روستایی در خدابنده که مردم آن در شبانه روز فقط دوساعت آب دارند/آب روستای قیاسکندی خدابنده سرطان زا است

هم اکنون درفصل زمستان در روستای قیاسکندی بخش بزینه رود خدابنده در شبانه روز فقط دوساعت مردم آب دارندکه آنهم آب بسیارآلوده،غیربهداشتی،نیترات دار و سرطان زا است. به گزارش اشراق24،هیچکس منکر این واقعیت نیست که آب مایه حیات انسان هاست، به همین علت هم حفظ منابع آبی و حفاظت آنها از آلودگی، از درجه اهمیت […]

tm.aspx_هم اکنون درفصل زمستان در روستای قیاسکندی بخش بزینه رود خدابنده در شبانه روز فقط دوساعت مردم آب دارندکه آنهم آب بسیارآلوده،غیربهداشتی،نیترات دار و سرطان زا است.

به گزارش اشراق24،هیچکس منکر این واقعیت نیست که آب مایه حیات انسان هاست، به همین علت هم حفظ منابع آبی و حفاظت آنها از آلودگی، از درجه اهمیت زیادی در چرخه طبیعی زندگی ما برخوردار است و یکی از منابع عمده آلودگی آب آشامیدنی، نیترات ها هستند وآلودگی نیترات برای ادامه حیات گیاهان که یک منبع اولیه محسوب می شود، زمانی رخ می دهد که این ترکیب بیشتر از مقدار جذب شده به وسیله گیاهان در خاک وجود داشته باشد.

این مازاد نیترات می تواند به راحتی بوسیله آبیاری، بارش باران یا ذوب شدن برف و یخ از خاک ها و صخره ها عبور کرده و در نهایت به آب های زیرزمینی برسد و متاسفانه مقادیر بالای نیترات در آب آشامیدنی یکی از دلایل بیماری تغییر هموگلوبین در کودکان زیر 6 ماه و البته بروز دیگر بیمار ی های میکروبی در تمام سنین است.

آب آشامیدنی تقریبا50 درصد جمعیت مردم جهان از منابع زیرزمینی تامین می شود و در برخی مناطق، منابع زیرزمینی، تنها منبع تامین آب آشامیدنی مردم به حساب می آید،بسیاری از مردم در خصوص آلاینده هایی که نمود و تاثیر آنی دارند مانند طعم و بوی نامطبوع آب، تیرگی و کدورت آب، ذرات معلق در آب، سختی و سنگینی آب، رسوب گذری آب و … توجه نشان می دهند اما نسبت به آلاینده هایی نظیر نیترات که تاثیر آن حداقل 15 سال بعد آشکار می گردد و به مراتب خطرناک تر است، بی توجه هستند.

احتمال این که نیترات معدنی و یا آلی به عنوان یک عامل سرطان‌زا عمل نمایند بستگی به احیای نیترات به نیتریت و واکنش های بعدی نیتریت با سایر مولکول ها به خصوص آمین های نوع دوم آمیدها وکاربامات ها دارد که منجر به تشکیل ترکیبات n-nitroso می شود.

مطالعات انجام شده در کلمبیا نشان داده که رابطه معنی داری بین شیوع سرطان معده وغلظت نیترات درآب آشامیدنی برداشت شده از چاه ها وجود دارد.

یکی از اهالی روستای قیاسکندی داشبلاغ بخش بزینه رود در گفت و گو با خبرنگار اشراق24اظهار کرد: تعدادی ازروستاهای شهرستان خدابنده من جمله در منطقه بزینه رودمثل روستای قیاسکندی داشبلاغ،عموکندی دارای آب نیترات دار هستندکه متولیان امرمثل اداره آب وفاضلاب روستایی و شبکه بهداشت هیچ اقدامی برای مردم انجام نداده اند و مردم بدون آموزش و بدون اطلاع ازخطرات آب نیترات دار و حتی دربعضی ازروستاها ازآب آشامیدنی غیربهداشتی استفاده می کنند.

وی افزود: مهمترازهمه کمبود آب وعدم تامین آب شرب این روستا است که یک معظل بسیاربزرگی است که تا بحال متولیان جز وعد وعید چیزی تحویل مردم نداده اند و هم اکنون درفصل زمستان در روستای قیاسکندی در شبانه روز فقط دوساعت مردم آب دارندآنهم آب بسیارآلوده وغیربهداشتی ونیترات دار.

محمدی ادامه داد: آب این روستاها حتی از نظر بهداشتی هم به طور منظم کلر زنی نمی شود و با توجه به اینکه آب این روستاها از میزان غلظت بالایی از نیترات برخور دار است که حتی با جوشاندن هم از بین نمی رود، برای مردم مخصوصا نوزادان،کودکان و زنان بار دار بسیار مضر است.