مانور چاله‌ها در خیابان‌های زنجان

خیابان به ‌عنوان یک شریان ارتباطی زیر‌بنایی‌ترین عنصر در ساختار کالبدی هر مجموعۀ زیستی به شمار می‌آید که اگر وضعیت مناسبی نداشته باشد موجب خسارت‌های فراوان و ایجاد مشکلات در این زمینه می‌شود. ثبیربه گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چنانچه کالبد یک مجموعه زیستی مجموعه‌ای از فضاهای مثبت و فضاهای منفی تصور کنیم، فضاهای مثبت […]

خیابان به ‌عنوان یک شریان ارتباطی زیر‌بنایی‌ترین عنصر در ساختار کالبدی هر مجموعۀ زیستی به شمار می‌آید که اگر وضعیت مناسبی نداشته باشد موجب خسارت‌های فراوان و ایجاد مشکلات در این زمینه می‌شود.13921111000001_PhotoA

ثبیربه گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چنانچه کالبد یک مجموعه زیستی مجموعه‌ای از فضاهای مثبت و فضاهای منفی تصور کنیم، فضاهای مثبت فضاهای منفردی هستند که بر اثر یک نظم قراردادی فضاهای منفی یا جمعی را سازمان می‌دهند. به عبارت دیگر، نظم همجواری کالبدهای پر، جداره و سیمای فضاهای خالی را به وجود می آورند.

خیابان به‌عنوان یکی از کالبد اصلی سیمای شهری است که از کالبد خطی و عملکرد عبوری آن تاثیر می‌پذیرد مبانی طراحی شهری و معیاری های زیبایی نیز در ارتباط با این عوامل شکل گرفته از دیر باز ارزش‌های کالبدی و هنری آن افزوده است. خیابان‌ها همواره یکی از عناصر مهم شهرسازی بوده‌اند و در کشورهای توسعه یافته و دارای توسعه معماری و شهرسازی همواره از عوامل اصلی زیبایی و آسایش شهروندان در شهر هستند.

* خیابان‌های زنجان حداقل استاندارها را نیز ندارند

خیابان‌ها در زنجان نه تنها سیما و منظر خیابان‌های کشورهای توسعه یافته را ندارند بلکه از حداقل‌های لازم نیز برخوردار نیستند. برخی شهرهای کشور همانند تبریز، تهران و اصفهان به لحاظ کیفیت طراحی و اجرای خیابان‌ها و همچنین آسفالت‌ریزی آن موفق بوده‌اند و به دلیل استفاده از تجهیزات مکانیزه در خدمات شهری سیما و منظر شهری مناسبی برای شهروندان خود پدید آورده‌اند، اما در این بین شهر زنجان به عنوان مرکز استان و بزرگ‌ترین شهر استان خیابان‌هایی با حداقل استانداردها را ندارد.

در خیابان‌های زنجان از زمان طراحی و اجرای خیابان در زمان اساس و زیر اساس تا اتمام آسفالت و اتمام کار همواره مشکلاتی وجود داشته است.

شهرداری زنجان که نهادی عمومی و غیردولتی است و نزدیک به 70 درصد درآمدهایش از طریق مردم شهر تامین می شود و طی سال‌های اخیر که همه دستگاه‌های دولتی با بحران اعتبارات مواجه بودند به لطف تامین اعتبارات از طریق منابع مردمی مشکلات بودجه‌ای نداشته، اما اقدام مثبتی در ارائه خدمات شهری هم نداشته و مصداق بارز آن وضعیت آسفالت و چاله‌های خیابان‌های سطح شهر است.

زمانی افسوس شدت خود را دو چندان می‌کند که بودجه سال جاری شهرداری از مسیر قانونی منحرف و در جیب کارشناسان و مدیران آن قرار می‌گیرد و مصوباتی همچون پارکینگ در سال جاری در دفترچه خاطرات شهرداری برای سال‌های آتی می‌ماند!

                                                   

یکی از خیابان های داخل شهر زنجان

* آسفالت خیابان‌های زنجان؛ درامی ملال‌انگیز

وقتی شهری در ارائه آسفالتی با کیفیت برای شهروندان خود مشکل دارد گزافه است که در خصوص مدیریت جامع شهری و اجرای پروژه‌های بزرگی همچون سبزه میدان صحبت کند. مانور چاله‌ها در سطح خیابان‌های شهر با زندگی مردم به صورت ملموس سر و کار دارد و درگیری با این چاله‌ها که دیگر تبدیل به چاه شده‌اند برای شهروندان زنجانی به امری روزمره تبدیل شده است.

باید حق را به مردم داد که اعتمادشان از مسئولان شهری استان صلب شود و شهرداری را نهادی جیب خالی کن فرض کنند! چرا که شهروندان زنجانی در حالی با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند که مسئولان مدیریت شهری زنجان روی به تئوری‌گویی و تئوری‌خوانی آورده‌اند! به راستی چرا مشکل آسفالت زنجان راه پایانی ندارد و تبدیل به درامی ملال انگیز برای مردم شده است؟

چرا فرش کف‌های پیاده‌روها در زمستان به محلی برای سرسره بازی تبدیل می‌شوند؟ چرا جداول شهر رنگ و رو ندارند و باید هر چند سال یکبار تعویض شوند؟ شاید پاسخ به این سئوال‌ها برای صاحبنظران حوزه عمرانی و شهرسازی شهرمان کار دشواری نباشد.

                                                    

یکی از خیابان های داخل شهر زنجان

* اضلاع ناقص در فعالیت‌های عمرانی شهر زنجان

هر فعالیت عمرانی سه ضلع کارفرما، پیمانکار و ناظر را برای اجرای با کیفیت آن می‌طلبد و بدون نبود هر کدام از آن‌ها قطعا کیفیت اجرای آن با مشکل مواجه خواهد شد. در فعالیت‌های عمرانی شهر زنجان خبری از ناظر نیست! و نحوه انتخاب پیمانکاران نیز همواره جا است سوال و بحث بوده است.

نبود مجری و پیمانکار دارای صلاحیت برای اجرایی کردن عملیات عمرانی از هر نوع می‌تواند کیفیت خدمات را کاهش دهد و امروز در شهر زنجان کیفیت بسیار پایین آسفالت و پیاده‌رو‌ها کاملا مشهود است. فعالیت‌های عمرانی در داخل شهر با خارج شهر و نقاط دیگر متفاوت است و به دلیل اینکه دیدگان شهروندان در طول شبانه‌روز به آن است و با زندگی و آسایش آن سروکار دارد اهمیت دوچندانی دارد.

با توجه به این اهمیت اما تعریف و اجرای پروژه‌ها در شهر زنجان طی سال‌های گذشته همواره بدون در نظر گرفتن آسایش مردم بوده است چرا که زمان‌بندی روی کاغذ و اتفاق در عمل آنچنان دارای تعارض بوده که جای هیچ توجیهی به غیر از سوء مدیریت را نمی‌توان به آن اطلاق کرد. از پروژه سیدالشهداء(ع) گرفته تا سبزه میدان و خدمات روزمره خدمات شهری همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است.

* اعتماد به متخصصان و ضرورت پاسخگویی به اعتماد مردم

به نظر می رسد در کنار مشکلات ریز و درشت شهر زنجان توجه به کیفیت آسفالت خیابان‌های شهر به امری ضروری تبدیل شده و شعارهای هر ساله شهرداران زنجان مبنی بر آسفالت‌ریزی‌های با تناژ بسیار بالا و لکه‌گیری‌ها هیچ کدام موفق نبوده و فقط بر هزینه‌های شهر افزوده است.

این در حالی است که خدماتی در شان شهروندان زنجانی ارائه نشده و رسانه‌ای کردن اعداد و ارقام کار مشترک مدیران گذشته در زنجان بوده است. مدیریت شهری جدید در شورای شهر و شهرداری نیز با توجه به اینکه از افراد متخصص در حوزه معماری و شهرسازی هستند مسئولیت سنگین‌تری در این حوزه دارند چرا که مردم به کارشناسان و متخصصین این حوزه در دوره جدید اعتماد کرده است و ضرورت پاسخ به اعتماد آن‌ها بالا است.

اگر مسئولان متخصص در این حوزه به این موضوعات اهمیت ندهند انتظاری از افراد غیرمتخصص نیست. هر چند اجرای پروژه‌های ماندگار و بزرگ از اولویت‌ها مهم محسوب می‌شود، اما بسیاری از خدمات کوچک می‌تواند در آسایش مردم شهر زنجان تاثیرگذاری بالایی داشته باشد و مدیریت شهری زنجان نباید از آن غافل شود.

=============

گزارش از احمد اسدی