مراسم بزرگداشت شیخ اشراق در شهر سهرورد خدابنده برگزار شد

مراسم بزرگداشت شیخ اشراق،سهروردی در شهر سهرورد،زادگاه شیخ اشراق در کتابخانه این شهر با حضور سهروردی‌شناسان بزرگ كشورمان، انجمن حكمت و فلسفه ایران و مسئولان استان زنجان و شهرستان خدابنده برگزار می‌شود. به گزارش اشراق آنلاین، امروز،هشتم مرداد،سالروز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی كه روز استان نیز نامگذاری شده است،در شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان،زادگاه شیخ […]

IMG11445136 مراسم بزرگداشت شیخ اشراق،سهروردی در شهر سهرورد،زادگاه شیخ اشراق در کتابخانه این شهر با حضور سهروردی‌شناسان بزرگ كشورمان، انجمن حكمت و فلسفه ایران و مسئولان استان زنجان و شهرستان خدابنده برگزار می‌شود.

به گزارش اشراق آنلاین، امروز،هشتم مرداد،سالروز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی كه روز استان نیز نامگذاری شده است،در شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان،زادگاه شیخ اشراق از ۳ تا 7بعداز ظهر در شهر سهرورد برگزار و برنامه‌های مختلفی در شهر سهرورد توسط شورای اسلامی و شهرداری انجام شد.

 این مراسم با همکاری فرماندار شهرستان خدابنده و شهرداری شهر سهرورد برگزار شد و از سراسر كشور سهروردی‌شناسان بزرگ كشورمان(رنجبر زاده،معاون میرث فرهنگی کشور)، انجمن حكمت و فلسفه ایران( اعوانی،حبیبی)و همچنین مسئولان استان زنجان(دکتر ثبوتی) و شهرستان خدابنده(امام جمعه و فرماندار)حضور داشتند.

در ابتدای برنامه صفی اله تقی بیگی،رئیس شورای‌شهر سهرورد به میهمانان خیر مقدم گفت و سپس دکتر اعوانی،رئیس انجمن حكمت و فلسفه ایران به ایراد سخن پرداخت و درباره شخصیت کم نظیر این فیلسوف برجسته مطالب ارزشمندی را یادآور شد.

وی با بیان اینکه سهروردی عارفی که فیلسوف واقعی بود به بیان معرفی شهر سهرورد پرداخت و گفت:درحق شیخ اشراق اجحاف شده است و مانند حافظ و سعدی به دنیا معرفی نشده است در حالی که باید این گونه باشد.

اعوانی افزود:شیخ اشراق فیلسوفی ایرانی بود که پایه گذار روشی نو در فلسفه و حکمت بود و به سبب افکارش که برگرفته ازقرآن بود مورد شکنجه قرار گرفت و کشته شد.

سپس تعدادی از اساتید فلسفه به بیان ابعاد علمی این فیلسوف نام آور ایرانی پرداختند و در ادامه دبیرخانه بین‌المللی بنیاد علمی سهروردی در این شهر افتتاح شد و در اختیار انجمن حكمت و فلسفه ایران قرار گرفت تا پیگیر احداث ساختمان بنیاد بین‌المللی سهروردی در این شهر باشد.

افتتاح این دفتر باعث معرفی بیشتر شهر سهرورد در جهان و رسیدن سهرورد به جایگاه واقعی خود می‌شود که توسعه و عمران و آبادانی این شهر و تیز تشویق و ترغیب چهره‌های علمی را درپی خواهد داشت و30 هكتار زمین نیز برای احداث بنیاد علمی سهروردی در اختیار انجمن حكمت و فلسفه ایران قرار گرفت.

سپس در ادامه این مراسم از دو کتاب دکتر دکتر حبیبی و یک کتاب در حوزه تاریخ سهرورد رونمایی شد و همچنین همزمان با برگزاری برنامه بزرگداشت تولد شیخ اشراق،دو هزار و 5۰۰ جلد کتاب به بنیاد علمی سهروردی اهدا شد تا مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.