کتله خور شگفت انگیز ترین و زیباترین غار جهان

غار کتله خور از لحاظ وسعت دومین غار جهان و از لحاظ زیبائی اولین غار جهان شناخته شده است. به گزارش اشراق آنلاین به نقل ازموج رسا, غار عظیم و زیبای کتله خور در 165 کیلومتری جنوب باختری استان زنجان قرار گرفته که از طریق زنجان،سلطانیه،خدابنده،گرماب و از طریق جاده زنجان،بیجار،گرماب و همچنین از طریق […]

غار کتله خور از لحاظ وسعت دومین غار جهان و از لحاظ زیبائی اولین غار جهان شناخته شده است.کتله خور6

به گزارش اشراق آنلاین به نقل ازموج رسا, غار عظیم و زیبای کتله خور در 165 کیلومتری جنوب باختری استان زنجان قرار گرفته که از طریق زنجان،سلطانیه،خدابنده،گرماب و از طریق جاده زنجان،بیجار،گرماب و همچنین از طریق جاده همدان،کبودرآهنگ قابل دسترسی است.

این غار از شهر گرماب خدابنده حدود هفت کیلومتر فاصله دارد،کتله خور بر اساس بررسی های انجام گرفته دارای معانی مختلف از جمله تپه خورشید،روستای بدون خورشید است که مناسبترین معنی بدست آمده یک کاربرد ترکی و  کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی است که به صورت کلی به معنی پستی و بلندیهای راحت و دنج محسوب می شود.

طبق نظریه های علمی و نقشه های زمین شناسی غار کتله خور در دل کوه «ساقیزلو» در آهکهای الیگومیوسن مربوط به دوران سوم زمین شناسی بوجود آمده و تقریبا حدود 30 میلیون سال می تواند قدمت داشته باشد.

سال پیدایش این غار برای اولین بار توسط انسان معلوم نیست، ولی مردمان گرماب از سال پیدایش در این غار رفت و آمد داشته و گفته های افراد مسن گرماب و روستاهای اطراف که به گفته آنان پدران و بزرگان آنان نیز از رفت و آمد مردم منطقه در این غار تعریف می کردند این موضوع را اثبات رسانده است و همچنین داستانهایی از خود ساخته و پرداخته بودند و چندین بار اتفاق افتاده بود که از اهالی در این غار رفته و هنگام برگشت نتوانسته بودند راه را پیدا کنند و بعد چند روز توسط اهالی گرماب پیدا شده بودند.

دهانه ورودی غار کتله خور به صورت طاق مثلثی شکل به قطر 70 سانتیمتر بود که تنها راه دسترسی به داخل غار بوده و هست و سیلاب یا رودخانه کوچکی که از جلوی ورودی غار رد می شده باعث شده بود که دهانه این غار کمی بالاتر و در دامنه کوه قرار بگیرد که بعدا این سیلاب از قسمتهای بالاتر منحرف شد.

این دهانه تا سال 1372 به صورت طبیعی بود که از این سال توسط معاونت عمرانی استانداری زنجان تعویض و باز گشایی شد.

ورودی اولیه این دهلیز به منظور جلوگیری از آسیبهای احتمالی بسته شده است، این مکان را افراد محلی یورت یری می گفته اند که به زبان ترکی به معنی محل زندگی افراد یا آبا و اجداد اطلاق می شود که تعدای اسکلت انسان و تکه های سفال قدیمی در این محل پیدا شده و بر اساس بررسیهای انجام گرفته متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد می باشد که در این مکان گم یا دفن شده اند.

تشکیل غار برای اولین بار بر اثر نفوذ آب اسید دار و انحلال توده های اهک ایجاد شده که رگه های سفید رنگ کف همین آب در دیواره های طبقه اول که در بعضی قسمتها به صورت چند خط سفیدی بوده و نشان دهنده دفعات تخلیه آب به طبقات پائین است و در درمراحل بعدی زمین شناسی آب طبقه اول از قسمتهایی که قابل انحلال بوده و الان نیز به اصطلاح زمین شناسی که این مناطق تقریبا بالا کشیده شده است.

 آب طبقه اول از قسمتهائی که قابل انحلال بوده و الان نیز به اصطلاح زمین شناسی به صورت پر نور در کف دهلیز های طبقه اول مشاهده می شود به قسمتهای پائین تخلیه گردیده و همین آبهای کربتانه با عث انحلال اهکهای توده ای و تشکیل طبقات پائین این غار شده است که همین اتفاق در طبقات پائین نیز اتفاق افتاده است و هم اکنون این غار به صورت سه طبقه خشک و طبقه چهارم به بعد مسیرهائی نیز به صورت آب بوده و زمین شناسان احتمال تشکیل چهار طبقه دیگر را تا سفره آب زیر زمینی نیز داده اند که در سال 2003 میلادی حدود 30 کیلومتر از مسیرهای متعدد غار توسط زمین شناسان آلمانی و سوئیسی نقسه برداری شد و از سال 72 تاکنون تقریبا 5.2 کیلومتر آن به صورت رفت و برگشت آماده بازدید شده است.

ورودی این غار تا سه راهی اول مسیر به حالت سینه خیز بوده و تمامی سقف و کف قسمتهایی از کف غار دستکاری کردیده که رفته رفته دستکاری داخل غار کم شده و به صورت طبیعی با نور پردازیهای انجام گرفته قابل بازدید است.

گفته می شود،گشت و گذار و دیدن پدیده های داخل غار اعم از دهلیزها و گذرگاهها و وجود ستون های عظیم و وجود استلاگتیت ها (چکنده ها ) و استلاگمیته (چکیده ها) به رنگهای مختلف و تعدادی قندیلهای تو خالی و نیسانی که جز کمیاب ترین قندیلها بوده و به لحاظ منحصر به فرد بودن جلوه ویژه ای با غار می دهد.

مجموعه غار کتله خور در نوروز 94 بهتر از سال های گذشته پذیرای مسافران نوروزی خواهد بود.

تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی در غار كتله خور پیش بینی شده است، سوئیت های اقامتی، غرفه عرضه محصولات خوراكی و صنایع دستی، شهربازی، سینمای سه بعدی و آلاچیق ها برای میزبانی از بازدید كنندگان آماده شده است.

کتله خور

کتله خور

کتله خور

کتله خور

کتله خور

کتله خور