یک هزارو ۱۵۰ زوج خدابنده ای غربالگری ژنتیک شدند

رئیس بهزیستی خدابنده گفت: طی ۹ ماهه امسال برای یک هزار و ۱۵۰ زوج خدابنده ای غربالگری ژنتیک انجام شد که از این تعداد ۳۳۰ نفر مشکوک به مشکل ژنتیکی شناسایی شد. به گزارش نسیم اشراق رییس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بهترین راهکار در کاهش انواع معلولیت بوده و […]

رئیس بهزیستی خدابنده گفت: طی ۹ ماهه امسال برای یک هزار و ۱۵۰ زوج خدابنده ای غربالگری ژنتیک انجام شد که از این تعداد ۳۳۰ نفر مشکوک به مشکل ژنتیکی شناسایی شد.

به گزارش نسیم اشراق رییس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بهترین راهکار در کاهش انواع معلولیت بوده و این موضوع در زمان حاضر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

عصمت نصیری قیداری افزود: مشاوره ژنتیک به بررسی احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در افراد می پردازد و افراد شناسایی شده مشکوک به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند که در صورت نیاز آزمایش های تخصصی از آنها گرفته می شود.

این مسؤول ادامه داد: اگر در خانواده زوجین فردی سابقه بیماری ارثی، فوت زودرس نوزاد و اطفال، بیماری‌های کروموزمی، سقط‌های مکرر در خانم و عقیمی در آقایان، مشکلات جسمی و ذهنی در یکی از افراد خانواده و سن بارداری در بانوان بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال باشد، آزمایش ژنتیک برای زوجین ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه های پزشکی ژنتیک جامعه هدف بهزیستی رایگان انجام می شود و بر این اساس بهزیستی این شهرستان در ۹ ماهه امسال هزینه یک میلیارد ریالی آزمایش هاب ژنتیک جامعه هدف را پرداخت کرده است.

پیش از این نیز مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی شهرستان زنجان نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود که ۵۰ درصد بیماری ها علت ژنتیکی دارد که با انجام مشاوره های لازم بروز آن به حداقل کاهش می یابد.

گیتا فاطمی ابهری اضافه کرده بود: مشاوره ژنتیک و توجه روز افزون گروه‌های هدف به این موضوع مهم درجامعه مغفول واقع شده و چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

گروه های هدف ملزم به انجام مشاوره های ژنتیک، ازدواج های فامیلی، وجود بیماری های ژنتیک در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماریهای متابولیک، عصبی و عضلانی، ناشنوایی، نابینایی و سایر بیماری ها از سوی متخصصان عنوان شده است و

زوجین دچار نازایی و سقط های مکرر، اختلال در بلوغ و ابهام تناسلی، بارداری مادر در سنین بالای ۳۵ سال از دیگر گروه های هدف برای مشاوره ژنتیک هستند.

بر اساس گزارش های منتشر شده سه درصد از جمعیت های مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا بوده که آمار آن در کشورهای در حال توسعه چهار برابر کشورهای پیشرفته تخمین زده می شود.

کارشناسان و متولیان امر بر موضوع مشاوره های ژنتیک تاکید جدی دارند اما این موضوع آنگونه که باید و شاید از سوی گروه‌های هدف جدی گرفته نمی شود.