یکی از راهکارهای مبارزه با دشمن،نویسندگی در حوزه دفاع مقدس است

علی‌الله سلیمی نویسنده حوزه دفاع مقدس در سال 1347 در شهرستان خدابنده استان زنجان متولد شد. علی‌الله سلیمی نویسنده حوزه دفاع مقدس در سال 1347 در شهرستان خدابنده استان زنجان متولد شد. داستان‌های اولیه او، در نشربات و جنگ‌های ادبی آن زمان در سال 1384 به چاپ رسیده است. او در سال 1388 به عضویت […]

3513733_974علی‌الله سلیمی نویسنده حوزه دفاع مقدس در سال 1347 در شهرستان خدابنده استان زنجان متولد شد.

علی‌الله سلیمی نویسنده حوزه دفاع مقدس در سال 1347 در شهرستان خدابنده استان زنجان متولد شد. داستان‌های اولیه او، در نشربات و جنگ‌های ادبی آن زمان در سال 1384 به چاپ رسیده است. او در سال 1388 به عضویت انجمن قلم ایران در آمده و اکنون در تهران به کار روزنامه‌نگاری مشغول است. کتاب‌های داستانی «آواز تخلستان»، «مسافر دجله»، «یک جفت جغد غمگین»، «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» وی در سال 1390 منتشر شد و اکنون کتاب‌های: «تلواسه رنگ انار»، «چهارده روایت از عشق صنوبر»، «سی‌و‌چهار فانوس روشن در خواب‌های کارون»، «آشنای شهر بادگیرها»، «زمستان و چله‌ها»، «ظاهر کردستان» را زیر چاپ دارد.

خبرنگار اشراق24، گفتگویی را با علی اله سلیمی که از نویسندگان حوزه دفاع مقدس و متولد شهرستان خدابنده انجام داده است که از نظرتان می گذرد.

*آقای سلیمی داستان‌نویسی را از چه زمانی شروع کردید؟
شروع داستان‌نویسی برای من زمان مشخص ندارد اما آن را به طور جدی از ده سال قبل آغاز کردم و پیش از این در کارگاه‌های داستان‌نویسی فعالیت‌ می‌کردم و از جمله اولین کسانی بودیم که از هنرستان ادبیات داستانی دیپلم داستان‌نویسی گرفتیم.
*اولین اثر شما چه کتابی بود؟
«زنی شبیه حوا» عنوان اولین کتاب من بود که در سال 1384 توسط نشر قو در تهران به چاپ رسید.
*کتاب «صخره‌های کردستان» چه داستانی را روایت می‌کند؟
«صخره‌های کردستان» به زندگی یک از سرداران دفاع مقدس که در کوه‌های کردستان خدمت می‌کند و در حین خدمت نیز به شهادت می‌رسد، اشاره دارد.
*چرا حوزه دفاع مقدس را برای کار انتخاب کردید؟
من در زمان جنگ در جبهه حضور داشتم و با توجه به حوزه کاری و تخصصی خودم نقدها و حاشیه‌هایی را در خصوص جنگ قلم می‌زدم. با مرور زمان تجربه بیشتری در این زمینه کسب کردم که با توجه به شخصیت‌ها و انسان‌هایی که در این حوزه می‌شناسم، شروع به نوشتن کردم و دشمن در حال حاضر با تمام وجود ایستاده و هیچ راهی برای پیشبرد نظام اسلامی نیست جز آنکه انسان‌های مدافع قوی تربیت کند که به جنگ دشمن بروند و بر آنها غالب شوند و یکی از ابعاد مبارزه با دشمن در قالب جنگ نرم،نویسندگی است آن هم نوشتن در حوزه دفاع مقدس و در حقیقت کار فرهنگی، جنگ مستمر با استکبار و تقویت همیشگی دین است.
*روند داستان‌نویسی در حوزه دفاع مقدس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جریان داستان نویسی همچنان ادامه دارد و با توجه به نیاز و اقتضائات روز پیش می‌رود. در دوره‌ای داستان‌نویسی و کارگاه‌های مربوط به آن بسیار رونق داشت ولی امروز شرایط تغییر کرده و نویسندگان تازه‌کار خود را نیازمند کارگاه‌های داستان‌نویسی نمی‌دانند.
*چه موانعی بر سر راه این روند می‌بینید؟
در حال حاضر تعداد نویسندگان رو به افزایش است. در صورتی که بازار با رکود مواجه است و این اتفاق باعث شده ناشران سخت گیرتر بشوند.
نشر با ترافیک عجیبی رو به رو شده که موجب کم کار شدن چهره‌های برجسته ادبیات نیز شده است.
*با توجه به حضور پر رنگ نویسندگان جوان در دنیای ادبیات، آیا ناشران آن‌ها را جدی می‌گیرند؟
ناشران برای چاپ هر کتاب باید هزینه هنگفتی را پرداخت کنند. بنابراین اغلب بر روی نویسندگان مطرح سرمایه‌گذاری می‌کنند چون احتمال می‌دهند هزینه صرف‌شده باز می‌گردد ولی این سرمایه‌گذاری بر روی نویسندگان جوان به نوعی یک ریسک محسوب می‌شود که آیا کتاب‌های چاپ شده مورد استقبال قرار می‌گیرند یا نه؟
*اصولاً در رسانه‌های ما  تبلیغات برای کتاب صورت می‌گیرد؟
اکثر رسانه‌ها تبلیغات می‌کنند ولی بسیار اندک، زیرا فرهنگ برای رسانه زیاد اولویت ندارد و انتظار می‌رود هر چقدر کتاب منتشر می‌کنیم همان اندازه نیز تبلیغ کنیم، ولی متأسفانه رسانه در این حوزه تبعیض قائل می‌شود.
*چه چیزی تخیل آقای سلیمی را برای نوشتن تحریک می‌کند؟
این مسأله به نوع تصورات ذهنی و اندیشه نویسنده بر می‌گردد. نویسنده‌ها خیلی از اتفاقات را می‌بینند اما به برخی از آن‌ها حساسیت‌هایی دارند که برای نوشتن اغلب به آن می‌پردازند.
*آینده ادبیات جامعه ما را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
با حضور و فعالیت نویسندگان جوان که با خوش ذوقی دست به قلم شده‌اند، می‌توان آینده امیدوار کننده‌ای را متصور شد.