پیگیری مشکل آب سرطان زا در خدابنده/ عمده منبع آلودگی آب توسط نیترات،فاضلاب های حیوانی و انسانی و کودهای شیمیائی است

در راستای پیگیری مشکلات مردم شهرستان خدابنده،رئیس اداره آب و فاضلاب روستائی این شهرستان درباره مشکل آب سرطان زا در روستای قیاسکندی بخش بزینه رود گفت: عمده منبع آلودگی آب توسط نیترات،فاضلاب های حیوانی و انسانی و کودهای شیمیائی استفاده شده توسط خود روستائیان است. آب مایه حیات انسان هاست، به همین علت هم حفظ […]

ImageThumbnailدر راستای پیگیری مشکلات مردم شهرستان خدابنده،رئیس اداره آب و فاضلاب روستائی این شهرستان درباره مشکل آب سرطان زا در روستای قیاسکندی بخش بزینه رود گفت: عمده منبع آلودگی آب توسط نیترات،فاضلاب های حیوانی و انسانی و کودهای شیمیائی استفاده شده توسط خود روستائیان است.

آب مایه حیات انسان هاست، به همین علت هم حفظ منابع آبی و حفاظت آنها از آلودگی، از درجه اهمیت زیادی در چرخه طبیعی زندگی ما برخوردار است و یکی از منابع عمده آلودگی آب آشامیدنی، نیترات ها هستند وآلودگی نیترات برای ادامه حیات گیاهان که یک منبع اولیه محسوب می شود، زمانی رخ می دهد که این ترکیب بیشتر از مقدار جذب شده به وسیله گیاهان در خاک وجود داشته باشد.

آب آشامیدنی تقریبا۵۰ درصد جمعیت مردم جهان از منابع زیرزمینی تامین می شود و در برخی مناطق، منابع زیرزمینی، تنها منبع تامین آب آشامیدنی مردم به حساب می آید،بسیاری از مردم در خصوص آلاینده هایی که نمود و تاثیر آنی دارند مانند طعم و بوی نامطبوع آب، تیرگی و کدورت آب، ذرات معلق در آب، سختی و سنگینی آب، رسوب گذری آب و … توجه نشان می دهند اما نسبت به آلاینده هایی نظیر نیترات که تاثیر آن حداقل ۱۵ سال بعد آشکار می گردد و به مراتب خطرناک تر است، بی توجه هستند.

مطالعات انجام شده در کلمبیا نشان داده که رابطه معنی داری بین شیوع سرطان معده وغلظت نیترات درآب آشامیدنی برداشت شده از چاه ها وجود دارد.

یکی از اهالی روستای قیاسکندی داشبلاغ بخش بزینه رود در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴اظهار کرد: تعدادی ازروستاهای شهرستان خدابنده من جمله در منطقه بزینه رودمثل روستای قیاسکندی داشبلاغ،عموکندی دارای آب نیترات دار هستندکه متولیان امرمثل اداره آب وفاضلاب روستایی و شبکه بهداشت هیچ اقدامی برای مردم انجام نداده اند و مردم بدون آموزش و بدون اطلاع ازخطرات آب نیترات دار و حتی دربعضی ازروستاها ازآب آشامیدنی غیربهداشتی استفاده می کنند.

وی افزود: مهمترازهمه کمبود آب وعدم تامین آب شرب این روستا است که یک معظل بسیاربزرگی است که تا بحال متولیان جز وعد وعید چیزی تحویل مردم نداده اند و هم اکنون درفصل زمستان در روستای قیاسکندی در شبانه روز فقط دوساعت مردم آب دارندآنهم آب بسیارآلوده وغیربهداشتی ونیترات دار.

محمدی ادامه داد: آب این روستاها حتی از نظر بهداشتی هم به طور منظم کلر زنی نمی شود و با توجه به اینکه آب این روستاها از میزان غلظت بالایی از نیترات برخور دار است که حتی با جوشاندن هم از بین نمی رود، برای مردم مخصوصا نوزادان،کودکان و زنان بار دار بسیار مضر است.

علی سهرابی درباره این موضوع به خبرنگار اشراق24 گفت: در روستای قیاسکندی بخش بزینه رود خدابنده103مشترک وجود دارد که در ده ماهه اول سال جاری،17هزار و 469متر مکعب آب به فروش رسیده است و مصرف سرانه هر مشترک565لیتر است که میزان مصرف در این روستا بالاتر از استاندارد مورد نظر یعنی 500لیت برای هر مشترک است.

وی افزود: مرجع رسمی مورد قبول در مورد آلودگی آب،شبکه بهداشت و درمان شهرستان خدابنده است که البته ما منکر آلودگی آب تعدادی از روستاهای شهرستان نیستیم و می دانیم که تفاوت هایی با استانداردهایمان وجود دارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستائی شهرستان خدابنده ادامه داد: عمده منبع آلودگی آب توسط نیترات،فاضلاب های حیوانی و انسانی و کودهای شیمیائی استفاده شده توسط خود روستائیان است،با این حال از محل500میلیون دلاری که مجلس برای روستاهای کشور مصوب کرده است حدود یک میلیارد تومان برای رفع آلودگی ده روستای شهرستان خدابنده اعتبار منظور شده است که بیشترین اهمیت اعتبار در استان زنجان است و امیدواریم به محض تخصیص این اعتبار،مشکلات این روستاها را برطرف کنیم.