اگر جامعه معلولان را نپذیرد،اعتماد به نفس آنان از بین خواهد رفت

امام جمعه زرین رود خدابنده گفت: اگر جامعه معلولان را نپذیرد و نگاه متفاوتی به آنان داشته باشد، اعتماد به نفس آنان از بین خواهد رفت.

به گزارش نسیم اشراق،مراسم گرمیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت در مدرسه استثنایی مهر شهر زرین رود شهرستان خدابنده برگزار شد.

حجت الاسلام علی اصلانی امام جمعه زرین رود در این مراسم اظهار کرد:معلولیت پدیده ای است جهانی كه همیشه و همه جا مطرح بوده و است اما در جوامع مختلف از نظر شدت، نوع و نحوه مقابله و برخورد با آن، شرایط متفاوتی داشته است.

وی افزود: عواملی مانند جنگ ،تکنولوژی، رشد روزافزون جمعیت، عدم رعایت بهداشت، فقدان آموزش و پیشگیری و… موجب شده است که تعداد معلولین در جهان افزایش یابد.

امام جمعه زرین رود ادامه داد: بدیهی است پیامدهای حضور فرد معلول در خانواده از جنبه های مختلفی مانند عاطفی اجتماعی، عدم پذیرش معلولیت فرد، خشم و پرخاشگری، افسردگی،اقتصادی و غیره قابل بررسی است.

وی افزود: احساس گناه و فداشدن زندگی و آمال و آرزوها، اختالل در روابط زناشویی، ترحم و دلسوزی، شرمساری و
خجالت و… از جمله مهمترین تأثیرات عاطفی بر روی والدین و اعضای خانواده معلول است.

حجت الاسلام اصلانی گفت: اگر جامعه معلولان را نپذیرد و نگاه متفاوتی به آنان داشته باشد، اعتماد به نفس آنان از بین خواهد رفت و در نتیجه هیج علاقه‌ای برای ادامه تحصیل از خود نشان نخواهند داد.

وی افزود: عدم پذیرش در جامعه موجب کاهش انگیزه برای کار کردن و کسب درآمد معلولان جسمی حرکتی خواهد شد،آن‌ها دوست دارند همانطور که هستند و با همان شرایط، در جامعه پذیرفته شوند و نگاه دیگری بر آنان نباشد، اگر این خواسته به انجام نرسد، آنان علاقه و انگیزه خود را برای کار کردن در جامعه از دست خواهند داد.

اصلانی ادامه داد: امروزه با بهبود فرهنگ کمک به همنوعان و ارائه خدمات بشردوستانه، در سرسر دنیا تعداد افراد داوطلب برای کمک به معلولان رو به افزایش است،این نه تنها کار موسسات خیریه و خانواده‌ها را کمی ساده‌تر کرده است، بلکه برای افراد معلول نیز بسیار خوب است چرا که می‌فهمند در نزد جمعیت بسیار زیادی پذیرفته شده‌اند و احساس خوبی در پی خواهد داشت.