کشت زعفران در ۳۱ هکتار از اراضی خدابنده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه طی سنوات گذشته حدود ۱۶ هکتار محصول زعفران در خدابنده کشت شده است، گفت: در سال‌جاری نیز حدود ۱۵ هکتار به سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان اضافه خواهد شد. به گزارش نسیم اشراق جواد تاراسی اظهار کرد: زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه طی سنوات گذشته حدود ۱۶ هکتار محصول زعفران در خدابنده کشت شده است، گفت: در سال‌جاری نیز حدود ۱۵ هکتار به سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان اضافه خواهد شد.

به گزارش نسیم اشراق جواد تاراسی اظهار کرد: زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صادرات آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه زعفران به عنوان گرانترین محصول کشاورزی و ادویه‌ای جهان جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد، گفت: زعفران گیاهی چند ساله است یعنی هزینه و زحمت کشت آن در یک مرحله و محصول دهی آن طی چند سال متوالی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پرورش و برداشت این محصول، به نیروی انسانی زیادی نیاز داشته و این امر با شرایط زندگی اجتماعی روستائیان که خانواده‌های گسترده هستند همخوانی دارد، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان طی چند سال گذشته، کشاورزان به سمت کشت محصولات کم‌آب‌بر از جمله زعفران اقدام کرده‌اند.

تاراسی با اشاره به اینکه کشت زعفران از برنامه‌های بلند مدت دولت در تغییر الگوی کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی است، ادامه داد: با توجه به اینکه زمان رویش گیاه زعفران در پاییز و زمستان و مرحله خواب آن در تابستان است همین امر موجب می‌شود که این گیاه از آفات و بیماری‌ها در امان مانده و نیاز به سمپاشی‌های پی در پی نداشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه شهرستان خدابنده با توجه به وسعت اراضی کشاورزی و ظرفیت‌های موجود، به عنوان یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه کشت زعفران است، ادامه داد: طی سنوات گذشته حدود ۱۶ هکتار محصول زعفران در شهرستان کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری نیز حدود ۱۵ هکتار به سطح زیر کشت این محصول در شهرستان اضافه خواهد شد، گفت: این شهرستان بیشترین کشت زعفران از نظر سطح، در استان است.

تاراسی افزود: کاشت زعفران در شهرستان خدابنده از اوایل شهریور ماه به صورت مکانیزه آغاز و تا آخر شهریور‌ماه هم ادامه دارد.