مردی که اقتصاد مقاومتی را در خدابنده معنا کرد/هدفم اشتغالزایی است

جهانشاهلو مردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش زنبور عسل علاوه بر اینکه مایحتاج زندگی خود را تامین می کند برای یک نفر هم اشتغالزایی کرده است.به گزارش اشراق24،جهانشاهلو مردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش زنبور عسل علاوه بر اینکه مایحتاج زندگی خود را تامین می […]

جهانشاهلو مردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش زنبور عسل علاوه بر اینکه مایحتاج زندگی خود را تامین می کند برای یک نفر هم اشتغالزایی کرده است.به گزارش اشراق24،جهانشاهلو مردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش زنبور عسل علاوه بر اینکه مایحتاج زندگی خود را تامین می کند برای یک نفر هم اشتغالزایی کرده است.

خبرنگار اشراق24 گفت و گویی را با آن انجام داده است که نظرتان را به آن جلب می کنم.

اشراق24: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

-یحیی جهانشاهاو متولد1355 از قیدار و متاهل هستم.

IMG_4.

اشراق24:دریاره عرصه فعالیت خود توضیح دهید؟

-نزدیک به 10 سال است که کار پرورش زنبور عسل را آغاز کرده ام و برای راه اندازی آن در ابتدا سه میلیون تومان هزیه کردم و سه سال قبل هم 15 میلیون شخصا و 20میلیون همسرم که همکارم نیز است از بسیج سازندگی سپاه شهرستان خدابنده وام گرفتیم و کار خود را گسترش دادیم.

اشراق24:انگیزه شما از راه اندازی کار پرورش زنبور عسل چی بود؟

-من تا مقطع راهنمایی بیشتر درس نخوانده ام و شغلم آزاد بود و دخل و خرجم به هم نمی خورد و تصمیم گرفتم شغلی ایجاد کنم که علاوه بر تامین مایحتاج زندگی خود بتوانم برای دیگران هم اشتغال زایی بکنم.

اشراق24:چه کسانی شما را همراهی می کنند و برای چند نفر اشتغالزایی کرده اید؟

-همسرم به من کمک می کند و خانوادگی در این کار هستیم و دوست بنده هم با ما فعالیت می کند و سه نفره این کار را انجام می دهیم وبرای یک نفر اشتغال زایی کردم.

اشراق24:چه مهارت هایی دارید؟

مهارت ویژه ای در پرورش زنبور عسل دارم و دو دوره مهارتی یکی در سالن خوشه طلایی جهاد کشاورزی قیدار و دیگری را در شهرستان زنجان با عنوان تربیت زنبور دار صنعتی درجه1 در سال91 گذرانده ام و در حال حاضر به عنوان پشتیبان زنور داران شهرستان خدابنده مشغول به فعالیت هستم و امسال از سپاه خدابنده به دلیل اینکه زنبور دار نمونه بودم و در عرصه اقتصاد مقاومتی فعالیت داشتم مورد تجلیل واقع شدم.

y

اشراق24: در کنار کار پرورش زنبور عسل به چه فعالیت های دیگری مشغول هستید؟

-در فروشگاهی در خیابان کمربندی پایین تر از چراغ قرمز که شرکت تعاونی زنبوردارن خدابنده است مشغول به عرضه عسل،کندو و لوازم زنبور داری به مردم هستم.

SAM_4524

اشراق24:درباره خواص عسل و پرورش زنبور عسل کمی توضیح دهید؟

عسل دارای خواص فراوانی است و بسیاری از بیماریها توسط آن درمان می شود و خداوند نیز در سوره نحل به این امر اشاره کرده است و قیدار چون منطقه کوهستان و سرد است در فصل بهار و تابستان بهترین مناطق را برای پرورش زنبور عسل دارد چون انواع گیاهان موجود است و در اواخر پاییز و فصل زمستان به طارم می رویم چون هوای آنجا گرمتر و مناسب تر برای پرورش زنبور عسل می شود.

کار پرورش زنبور عسل از اول اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا آخر پاییز ادامه دارد و عسل به سه نوع تقسیم می شود یکی عسل طبیعی بهاره و پییزه است که عسل کوهی هم به آن گفته می شود و دیگری عسل صنعتی است که از ابزار صنعتی در تولید آن استفاده می شود و در آخر عسل دست ساز است که افراد سود جو از زباله های شکلات سازی و امثال آن عسل درست می کنند به این صورت که آنها را حرارت داده و تبدیل به عسل می کنند.

یک ماده دیگر که از مشتقات عسل است، برمون است که برای ضد عفونی کردن و درد معده و روده و همچنین درد پروستات بسیار مفید است و استقبال مردم از آن بسیار خوب است.

اشراق24:عسل طبیعی و برمون که خود تهیه می کنید را کیلویی چند می فروشید؟

-عسل طبیعی کیلویی40هزار تومان و برمون را کیلویی 50هزار تومان می فروشم.

SAM_3146

اشراق24:درباره مشکلات و خواسه خود از مسئولین توضیح دهید؟

-خرده فروشان و دست فروشان که تعدادشان نیز کم نیست در معابر و پیاده رو های شهر قیدار اقدام به فروش عسل می کنند و این باعث کسادی و بی رونقی بازار ما می شود علاوه بر اینکه اینگونه عسل ها طبیعی نبوده و دست ساز هستند و اصلا بهداشتی نیستند و متاسفانه اداره بهداشت هم هیچ گونه نظارتی بر آنها ندارد واستقبال مردم هم از اینچنین عسل هایی خوب است.

مشکل دیگری که زنبورداران دارند این است که هیچ گونه حمایتی از آنها نمی شود و حتی جهاد کشاورزی اصلا به آنها وام نمی دهد ولی سپاه این کار را می کند و دراینجا جا دارد که از آنها تشکر کنم و اگر باز پرداخت اقساط این وام ها که به صورت ماهیانه است به صورت شش ماهه یا سالیانه شود بسیار راهگشاست.

یک مشکل بسیار بزرگ و مهم دیگر این است که زنبورداران بیمه نیستند و اگر مسئولان در این زمینه فکری بکنند و ما را بیمه بکنند بسیاری از دغدغه های ما کاهش می یابد.

اشراق24:و اما سخن پایانی؟

-از زحمات شما در امر اطلاع رسانی کمال تشکر را دارم و از خداوند منان توفیقات شما را خواهانم.

DSCN6099