گمانه‌زنی «گاردین» از احتمال دیدار روحانی-اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش ثبیر، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و حضور روسای جمهور ایران و آمریکا در این نشست، رسانه‌های غربی گمانه‌زنی‌ در این مورد را آغاز کرده‌اند. برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «گاردین» مدعی شده‌اند که ممکن است «حسن روحانی» و «باراک اوباما» در حاشیه این نشست ملاقاتی […]

به گزارش ثبیر، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و حضور روسای جمهور ایران و آمریکا در این نشست، رسانه‌های غربی گمانه‌زنی‌ در این مورد را آغاز کرده‌اند. برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «گاردین» مدعی شده‌اند که ممکن است «حسن روحانی» و «باراک اوباما» در حاشیه این نشست ملاقاتی داشته باشند. این گمانه‌زنی‌ها پس از آن قوت گرفت که اوباما در مصاحبه اخیر خود از مکاتبه مستقیم با روحانی خبر داد.

گاردین در این مورد نوشته است: رد و بدل شدن نامه بین «باراک اوباما» و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور جدید ایران، زمینه را برای ملاقات احتمالی این دو نفر در حاشیه نشست سازمان ملل که هفته آینده برگزار می‌شود، ایجاد کرده است. این دیدار در صورت تحقق اولین ملاقات رو در روی سران دو کشور بعد از انقلاب سال 1357 خواهد بود.

البته روزنامه گاردین برای این ادعای خود به هیچ منبعی استناد نکرده و به نظر می‌رسد بیشتر بر اساس گمانه‌زنی‌های خبرنگار خود «جولیان بورگر» این گزارش را منتشر کرده است.

گاردین در مورد پاسخ مثبت ایران به درخواست «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس برای دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز نوشته است این دیدار در صورتی که محقق شود، می‌تواند راه را برای بازیابی احتمالی روابط کامل دیپلماتیک باز کند.

به نوشته گاردین، مقامات آمریکایی‌ هم تردید دارند که دیداری بین روحانی و اوباما صورت گیرد، با این حال توافق اخیر در مورد سوریه فضای جدیدی برای دیپلماسی جهانی به وجود آورده است.

«تریتا پارسی» مدیر موسسه موسوم به «شورای ملی ایرانی آمریکایی» در این مورد می‌گوید احتمال انجام چنین دیداری وجود دارد. البته به عقیده وی اگر قرار باشد چنین دیداری هم صورت پذیرد، دیداری غیررسمی و در راهروهای سازمان ملل خواهد بود.