القعده به عنوان روز ملی امامزادگان تصویب شده است، تصریح کرد: بر همین اساس هر سال همایش بزرگداشت امامزادگان در سراسر کشور برگزار می‌شود که این همایش در امامزاده جعفر (ع) ورجوشان شهرستان خدابنده و در قالب تقدیر از خدام فعال و افتخاری بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در دهه کرامت اقدام به ارائه مشاوره در زمینه وقف نیز انجام می‌شود، گفت: برگزاری مراسم جشن و سخنرانی و ایستگاه‌های صلواتی و برگزاری مسابقات فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با دهه کرامت برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: ترویج و گسترش فضایل و فرهنگ معارف معصومان(ع)، تبدیل آستان مقدس امامزادگان به قطب فرهنگی، آشنایی با سیره و تاریخ امامزادگان و شناخت بیشتر مردم با شجره‌نامه و کرامات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز از دیگر اهداف اجرای برنامه‌های مناسبتی دهه کرامت است.

بقعه قیدار نبی (ع) پذیرای زائران از داخل و خارج ازکشور

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده افزود: قیدار نبی (ع) یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی استان زنجان محسوب می شود، که در چند سال گذشته اقدامات بسیاری در راستای توسعه این حرم انجام شده است و بقعه قیدار نبی متعلق به قیدار فرزند حضرت اسماعیل ونوه حضرن ابراهیم از پیامبران طایفه قوم بنی اسرائیل است.

وی ادامه داد:  این بقعه در سال ۷۰۷هجری قمری توسط بلغان خاتون همسر ارغون،شاه معروف ایلخانان مغول ساخته شده است که روایت است این بانو تحت تاثیر خوابی که درآن به او الهام شده، این بنا را در بالای کوه ثمیر ساخته است.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: معماری این بنا کاملا سنتی بوده ودر زمان صفویه با گل وساروج وآجر نیم پخت بازسازی شده است ویکی از بناهای شاخص کشوری است و
این زیارتگاه همه روزه علی الخصوص در ایام تعطیل ازسراسر کشور وخارج از کشور پذیرای زائران است.

وی تصریح کرد: بقعه قیدار نبی(ع) از نظر دارا بودن اموال فرهنگی یکی از بقاع معتبر استان زنجان است و نخستین و قدیمی ترین این آثار، کتیبه ای است سنگی که در ضلع جنوبی شبستان نصب شده و به تجدید حیات این بنا توسط بلغان خاتون اشاره دارد.

این مسئول افزود: این بقعه دارای ضریح بسیار زیبایی است که از چوب گردو ساخته شده است و چند سالی است که ضریح آن عوض شده است و یکی از اموال فرهنگی موجود در بقعه قیدار نبی (ع) شش جلد جزوه قرآن مجید و قسمتی از آیات سوره مبارکه نخل است و این بنای آرامگاهی به شماره ۳۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.