مساجد و مدارس مذهبي خدابنده

مساجد و مدارس مذهبي در شهرستان خدابنده مسجد جامع سجاس خدابنده مسجد جامع سجاس يکي از آثار برجسته استان زنجان است که به سبک مسجدهاي شبستاني ساخته شده و قدمت آن به اوايل قرن پنجم هجري قمري مي رسد. گنبد مسجد سجاس از نوع گنبدهاي يک پوششه است که با آجر ساخته شده و تزيينات آن […]

مساجد و مدارس مذهبي در شهرستان خدابنده thCAO5VJRZمسجد جامع سجاس خدابنده
مسجد جامع سجاس يکي از آثار برجسته استان زنجان است که به سبک مسجدهاي شبستاني ساخته شده و قدمت آن به اوايل قرن پنجم هجري قمري مي رسد. گنبد مسجد سجاس از نوع گنبدهاي يک پوششه است که با آجر ساخته شده و تزيينات آن به نقش ستاره ايراني (ستاره پنج پر) محدود شده است. اين مسجد از نظر گچ‌بري و وجود كتيبه ها بسيار قابل توجه بوده و داراي چهار كتيبه ارزشمند است. مسجد جامع سجاس در شهرک سجاس در 12 كيلومتري شمال باختري شهرستان خدابنده قرار گرفته است و همواره بازديد کنندگان خاص خود را دارد.
مسجد جامع قيدارخدابنده
مسجد جامع قيدار (خدابنده) كه داراي سبک شبستاني است، در ضلع خاوري بقعه قيدار نبي (ع) در محدوده شهرستان خدابنده و 42 کيلومتري شهر زنجان واقع شده است. قدمت اين مسجد به اواخر دوره قاجاريه مي رسد و از محل موقوفات بقعه قيدار نبي (ع) ساخته شده است. مسجد سردر ورودي و دو مناره به سبک دوره قاجار دارد و در ضلع باختري آن 8 حجره براي سکونت دانشجويان علوم ديني ساخته شده است.