کسب روزی حلال با طعم قارچ/گران بودن کمپوست،مهمترین مشکل پرورش قارچ در خدابنده/خواستن توانستن است

کارآفرین خدابنده ای با راه اندازی سالن ۶۰متری پرورش قارچ علاوه بر اینکه زمینه اشتغال خود و همسرش را فراهم کرده است توانسته است در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشد. به گزارش اشراق۲۴،اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد که در همین […]

کارآفرین خدابنده ای با راه اندازی سالن ۶۰متری پرورش قارچ علاوه بر اینکه زمینه اشتغال خود و همسرش را فراهم کرده است توانسته است در تحقق اقتصاد مقاومتی سهیم باشد.

به گزارش اشراق۲۴،اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد که در همین راستا یک کارآفرین خدابنده ای با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته است با طرح تولید قارچ بخشی از نیاز شهرستان خدابنده را تأمین کند.

عباس گنج خانلو کارآفرین خدابنده ای در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: متولد سال ۱۳۴۶ در شهر سجاس متاهل دارای چهار فرزند،بسیجی فعال و سواد در حد خواندن و نوشتن دارد.

SAM_7852

وی افزود: شغل قبلی ام کشاورزی بود و برخی مواقع هم بیکار بودم و امسال که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شد تصمیم گرفتم به زندگی ام سر و سامان بدهم و با راه اندازی یک کارگاه پرورش قارچ در حیاط منزلمان هم درآمد زائی داشته باشم و هم اینکه به فرموده رهبرم عمل کنم.

*کارآفرین خدابنده ای زمینه اشتغال خود و همسرش را فراهم کرده  است

کارآفرین خدابنده ای ادامه داد: مبلغ پنج میلیون تومان سرمایه اولیه داشتم و ده میلیون تومان نیز از بسیج سازندگی سپاه خدابنده وام گرفتم و کارم را در یک سالن ۶۰ متری آغاز کردم.

وی افزود: برای آموزش این کار هم به همراه همسرم در دوره های آموزشی پرورش قارچ که در جهاد کشاورزی خدابنده برگزار می شد شرکت کردیم و فنون این کار را از قاسمی مسئول و پشتیبان پرورش قارچ این شهرستان فرا گرفتیم.

*گران بودن کمپوست،مهمترین مشکل پرورش قارچ در خدابنده

این کارآفرین با بیان اینکه به پرورش قارچ علاقه دارم و همسرم نیز در این کار به من کمک می کند ادامه داد: مهمترین مشکل در این زمینه گران بودن کمپوست است به گونه ای که ما ۲۰۰کمپوست را با خاکش حدود سه میلیون و ۴۰۰هزار تومان از آقای قاسمی خریداری کردیم.

وی افزود: تقریبا هر ۷۵ روز یک بار حدود ۸۰۰کیلو برداشت می کنیم و وسط این مدت نزدیک هست روز سالن را شستشو و ضد عفونی می کنیم تا قارچ ها بیمار نشوند.

این کارآفرین ادامه داد: قارچ ها را کیلوئی پنج هزار و ۵۰۰تومان به اقای قاسمی می فروشم و وی در شهرهای سجاس و قیدار به قیمت شش هزار تومان به فروش می رساند.

IMG_20160815_234034

وی با بیان اینکه درآمد سالانه این کار به طور متوسط ۱۰ میلیون تومان است اضافه کرد: پرورش قارچ مشکلات خاص خودش را دارد و به نظرم اگر مسئولان به جای اینکه به یک نفر مثلا ۱۰ میلیون تومان وام برای پرورش قارچ می دهند این مبلغ را تبدیل به دام کنند و به همه بدهند-کاری که کمیته امداد برای مددجویان تحت پوشش خود می کند- تا سود دهی بیشتر و بهتری داشته باشد.

*دادن وام دامداری نیاز مبرم مردم خدابنده

گنج خانلو ادامه داد: دادن وام دامداری برای مردم این شهرستان که شغل اصلی شان کشاورزی و دامداری است و دارای بافت سنتی و روستائی است بسیار راهگشاست و می تواند اشتغالزائی فراوانی برای مردم بویژه جوانان داشته باشد و از مهاجرت آنها به شهرهای دیگر به دلیل بیکاری جلوگیری کند.

IMG_20160815_234030

این کارآفرین گفت: قارچ یک ماده گیاهی بسیار مفید برای سلامتی انسان است که منبع سرشاری از پروتئین است و از گیاهان و گوشت هایی که تولید می شوند سالم تر است و بخاطر جذب بالا برای کسانی که دچار مشکل اضافه وزن هستند و به دنبال رژیم لاغری هستند بسیار مناسب است  چون که چربی سوزی بالایی دارد و البته خاصیت ضد سرطانی هم دارد و به نظر من باید این ماده غذایی در سبد خانوارها جا داشته باشد.

*خواستن توانستن است

وی به جوانان جویای کار شهرستان خدابنده گفت: خواستن توانستن است و انسان هر کاری که بخواهد می تواند انجام دهد و مهم این است که اراده کرده و اقدام و عمل کند و منتظر این نباشد که دیگران بیایند به وی شغل بدهند بلکه خودشان باید آستین همت را بالا بزنند و کارآفرین باشند.

گنج خانلو در پایان سخنان خود از مسئولان خواست تا در راهی که قدم گذاشته کمکش کنند و با در اختیار گذاشتن وام او را یاری رسانند تا فعالیتش را توسعه دهد و از سپاه شهرستان خدابنده بخاطر دادن تسهیلات و همچنین خبرنگار اشراق۲۴ که کار انعکاس خبری را بر عهده داشت تشکر کرد.