متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهرقیدار(2اسفند)

 نماز جمعه این هفته شهر قیداربه امامت حجت الاسلام طالبی، امام جمعه این شهر اقامه شد.اشراق آنلاین:متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار ابتدای خطبه همه نماز گزاران عزیز و خودم را به تقوای الهی دعوت می کنم. یکی دیگر از مهمترین عوامل غفلت کبر و غرور است زیرا انسان مغرور جز […]

 نماز جمعه این هفته شهر قیداربه امامت حجت الاسلام طالبی، امام جمعه این شهر اقامه شد.20140221_12370820140221_12375620140221_124010اشراق آنلاین:متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار

ابتدای خطبه همه نماز گزاران عزیز و خودم را به تقوای الهی دعوت می کنم.

یکی دیگر از مهمترین عوامل غفلت کبر و غرور است زیرا انسان مغرور جز خود و موفقیت های خود را نمی بیند و به برتری های خود دلخوش است همین امر باعث غفلت او از خدا می شود و همین غفلت و بی توجهی عمل مهمی برای شکست او خواهد بود.

تکبر یکی از بدترین رذایل و بیماری های مهلک اخلاقی و روانی است که وجود آن برای سلامت نفس انسان بسیار خطر ناک است به اعتقاد بسیاری از علمای اخلاق تکبر ام المفاسد و مادر همه رذائل اخلاقی و ریشه تمام بدبختی ها و صفات زشت انسانی است

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «ایاکم و الکبر فان ابلیس حمله الکبر علی ان لایسجد لآدم» از کبر به دور باشید که انسان کبر وادار کرد که به شیطان سجده نکند.

یا امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: «احذر الکبر فانه رأس الطغیان و معصیه الرحمن» از کبر بترسید که راس طغیان و نافرمانی خداوند متعال کبر است.

و نیز امام صادق علیه السلام می فرمایند: «اصول الکفر ثلاثه الحرص و الاستکبار و الحسد و فاما الحرص فان آدم حین نُهی عن الشجره حمله الحرص علی ان اکل منها و اما الاستکبار فابلیس حیث اُمر بالسجود لادم فابی و اما الحسد فابنا آدم حیث قتل احدهما صاحبه» ریشه و اساس کفر سه چیز است حرص و تکبر و حسد حرص باعث شد حضرت از درخت ممنوعه بخورد و شیطان وقتی که امر به سجده بر آدم شد تکبر باعث شد نافرمانی کند و حسد باعث شد فرزندان آدم یک دیگری را بکشد.

بزرگان اخلاق در رابطه با معیار تشخیص کبر گفته اند اساس تکبر این است که انسان از این که خود را برتر از دیگری ببیند احساس آرامش کند.

برخی از علمای اخلاق مانند مرحوم فیض کاشانی در محجه البیضاء اسباب کبر را در هفت چیز خلاصه کرده 1- اسباب دینی که علم و عمل است 2- اسباب دنیوی مثل نسب ،زیبایی قوت مال و فزونی یاران .

از دیگر عوامل غفلت آمال و آرزهای دراز و دست نیافتنی است چون همه فکر و تلاش انسان را به خود مشغول ساخته و از خدا و معاد غافل می سازد حضرت علی علیه السلام می فرمایند:«و اعلموا عباد الله ان الامل یذهب العقل و یکّذب الوعد و یحثّ علی الغفله و یورث الحسره.. . الا انّ اخوف ما اتخوّف علیکم اثنان طول الامل و اتّباع الهوی»  (بحار/ج 74/ص295) ای بندگان الهی بدانید آرزو عقل را از بین می برد وعده ها را دروغ می سازد و موجب غفلت می شود و حسرت را برای انسان به ارث می گذارد بدانید من از دو چیز بر شما می ترسم آرزوهای طول و دراز و پیروی از هوی و هوس.

خطبه دوم:

مقام معظم رهبری چند سالی است که بر استراتژی «نگاه به درون و تکیه بر قدرت داخلی» تاکید فرمودند و تکیه بر توانمندی ها و داشته های داخلی را به عنوان نقشه راه برای حل واقعی مسائل و مشکلات کشور معرفی کردند. معظم له فرمودند: « تنها راه علاج این دشمنی تکیه بر اقتدار ملی و توان داخلی و مستحکم تر کردن ساخت درونی کشور است»

در چنین شرایطی که قدرت های بزرگ بویژه دولت آمریکا، از هر طریق ممکن درصدد ضربه زدن به منافع ملت ایران است و از هیچ تلاشی دریغ نکند که این ملت بزرگ را ملتی منزوی و وابسته تبدیل کند هر مقدار اتکای کشورمان به عوامل بیرونی بیشتر باشد به همان نسبت، آسیب پذیری بیشتر و استقلال کشور را خطرات بیشتری تهدید خواهد کرد.

نگاهی به سرنوشت ملت های دیگر، این واقعیت تلخ را نشان می دهد که هر ملتی که دنبال پیشرفت خود در بیرون از مرزهایش بوده، روز به روز محتاج تر و وابسته تر شده است پس توجه به درون و استفاده از ظرفیت هایی که در کشور ما وجود دارد ظرفیت های گسترده انسانی، طبیعی و جغرافیایی و نعمت های فراوان خدادادی، می تواند بهترین نقطه اتکا و موتور محرکه پیشرفت در بخش های مختلف باشد و تهدیدات و محدودیت ها به فرصتی گرانبها تبدیل شود و  پله های رشد و ترقی به سرعت طی و پایه های استقلال روز به روز  محکم و قوی گردد.

البته همانطوریکه مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده اند؛«تکیه بر توانایی های درونی به معنای نفی دیپلماسی نیست اما باید توجه داشت تحرک دیپلماسی تنها بخشی از کار است و محور اصلی، اتکا به توانایی داخلی است که می تواند پای میز مذاکره نیز اعتبار و اقتدار بیاورد»

در همین راستا رهبر معظم انقلاب سياست‌هاي کلي «اقتصاد مقاومتي»را به رؤساي قواي سه گانه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام  در30 بهمن‌ماه 1392ابلاغ فرمودند. اين سياست‌ها يکي از مؤلفه‌هاي مهم و اساسي استحکام ساخت درون است.

ما در طول مدت انقلاب در بسياري از حوزه ها؛ در حوزه‌ سياست خارجي،در حوزه‌ي فناوري، در حوزه‌ي سياسي به موفقيت‌هاي بي‌نظيري دست پيدا کرده‌ايم.

اما در حوزه‌ اقتصادي با همه موفقیت هائی که در گسترش عمران و آباداني ملي داشته‌ايم، هنوز نتوانسته‌ايم به اهداف مورد نظر برسيم. دشمن هم از همين دريچه به انقلاب اسلامي در حال وارد آوردن فشار است و اعمال تحريم‌هاي گسترده‌ي اقتصادي عليه ايران به همین دليل است.

تحليل دشمن اين بود که اکثر درآمدهاي ما از فروش نفت است واگر جلوي فروش نفت ايران را بگيرند، مي‌توانند  اقتصاد ما را فلج کنند هر چند الحمد لله تحريم‌ها آن‌گونه که غربي‌ها در نظر گرفته بودند اثر نکرد، اما ما باید نسبت به توانمندسازي اقتصاد کشور در مقابل این آسیب ها اقدام کنيم.

به همين جهت،رهبر انقلاب با پيش‌بيني نقشه دشمن، از حدود شش سال پيش شعارهاي اقتصادي را به عنوان شعار سال‌ اعلام کردند تا فضاي عمومي کشور براي اين شرايط ويژه فراهم شود و 30 اسفند ماه هم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند . همه باید تلاش کنند این سياست‌ها تبديل به «گفتمان» شود. يعني تبدیل به خواسته و مطالبه‌ي عمومي شودو تمام فضاي جامعه آن را دنبال ‌کند مثلاً مطالبه‌ حقوق هسته‌اي در کشور ما به يک گفتمان تبديل شده است. یعنی همان‌گونه که مردم انرژي هسته‌اي را حق مسلم خود مي‌دانند، اقتصاد مقاومتي هم بايد بشود حق مسلم مردم؛. بنابراين بايد کار جدي رسانه‌اي پيرامون آن انجام شود. رسانه‌ي ملي بايد با استفاده از صاحب ‌نظران و نخبگان اين سياست‌ها را تبيين و تشريح کند تا ضرورت آن براي همه‌ي مردم مشخص شود.

روسای محترم سه قوه، مديران و مسئولين و نخبگان و احاد مردم باید عزم جدي  براي اجراي سیلست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را داشته باشند. در اين ميان مجلس  نقش پر رنگي دارد. مجلس بايد هم نظارت دقيق بر عملکرد دستگاه‌هاي دولتي داشته باشد و هم قوانين کشور را با نگاه به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تهيه و تدوين کند.

روز امور تربيتى و تربيت اسلامى 8 اسفندماه

انسان، عصاره همه موجودات عالم است و انبيا آمده‏اند این عصاره را تربیت کنند تا يك موجود الهى شود تنها راهِ تربيت و تعليم، برنامه ای است كه از ناحیه مربى همه عالم، رب‏العالمين آمده است

  انسان از اول با فطرت پاک و خدائی به دنيا آمده، اين تربيت‏ها است كه آن را شكوفا مى‏كنند و يا جلوى شكوفايى مى‏گيرند

  تمام گرفتاريهاى ما؛ از بى‏اهميتى به تربيت‏ است اگر انسان تربيت شود، همه مسائل حل است. با اصلاح او، عالم اصلاح مى‏شود و با فساد او، به فساد كشيده مى‏شود.

ثبت نام حوزه های علمیه برادران و خواهران

حوزه های علمیه به عنوان پایگاه اصلی جهان اسلام و در اشاعه فرهنگ ناب محمدی (ص) نقش بسیار مهم و اساسی دارند. پس از غیبت صغری تا امروز تبیین و تبلیغ دین بر دوش روحانیون و حوزه‌های علمیه بوده و هر جا روحانیت حضور پررنگ تبلیغی داشته‌، مردم آن منطقه و عمل به دستورات دینی رشد بالایی  داشتند .

 کوچ کردن و رفتن در حوزه‌های علمیه،‌ طبق آیه شریفه (122 سوره توبه) «وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» واجب کفائی است خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید از هر جمع کثیری یک طائفه‌ی واجب است که کوچ کنند به سوی حوزه‌های علمیه، وجوب از کجای استفاده می شود از «ما کان المومنون لینفروا» چرا کوچ نمی‌کنند،‌معنایش این است که واجب است کوچ بکنند،و به حوزه ها بروند و احکام الهی را یاد بگیرند وقتی یاد گرفتند در میان قوم خود بر گردند احکام شرعیه را بیان کنند.

در  چنین شرایط تهاجم فرهنگی که دشمنانی مثل وهابیت با ایجاد شبهات فراوان اعتقادات و باورهای راستین شیعه را مورد هجمه شدید خود قرار داده لازم است که دست به جهاد فرهنگی بزنیم که در خط مقدم این جهاد روحانیت قرار دارند، اما با کمال تاسف برخی شهرها و روستاها  فاقد روحانی است و این در شأن نظام اسلامی نیست. الان که حوزه های علمیه برادران و خواهران پذیرش دارند سعی کنیم فرزندان خود را راهی حوزه های علمیه کنیم تا انشاء الله ما هم در حفظ مرزهای دینی خود سهمی داشته باشیم.

5اسفند ماه روز بزرگداشت خواجه نصيرالدين طوسى‏ است که خدمات ارشمندی را برای جهان اسلام تقدیم کردند که یاد و خاطره اش را گرامی می داریم . این روز، روز مهندسى نامگذاری شده که به جامعه مهندسی تبریک عرض می کنم.