اتحاد نسخه علاج تمامی گرفتارهای دنیای اسلام است

اشراق آنلاین:دشمنان از گذشته تا به امروز از قدرت اسلام و اتحاد مسلمانان احساس خطر می کردند. به همین دلیل برای مقابله با این و دستیابی به اهداف خود هر روز از ابزاری استفاده کردند و در میان مسلمانان به تفرقه افکنی پرداختند. رهبر معظم انقلاب که همواره نگاهی دقیق و موشکافانه بر مسائل داخلی […]

images
اشراق آنلاین:دشمنان از گذشته تا به امروز از قدرت اسلام و اتحاد مسلمانان احساس خطر می کردند. به همین دلیل برای مقابله با این و دستیابی به اهداف خود هر روز از ابزاری استفاده کردند و در میان مسلمانان به تفرقه افکنی پرداختند. رهبر معظم انقلاب که همواره نگاهی دقیق و موشکافانه بر مسائل داخلی و خارجی دارند، بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی ملت های مسلمان تأکید داشتند. از این رو در این نوشته سعی شده است سیاست های خائنانه استکبار در دنیای اسلام و راهکار مقابله با این سیاست ها در کلام رهبری تبیین شود.
تأکید اسلام بر وحدت و یکپارچگی
اسلام بر وحدت و اتحاد مسلمین تأکید نموده است. اما متأسفانه امروز دنیای اسلام گرفتاری بسیاری دارد و این گرفتاری ها محصول ایجاد تفرقه دشمنان در میان امت اسلامی می باشد.
«امروز در دنیای اسلام گرفتاری ‌ها بسیار زیاد است. اسلام این‌ همه بر وحدت و یکپارچگی مسلمین و برادری مسلمانان تأکید فرموده است؛ حتی در اعتصام به حبل‌الله، می توان تک‌ تک به حبل‌الله اعتصام پیدا کرد، [اما] این را اسلام توصیه نمی کند؛ وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا؛1 همه با هم به حبل الهی تمسک کنید، با هم باشید. با این ‌همه سفارش و این ‌همه تأکید، امروز ما مسلمانها متأسفانه به این دستور اسلام عمل نمی کنیم؛ نتیجه‌ اش هم همین است که ملاحظه می کنید. من می خواهم از آحاد مسلمین، مخصوصاً از علما، روشنفکران، مسئولان دولتها، سیاستمداران، زبدگان، نخبگان در همه‌ کشورها درخواست کنم که دست خائن دشمنان امت اسلامی را در این تفرقه ببینند و مشاهده کنند. این تفرقه طبیعی نیست، این تفرقه تحمیلی است، این تفرقه تلقینی است. مسلمانان به ‌طور طبیعی در کنار هم می توانند زندگی کنند و تجربه‌ ها نشان داده است که آن ‌وقتی که وسوسه‌ دشمن، دمدمه‌ (حیله، مکر) دشمن، خباثت دشمن وارد میدان نشده است، با هم زندگی کرده ‌اند. این را ما در کشور خودمان دیده ‌ایم، در عراق دیده ‌ایم، در کشورهای دیگر اسلامی [هم‌] مشاهده کرده ‌ایم».2 
تفرقه افکنی سیاست دشمن در دنیای اسلام
از آنجایی که منافع قدرتهای بزرگ در ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان است و نمی خواهند امت اسلامی یکپارچه و متحد باشد، لذا تمامی تلاش خود را بر ایجاد این اختلاف به کار گرفتند.
«این تفرقه را تزریق می کنند به دنیای اسلام؛ چرا؟ برای اینکه منافع قدرتهای بزرگ در این تفرقه است. نمی خواهند امت اسلامی یکپارچه باشد؛ نمی خواهند این قدرت عظیم، در افق قدرتهای جهانی سر بلند کند و خودش را نشان بدهد؛ نمی خواهند. اگر امت اسلامی یکپارچه بود، اگر بر روی مشترکات خود تکیه می کرد، در سپهر سیاست جهانی بدون تردید یک قدرت منحصر به ‌فرد می شد با این جمعیت عظیم، با این کشورها در مناطق حساس عالم، با این منابع و ذخایر زیرزمینی، با این ثروت طبیعی و با این ثروت نیروی انسانی؛ اگر ما متحد می شدیم، یک‌ چنین پدیده ‌ای دنیا را فرامی گرفت. نمی خواهند این اتفاق بیفتد».3 
اقدامات قدرتهای بزرگ در جهت ایجاد تفرقه و اختلاف میان امت های مسلمان
الف- بهره گیری از رژیم صهیونیستی در منطقه

«… رژیم صهیونیستی را در این منطقه کاشتند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند؛ برای اینکه کشورهای منطقه را مشغول کنند به درون خود.
ملتها در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کردند یعنی تسلیم نشدند این نکته را توجه کنید! در طول ده‌ ها سالی که رژیم صهیونیستی با پشتیبانی و کمک انگلیس و بعد هم آمریکا، در این منطقه، مرتب روزبه‌ روز بر قدرت مادی خود افزود، در این مدت برخی دولتهای ضعیف و برخی آدمهای ناباب در دولتهای مسلمان گرایش پیدا کردند به جانب صهیونیست‌ ها. خیلی از دولتهای مسلمان و برخی از سیاستمداران دنیای اسلام -از جمله رژیم منحوس قبلیِ کشور خود ما و بعضی ‌های دیگر- با صهیونیست ‌ها که غاصب بودند، معارض بودند، متجاوز بودند، آدم‌ کُش بودند، توسعه‌ طلبی داشتند، «از نیل تا فرات» می گفتند، با یک چنین دولتی ارتباطات برقرار کردند و دشمنی ‌ها را بکلی نادیده گرفتند؛ اما ملتها نه، ملتها همچنان در دلشان احساس نفرت از صهیونیسم اشغالگر و دولت صهیونیست موج می زد. ملتها در این زمینه دنبال دولتها نرفتند. و خب، این برای دولتهای وابسته‌ به آمریکا و رفیق و هم‌ کاسه‌ با رژیم صهیونیستی، چیز سنگینی بود».4

ب- به راه انداختن جنگ های داخلی و جنگ بین سنی و شیعه
«فکر کردند این را باید خراب کنند و ملتها را باید از صهیونیسم منصرف کنند. چه ‌کار کردند؟ این جنگهای داخلی را راه انداختند؛ این جنگهای سنی و شیعه، این سازمانهای جنایت ‌کاری از قبیل القاعده و داعش و امثال اینها، ساخته ‌و پرداخته شدند برای اینکه ماها را به جان هم بیندازند و ملتها را در مقابل هم قرار بدهند. این هم دست متجاوز و خائن آنها است.
بعضی از آمریکایی ‌ها در کتابهای خاطرات خودشان اعتراف کردند که در ایجاد داعش، در توسعه‌ داعش، در جاانداختن داعش نقش داشتند و امروز هم دارند حمایت می کنند. حالا ائتلاف ضد داعش به‌وجود آمده. [البته‌] بنده که باور نمی کنم واقعاً یک ائتلافی باشد ضد داعش؛ [ولی‌] حالا به فرض که چیزی بر علیه این دسته باشد؛ مگر فقط داعش است؟ گروه‌ های گوناگون با ثروتهای بادآورده به اسمهای مختلف در اطراف کشورهای اسلامی دارند تلاش می کنند، کار می کنند، تروریسم را ترویج می کنند، انفجار ایجاد می کنند، آدمها را می کشند، بی ‌گناه‌ ها را در کوچه و بازار و میدان و مسجد و مانند اینها از بین می برند. سر ملتها را گرم کردند، مشغول کردند؛ شیعه را علیه سنی، سنی را علیه شیعه؛ یک عده را در این طرف، تندرو و فحاش و افراطی تربیت می کنند، با پول وادار می کنند [به این کارها]، یک عده را متقابلاً از آن طرف تندرو و فحاش به ‌وجود می ‌آورند که اینها به جان هم بیفتند و هر کدام هم یک خیل عظیمی از مردم دنبالشانند. چه بهتر از این برای صهیونیست ‌ها؟ چه بهتر از این برای رژیم صهیونیستی؟ بیدار شویم! بفهمیم چه دارد در منطقه می گذرد!».5 

سیاست خائنانه قدرتهای استکباری در منطقه
سیاست قدرتهای استکباری در منطقه خائنانه است. ذیلاً به نمونه های این سیاست ها اشاره می شود.
1- تضعیف و سرنگونی نظام برآمده از انتخابات و اکثریت و دموکراسی در عراق
قدرت های استکباری سیاست شان در عراق در جهت تضعیف نظامی است که برآمده از انتخابات است. در حالی که سیاست ما درست نقطه مقابل این سیاست است. سیاست ما در جهت تقویت دولت برآمده از انتخابات در عراق و حفظ تمامیت ارضی عراق می باشد.
«سیاست قدرتهای استکباری در این منطقه، سیاستهای خائنانه است؛ آشکارا خائنانه است. در عراق، سیاست قدرتهای استکباری این است که نظام برآمده‌ از انتخابات و اکثریت و دموکراسی را سرنگون کنند؛ دنبال این هستند؛ تضعیف کنند، اخلال کنند، نگذارند کار کند؛ و شیعه و سنی را در عراق به جان هم بیندازند. ما عراق را قبل از این قضایا دیده ‌ایم؛ شیعه و سنی با هم زندگی می کردند، در کنار هم زندگی می کردند، با هم ازدواج می کردند، و امروز باید در مقابل هم بِایستند، علیه هم اسلحه بکشند! درنهایت هم اینها دنبال این هستند که عراق را تجزیه کنند. سیاست ما، درست نقطه‌ مقابل این است؛ ما معتقدیم دولت برآمده‌ از انتخابات را در عراق باید تقویت کرد؛ معتقدیم در مقابل کسانی که اختلافات داخلی به‌ وجود می ‌آورند باید ایستادگی کرد، مقاومت کرد، تمامیت ارضی عراق را باید حفظ کرد. این سیاست، درست نقطه‌ مقابل سیاست استکبار در عراق است.
2- سرنگونی دولت شناخته شده به مقاومت در مقابل صهیونیسم در سوریه
سیاست استکبار در سوریه این است که دولت سوریه را که به مقاومت در مقابل صهیونیسم شناخته شده است سرنگون کند. در حالی که ما معتقدیم تصمیم گیر اصلی در سوریه، لبنان، یمن، بحرین خود ملت های این کشورها هستند و از دولتی که شعار، هدف و نیتش ایستادگی در مقابل صهیونیست ها است حمایت می کنیم.
در سوریه، سیاست استکبار این است که به هر قیمتی هست، دولتی را که شناخته ‌شده است به مقاومت در مقابل صهیونیسم، سرنگون کنند؛ سیاست ما ضد این است. ما البته در مورد عراق، در مورد سوریه، در مورد یمن، در مورد بحرین، در مورد لبنان، در مورد همه‌ کشورها معتقدیم تصمیم ‌گیر، خود ملتهای آن کشورهایند؛ از بیرون، نه ما و نه غیر ما حق نداریم تصمیم بگیریم نسبت به سرنوشت ملتها؛ خودشان باید تصمیم بگیرند. این اعتقاد ما است. سیاست استکبار در قبال سوریه این است که بنشینند، بیرون از اراده‌ ملت، این دولتی را و این ملتی را که شناخته شده است که در مقابله‌ با صهیونیست ‌ها قرص و محکم ایستاده -که هم رئیس جمهور فعلی، (بشار اسد) هم رئیس جمهور قبلی، (حافظ اسد) صریحاً در مقابل رژیم جعلی صهیونیستی ایستاده بودند- بگویند این دولت نباشد. ما می گوییم نه، دولتی که شعارش، هدفش و نیتش ایستادگی در مقابل صهیونیست‌ ها است، این دولت برای دنیای اسلام مغتنم است. ما هیچ نفع خاص شخصی ‌ای در سوریه یا در عراق نداریم؛ ما به فکر دنیای اسلامیم، ما به فکر امت اسلامی هستیم؛ مواضع ما با استکبار این‌ جور در مقابل هم قرار دارد.
3- تروریست معرفی کردن گروه مقاوم حزب الله لبنان و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی
استکبار گروه مقاوم حزب الله لبنان را که در مقابل عوامل استکبار ایستاده است و فداکاری می کند تروریست معرفی می کند و از رژیم جنایتکار صهیونیست حمایت می کند. سیاست ما دفاع از مقاومت لبنان است.
در لبنان؛ سالهای متمادی رژیم صهیونیستی بخش مهمی از لبنان را اشغال کرده بود، و استکبار و در رأس آنها آمریکا سکوت کردند؛ سکوت توأم با رضایت. بعد یک گروه مقاومت مؤمنِ فداکاری پیدا شدند که شریف ‌ترین گروه‌ های دفاع ملی، همین گروه مقاومت در لبنان و حزب‌الله لبنان است -اینها جزو شریف ‌ترین گروه‌های مقاومت ملی و دفاع ملی در سطح جهانند؛ ما کمتر گروه مقاومتی را داشته‌ ایم در کشورها که این‌ جور پاکیزه، باایمان، فداکارانه و موفق عمل کنند- و کمر به قتل اینها بسته ‌اند و اینها را متهم می کنند به تروریسم. حزب‌الله تروریست است؟ نیروی عظیم دفاع ملی از لبنان، تروریست است؟ اسم این تروریست است؟ پس نیروهای مقاومتی که شما اروپایی ‌ها و دیگران بهشان افتخار می کنید در طول تاریخ -در فرانسه و در کشورهای دیگر- که به‌ عنوان دفاع از میهنشان ایستاده ‌اند، آنها هم تروریست بودند؟ نیرویی که در مقابل متجاوز ایستاده است، در مقابل عوامل استکبار ایستاده است و فداکاری می کند، تروریست است؟ آن‌ وقت دست رژیم کودک‌ کُشِ جبارِ جنایتکارِ صهیونیستی را به‌ عنوان برادر، به ‌عنوان دوست همیشگی می فشرند؛ سیاست آنها این است.
علت اینکه ما از مقاومت لبنان دفاع می کنیم [این است:] چون اینها یک گروه مقاومت -به‌ معنای واقعی- در مقابل دشمنند، یک گروه دفاعند، یک گروه شجاعند، فداکارند و ایستاده‌ اند در مقابل [آنها]. اگر اینها نبودند، اسرائیل که یک روزی تا صیدا و جلوتر از صیدا و تا خودِ بیروت هم آمد، امروز بیروت را اشغال می کرد، لبنانی باقی نمی ماند؛ گروه مقاومت است که جلوی اینها را گرفته است. آن ‌وقت آمریکایی ‌ها، حضرات سیاستمداران صادق و راستگوی آمریکا(!) اینها را می گویند تروریست و ایران را به ‌خاطر حمایت از اینها می گویند مدافع تروریسم! مدافع تروریسم، شما هستید. شما هستید که داعش راه می ‌اندازید، شما هستید که تروریست تربیت می کنید، شما هستید که صهیونیست ‌های خبیث و تروریست را زیر بال خودتان نگه می دارید، شما مدافع تروریست [هستید]؛ شما باید محاکمه بشوید به‌ عنوان حمایت و کمک به تروریست. همین مسأله در مورد یمن هست، در مورد بحرین هست، در مورد کشورهای دیگر [هم‌] هست.

4- حمایت از حمله کنندگان به یمن
در یمن؛ آن رئیس جمهوری (عبدربّه منصور هادی‌) که در حساس ‌ترین مقطع استعفا می دهد برای اینکه خلأ سیاسی ایجاد کند، بعد هم با لباس زنانه از کشورش فرار می کند، مشروعیت دارد؟ این رئیس ‌جمهور حق دارد از یک کشور دیگر بخواهد که به کشورش حمله کنند، مردم را بکشند؟ الان نزدیک چهار ماه -یا سه ماه و خرده ‌ای- است که دارند یمن را می کوبند. چه کسی را می زنند؟ مساجد را می زنند، بیمارستان ‌ها را می زنند، شهرها را می زنند، خانه‌ ها را می زنند، مردم بی ‌گناه را می کشند، بچه‌ ها را می کشند؛ جرم اینها چیست؟
5- حمایت از مستبدترین رژیمهای منطقه و متهم کردن نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران به استبداد
آمریکا از اینها حمایت می کند. من الان در نماز گفتم که الان هم شما دارید اشتباه می کنید. اشتباهات گذشته را می گویند؛ بیست ‌و هشتم مرداد را می گویند؛ می گویند ما اشتباه کردیم. بله، خیلی اشتباه بزرگی کردید اما الان هم دارید اشتباه می کنید؛ با مستبدترین رژیمها دست دوستی می دهید، دستتان در یک کاسه است، آن ‌وقت نظام جمهوری اسلامی را که صدر تا ذیلش با انتخابات به‌ وجود می ‌آید، می گویید نظام مستبد! شما باانصافید؟ شما آمریکایی ‌ها، شما سیاستمداران آمریکا در نهایتِ بی ‌انصافی حرف می زنید و قضاوت می کنید؛ [حتی در مورد] واقعیات واضح. انسان تعجب هم می کند؛ اینها چه رویی هم دارند! با دولتهایی که اجازه نمی دهند ملتهایشان اسم انتخابات به گوششان بخورد -که در بعضی از این کشورها اگر کسی در خیابان، اسم انتخابات را بیاورد، می گیرند می‌ اندازند زندان و سرنوشتش معلوم نیست چه خواهد شد- رفیق، هم ‌کاسه، برادر، عقد اخوت ‌بسته، آن ‌وقت نظام جمهوری اسلامی را که در طول ۳۶ سال، سی و چند انتخابات داشته، می گویند استبداد! اینها قابل اعتمادند؟ اینکه ما می گوییم به اینها نمی شود اعتماد کرد، این است».6
اتحاد نسخه علاج دنیای اسلام
راه حل مشکلات کنونی دنیای اسلام در مقابل مکر و حیله دشمنان اتحاد و یکپارچگی ملت های منطقه می باشد. ملت ایران باید با هم متحد شوند و با اتحاد و یکپارچگی مسائل هسته ای و غیر هسته ای را حل کنند. به عبارت دیگر برای حل مشکلات دنیای اسلام می بایست تمامی ملت ها از جمله ملت ایران خود را از درون تقویت کنند. در این صورت توطئه های دشمنان کارساز نخواهد بود.
«دنیای اسلام یک نسخه امروز دارد و آن اتحاد است. در درون کشورها هم همین نسخه وجود دارد؛ ملتها باید متحد باشند. ملت ایران باید متحد باشد. از این قضایای هسته ‌ای و غیر هسته ‌ای و مانند اینها، دودستگی درست نشود که هر دسته یک ‌جور بگویند -بالاخره یک کاری است دارد انجام می گیرد، مسئولینی دارد، دنبال می کنند؛ ان‌شاءالله آنچه منافع ملی است تشخیص بدهند و دنبال آن باشند- بین مردم نباید دودستگی به‌ وجود بیاید. دشمن این را می خواهد. الان هم اگر کسی تعقیب کند این سخن ‌پراکنی ‌های بیگانگان را، این رادیو تلویزیون‌ ها و این وبگاه ‌هایی که از طرف آنها دارد همین‌ طور مرتب توسعه پیدا می کند و مرتب هم دارند مطلب می دهند، دنبال این هستند که بین مردم دودستگی ایجاد کنند؛ نگذارید دودستگی بشود؛ وحدت را حفظ کنید، با هم باشید.
و از درون باید اقتدار بجوشد. تقوای عمومی و اجتماعی، مثل تقوای فردی است؛ در تقوای فردی -که روزه برای تقوا است؛ ماه روزه، ماه تحصیل تقوا است- شما وقتی ‌که متقی باشید، از درون مصونیت پیدا می کنید؛ مثل کسی که واکسن زده و در خود ایجاد مصونیت کرده، که به یک محیط آلوده به میکروب هم که برود، میکروب در او اثر نمی کند؛ تقوا این ‌جوری است؛ تقوا نمی گذارد که محیط بیرونی، روی شما اثر بگذارد؛ لااقل نمی گذارد به ‌آسانی اثر بگذارد؛ تقوای فردی این‌ جوری است. تقوای ملی هم همین‌ جور است؛ اگر یک ملتی از درون، خود را قوی کند، علم خود را، صنعت خود را، ایمان خود را، فرهنگ خود را تقویت بکند، نیروهای بیرونی نمی توانند رویش تأثیر بگذارند. این نسخه ‌ای است که امروز همه‌ ما بایستی به این نسخه عمل کنیم؛ دنیای اسلام هم باید به این نسخه عمل کند».7

نتیجه
دنیای اسلام از ظرفیت ها و توانایی های بسیاری (وجود ذخایر زیرزمینی عظیم و جمعیت عظیم)، برخوردار است. منفعت استکبار در این است که در بین مسلمانان تفرقه و اختلاف بیندازد. به همین دلیل ابتدا با قرار دادن رژیم منحوس صهیونیستی در منطقه خاورمیانه بر طبل اختلاف کوبید. بعد از مدتی که نتوانست از این ابزار بهره گیرد؛ با به راه انداختن جنگهای داخلی و رسوخ از درون دنیای اسلام و سازمانهایی نظیر القاعده و امروز داعش و موارد مشابه شیعه و سنی را در مقابل هم قرار داده است. در این میان انتظار می رود تمامی ملت های مسلمان با بصیرت و وحدت و یکپارچگی به مقابله با توطئه های دشمنان بپردازند.
تشریح سیاست خائنانه قدرت های بزرگ در منطقه از سوی رهبری گواه روشنی است بر اینکه استکبار تمامی تلاش خود را بر تفرقه و از بین بردن اتحاد مسلمانان به کار گرفته است و منافع خود را در خطر می بیند. لذا لازم است تمامی ملت های منطقه با شناسایی ظرفیت ها و توانمندی ها به تقویت خود بپردازند. چرا که اگر ملتی از درون قوی باشد، دشمن از بیرون نمی تواند به یک ملت رسوخ کند.
سیاست جمهوری اسلامی در مقابل سیاست های خائنانه استکبار در عراق، لبنان، سوریه، یمن و … قرار دارد. جمهوری اسلامی از تمامی ملت های مظلوم منطقه حمایت می کند و مواضع جمهوری اسلامی هیچ گاه در مقابل استکبار تغییر نخواهد کرد.
یکی از نکات مورد اشاره رهبری بر حفظ اتحاد دنیای اسلام به خصوص اتحاد در میان ملت ایران است. لذا انتظار می رود در شرایطی که کشور با موضوع هسته ای روبه رو است ملت و مسئولین با اتحاد و همدلی این موضوع را حل نمایند و از تفرقه و اختلاف بپرهیزند.
آنچه که باید به آن توجه نمود دشمنان از اتحاد و یکپارچگی امت های مسلمان احساس خطر می کنند. لذا هر روز با حربه ای سعی دارند با ایجاد اختلاف در میان آنان به منافع خود دست یابند. لذا در میان به توصیه رهبری اتحاد نسخه علاج تمامی گرفتارهای دنیای اسلام است.