رشد و توسعه اقتصادی زنجان در گرو افزایش بهره‌وری

استان زنجان دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های کشاورزی، معدنی، اقتصادی و… است که اگر به این بخش‌ها به خوبی توجه شود، می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی دست یابد.اشراق آنلاین به گزارش خبرگزاری فارس،اقتصاد همچنین به صورت شبکه‌ای از تولید کنندگان، توزیع‌ کنندگان و مصرف‌ کنندگان کالاها و خدمات در یک مکان، منطقه و یا […]

استان زنجان دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های کشاورزی، معدنی، اقتصادی و… است که اگر به این بخش‌ها به خوبی توجه شود، می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی دست یابد.13920825000497_PhotoAاشراق آنلاین به گزارش خبرگزاری فارس،اقتصاد همچنین به صورت شبکه‌ای از تولید کنندگان، توزیع‌ کنندگان و مصرف‌ کنندگان کالاها و خدمات در یک مکان، منطقه و یا کشور  نیز تعریف شده می‌شود.

اقتصاد علمی پیچیده است و همه کارشناسان و صاحب نظران این حوزه بر پیچیدگی و دشوار بودن آن اتفاق نظر دارند. بخش اقتصاد در جوامع امروزی آن چنان حائز اهمیت است که امروزه طیفی از حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی از جامعه‌شناسی (جامعه‌شناسی اقتصادی) و تاریخ (تاریخ اقتصادی) گرفته تا انسان‌شناسی (انسان‌شناسی اقتصادی) و جغرافیا (جغرافیای اقتصادی) به بررسی و تجزیه و تحلیل جنبه‌های مختلف اقتصادی حیات جمعی انسان‌ها می‌پردازند.

* اهمیت توسعه اقتصادی در سطح دنیا

امروز رشد و توسعه اقتصادی برای جوامع مختلف بسیار مهم و حیاتی شده و برخی از صابحنظران و مردم نیز بر مقدم بودن توسعه اقتصاد بر دیگر بخش‌ها و همچنین اولویت توسعه اقتصادی تاکید دارند. برخی حتی توسعه سیاسی را مرهون توسعه اقتصادی می‌دانند.

بسیاری از قدرت‌های جهانی با پشتوانه قدرت اقتصادی ظرفیت‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی و فرهنگی خود را توسعه داده‌اند و جایگاه بالایی در سطح دنیا کسب کرده‌اند. افزایش شاخص‌های رفاهی مردم در سایه توسعه اقتصادی موجب رشد شاخصه‌های مهم توسعه سازمان ملل همچون امید به زندگی می‌شود.

کشورهای مختلفی برای توسعه و رشد اقتصادی برنامه‌های منظم و بلند مدت برای خود تعریف کرده‌اند و حتی بسیاری از سیاست‌های سیاسی خود را برای تحقق اهداف اقتصادی تغییر می‌دهند، چرا که اهمیت بخش اقتصاد برایشان مبرهن و مشخص است.

در حال حاضر کشورهای اروپای غربی، آمریکا و چین و ژاپن به همراه هند از قدرت‌های اقتصادی دنیا محسوب می‌شوند. در این بین کشورهای نوظهور اقتصادی زنگ‌ها را برای این کشورها به صدا درآورده‌اند و با سرعت زیاد خود را به این کشورها نزدیک می‌کنند.

از جمله کشورهای نوظهور اقتصادی می‌توان به مکزیک و آفریقای جنوبی اشاره کرد. توسعه اقتصادی مکزیک طی سال‌های اخیر چشم گیر بوده و این کشور آمریکای جنوبی حتی در برخی تحلیل‌ها آینده اقتصادهایی همچون چین را نیز به خطر خواهد انداخت.

* ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایران در سطح دنیا

کشور ایران نیز که دارای ظرفیت‌های بالایی اقتصادی در بخش‌های مختلف نفتی، پتروشیمی، صنایع، خدمات و کشاورزی است نتوانسته رشد قابل قبول مطابق با ظرفیت‌های خود داشته باشد.

وابستگی اقتصاد کشور به نفت و اقتصاد تک محصولی همواره یکی از دلایل مشکلات اقتصادی کشور بوده است. طی سال‌های اخیر تحریم‌های ظالمانه غرب اقتصاد کشور را دچار مشکلات و تنگناهای زیادی کرد، اما با اتکا به ظرفیت‌های داخل اقتصاد کشور همواره با صلابت و قدرت در مسیر توسعه گام بر می‌دارد.

* ظرفیت‌های بالای کشاورزی استان برای رشد اقتصادی

استان زنجان نیز دارای ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی، خدمات، صنعت و معدن است و با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می تواند موجب توسعه بیش از پیش اقتصادی خود شود.

در بخش کشاورزی استان زنجان با تولید سالانه بیش از 2.5 تن انواع محصولات کشاورزی به لحاظ کمی یک استان غنی و بی‌نیاز محسوب می‌شود. بازاریابی و صادرات این محصولات می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی استان بسیار موثر باشد. تولید محصولات استراتژیک همچون گندم در استان می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم برای توسعه بخش کشاورزی باشد که در حال حاضر شهرستان خدابنده این ظرفیت را دارد.

تمرکز بر توسعه تولید در کنار افزایش کیفیت تولید محصول زیتون می‌تواند جایگاه زنجان را در این بخش حفظ و ارتقا دهد. با تکیه بر این ظرفیت‌ها می‌توان یکی از پرسودترین بخش‌های اقتصادی را برای کشاورزی و بخش کشاورزی استان پیش‌بینی کرد.

همچنین به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی کشاورزی در استان زنجان همچون زردآلو، انگور و سیب توجه به این محصولات در سطح کشور و منطقه بالا است و باید با بازرایابی مناسب نسبت به رشد صادرات و ارزآوری آن برای کشاورزی و بخش کشاورزی استان تلاش کرد.

* صنعت و معدن استان نیازمند توسعه در بهره‌وری تولید است

علاوه بر بخش کشاورزی استان زنجان ظرفیت‌های بخش صنعتی و معدنی بالایی را داراست. با توسعه واحدهای تولیدی در بخش معدن می‌توان بر ظرفیت‌های تولید افزود و با بازاریابی و توسعه صادرات دراین بخش موجب رشد اقتصادی استان شد.

در حال حاضر ظرفیت‌های معدنی استان در بخش‌های سنگ آهن و آلومینا قابل توجه است و می‌توان بر توسعه تولیدات و افزایش بهره‌وری در این بخش‌ها تلاش کرد.

بخش سرب و روی زنجان نیز که از ظرفیت‌های بزرگ استان محسوب می‌شود نیازمند توجه بیشتری است، چرا که اشتغالزایی و ارزآوری این بخش نیز برای استان قابل توجه است.

نکته مهم در بخش معدنی استفاده از ظرفیت‌های علمی برای بهره‌وری بیشتر است و جلوگیری از خام فروشی باید مورد توجه مسئولان اقتصادی استان باشد.

در حال حاضر استان زنجان در بخش معدن درآمدهای زیادی دارد و اتکای اقتصاد استان در این بخش بالا است و ظرفیت‌های موجود نشان می‌دهد می‌توان بهره‌دهی بهتری نیز از ظرفیت‌های موجود داشت.

* ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مغفول اقتصادی استان

یکی از موضوعات مهم در توسعه بخش اقتصاد سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی بوده که دارای ظرفیت سرمایه‌گذاری است که امید است بخش‌های مغفول اقتصاد استان شناسایی و نسبت به توسعه بیش‌از‌پیش آن توجه لازم صورت گیرد.

گشایش درهای اقتصادی کشور به سمت شرق و غرب باید مورد توجه مسئولان اقتصادی استان باشد و توسعه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را برای رشد و توسعه اقتصادی استان در اولویت قرار داد.

=============

گزارش از احمد اسدی