قول مساعدت وزیر برای تغییر کاربری اراضی قیدار

احمدعلی خانی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران و عضو شورای شهر قیدار گفت: قول مساعدت وزیر جهاد کشاورزی برای صنعت‌گران و مشاغل مزاحم شهری در مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهر قیدار برای صنعت‌گران که از سال ۹۲ مسکوت مانده بود گرفته شد.

به گزارش نسیم اشراق احمدعلی خانی اظهار کرد: امروز جلسه‌ای در مورد مشکلات کشاورزان با حضور وزیر جهادکشاورزی در دفتر خانه‌ کشاورز ایران برگزار شد و بنده نیز از طرف خانه کشاورز به این جلسه دعوت بودم.

وی با بیان اینکه در این جلسه به مشکلاتی بخش کشاورزی که در حال حاظر گریبان‌گیر کشاورزان استان زنجان اشاره شد افزود: عدم پرداخت به موقع پول گندم‌کاران، کمبود کودهای شمیایی اوره فسفات تریپل، کمبود سوخت برای ادوات کشاورزی و بازنگری در ارائه سوخت ماشین و عدم نظارت جهاد کشاوزی در زمان برداشت گندم و نبود قیمت مصوب از سوی جهاد کشاورزی از مهمترین مشکلات مطرح شده کشاورزان استان بود.

احمدعلی خانی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران و عضو شورای شهر قیدار ادامه داد: همچنین در مورد عدم نظارت بر آردهایی که به خاطر عدم مدیریت از چرخه تبدیل آرد به نان خارج می‌شوند و تقويت ساختار ادارات دامپزشکی استان و بخش‎ها در جهت افزایش تولید در حوزه دامپروری نیز مطالبی بیان شد.

وی گفت: همچنین كمبود نیرو در مراکز جهاد کشاورزی که باید طبق چارت سازمانی حدود ۱۰ نفر نیرو برای خدمت به کشاورزان باشند و فقط یک نفر نیرو در حال خدمات‌رسانی دارند که یک‌ماه از سال این یک نفر نیرو حق مرخصی قانونی دارد به اضافه غیبت به خاطر بیماری و شرکت در دوره‌های آموزشی و ماموریت‌های اداری که می‌توان گفت دو ماه از سال این مراکز درشان بسته و تعطیل هستند نیز در این جلسه مطرح شد.

خانی ادامه داد: حقوق پایین خادمان جهاد کشاورزی که موجب دلسردی آنان و پایین آمدن نتیجه کارایی این نیروها می‌شود، عدم تامين به‌موقع و مکفی کود شیمیايی بویژه كود فسفاته برای کشت که کمتر از 10 درصد کشاورزان در سال گذشته کود فسفاته دریافت کردند نیز عنوان شد.

وی اضافه کرد: تغییر قیمت کود همه ساله در وسط سال زراعی که ۵۰ درصد کشاورزان با نرخ قبلی و ۵۰ درصد با نرخ جدید کود شیمیایی دریافت می‌کنند و این خود سبب دلخوری کشاورزان می‌شود از دیگر مشکلات کشاورزان استان بود که در جلسه مطرح شد.

خانی ادامه داد: قیمت‌گذاری گندم دقیقاْ بعد از خرید گندم درو شده مردم و فروش بذر گندم به همین مردم با ۴۰ درصد بالاتر از قیمت خریداری شده (خرید 175 هزار ريال ۳ الی ۴ ماهه و فروش بذر 245 هزار ریال نقد) نیز در جلسه عنوان شد.

وی افزود: عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده از مردم طی سه تا چهار ماه و پرداخت با این مدت زمان تاخیر که خود عواقب زیانباری برای کشاورزان دارد که یکی از این زیان‌ها در سر رسید وامها و دیون کشاورزان به بانک‌ها است که ۲۳ درصد سود و درصد دیرکرد وام‌ها در نتیجه تاخیر پرداخت بهای گندمشان به آن‌ها تحمیل می‌شود (به عبارتی بانک‌ها و دولت با این عمل باعث و بانی می‌شوند که از بهای 175 هزار ریالی هر کیلوگرم گندم تحویلی به دولت زیر 150هزار ریال عایدشان شود که این عمل حرام است) نیز مطرح شد.

خانی ادامه داد: مکانیزاسیون کشاورزی شامل کمباین و تراکتور و سایر ادوات در اروپا طی پنج سال اسقاط و نوسازی می‌شوند در حالی که در کشور ما همین ادوات با عمر بالای ۴۰ سال هنوز در حال کار هستند و این امر هزینه‌های تعمیر و نگهداری سرسام‌آوری برای تولید‌کننده‌گان دارد و عدم تخصیص اعتبار طی پنج سال اخیر مکانیزاسیون کشاورزی را به قهقرا کشیده و نتیجه آن اسراف نقدینگی کشاورزان در تعمیر و نگهداری مکانیزاسیون فرسوده را در پی داشته است نیز عنوان شد.

وی افزود: همچنین مطرح شد که کشاورزان، تامین‌کنندگان مایحتاج و غذای مردم این مملکت به جای داشتن امنیت در تامین مواد اولیه کاشت و داشت و براشت و همین‌طور فروش به‌موقع و به‌قیمت تولیدشان درگیر مشکلات هستند و همیشه در ضرر هستند که برای امنیت غذایی کشور نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و رفع این مشکلات تدابیر حکیمانه و اندیشمندانه وزیر جهاد کشاوری را می‌طلبد.

خانی اضافه کرد: یک موضوع دیگر خیلی مهم جلسه امروز در مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهر قیدار برای صنعت‌گران که از سال ۹۲ مسکوت مانده بود و قول مساعدت وزیر برای صنعت‌گران و مشاغل مزاحم شهری گرفته شد و همچنین موضوع خانه کارگری بر سر مزارع کشاورزی مطرح شد که با نظر مثبت وزیر رو به رو شد.