کار بدست کسانی در وادی فرهنگ افتاده که خود را به خواب زده اند/جهاد کشاورزی بهترین و اساسی ترین نقش را در تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند ایفا کند

امام جمعه قیدار در خطبه های نماز جمعه گفت: مشکل بزرگ و اساسی فرهنگ کشور در همین نکته است که گویی کار بدست کسانی در وادی فرهنگ افتاده که خود را به خواب زده اند و هرچه در گوش ایشان فریاد خطر سر می دهند بیشتر ناشنوا می شوند. به گزارش اشراق24،حجت الاسلام طالبی در خطبه […]

امام جمعه قیدار در خطبه های نماز جمعه گفت: مشکل بزرگ و اساسی فرهنگ کشور در همین نکته است که گویی کار بدست کسانی در وادی فرهنگ افتاده که خود را به خواب زده اند و هرچه در گوش ایشان فریاد خطر سر می دهند بیشتر ناشنوا می شوند.
DSC09848

به گزارش اشراق24،حجت الاسلام طالبی در خطبه های نماز جمعه اظهار کرد: ماه رمضان با فضليت ترین ماه است «شهر هو عندالله افضل الشهور و ايامه افضل الايام و لياليه افضل الليالي و ساعاته افضل الساعات» و فضیلت اين ماه به خاطر ظرفيت‏ها و فرصت‏هايي است كه به صورت ويژه، ميزبان كريم براي بندگانش قرار داده است که انسان باید آن فرصت ها را بشناسد و ماه مبارك رمضان اوج شكوه بهار معنويت و بستري براي تجلي فرصت‏هاي ويژه استفرصت آشتي با خدا و جبران خطاهاست

وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر حضرت امام در سالروز رحلت آن حضرت اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب سالانه در مراسم سالگرد امام در حرم مطهر ايشان، سخنان مهم و مؤثري را بيان مي‏كنند كه در تعيين راه آينده انقلاب اسلامي از اهميت ويژه‏اي برخوردار است. سخنان امسال معظم له كه به تبيين شخصيت امام به‏عنوان يك مومن متعبد انقلابي اختصاص داشت، به‏ مناسبت موضوع به تبيين مفهوم انقلابي بودن و بيان شاخصه‏هاي انقلابی بودنه پرداختند از اهميت ویژه ای برخوردار است.

امام جمعه قیدار ادامه داد: از توصيه‏ هاي اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي مکرر که به بسياري از نهادها و شخصيت‏هاي كنوني كشور، از جمله در توصيه به مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي و برخي از مسؤولان عالي كشور، حوزه علمیه ، قوه مجريه و … انقلابي بودن و انقلابي ماندن است.

طالبی افزود: بعضی ها امروزه مدعي هستند كه براي تعامل با دنيا بايد انقلابي‏گري را كنار گذاشت و با كنار گذاشتن انقلابي‏گري است كه دشمن به ما اجازه موفقيت را خواهد داد، رهبر معظم انقلاب متذكر شدند كه اين انقلابي بودن است كه عامل موفقيت و رسيدن به اهداف است و «بعد از رحلت امام، ما هرجا انقلابي عمل كرديم، پيش رفتيم و هرجا از انقلابي‏گري و حركت جهادي غفلت كرديم، عقب مانديم و ناكام شديم. اگر اين‏راه را با شيوه‏ي انقلابي ادامه بدهیم پيشرفت قطعي است؛ در غیر این صورت سرنوشت رقّت‏آور خواهد بود. امام تعبير رايجي داشتند، مكرّر در مواردي مي‏گفتند: «اسلام سيلي خواهد خورد». اگر از انقلاب دست برداريم نه تنها ايران كه اسلام سيلي خواهد خورد و خيانتي به اسلام خواهد شد كه به تعبير امام تا 500 سال نتواند كمر راست كند.

وی ادامه داد: از اين‏رو تبيين مفهوم انقلابي بودن براي عمل به اين توصيه ضروری بود که امام مسلمین در این سخنرانی به تبیین و توضیح آن پرداختند چون برخي  تصور مي‏كنند كه انقلابي بودن يعني کسی که سن بالايي دارد و در دوران قبل از انقلاب در صحنه حضور داشته باشد که فرمودند: اين خطا است، اگر معناي انقلابي را اين بگيريم، انقلابي همين ما پيروپاتال‏ها خواهيم بود. انقلاب مال همه است».

طالبی افزود: چه بسا افرادي انقلابي بوده باشند و الان انقلابي نباشند و افرادي انقلابي باشند كه در گذشته نبوده‏اند. حال يا انقلابي نبوده‏اند و يا اصلا سن آن‏ها به اين اندازه نيست كه انقلاب را در دهه‏هاي گذشته درك كرده باشند. به تعبير رهبر معظم انقلاب: ؛ می ‏تواند يك جوانِ امروز از من سابقه‏دار در انقلاب، انقلابي‏تر باشد» مهم داشتن شاخصه های انقلابی بودن است که در هر کس عیار این شاخصه بالا باشد عیار انقلابی بودنش بالا می شود

وی افزود: رهبر معظم انقلاب پنج شاخصه برای انقلابی بودن بیان فرمودند:شاخص اوّل، پايبندي به مباني و ارزشهاي اساسي انقلاب.مباني اساسي ما: پايبندي به اسلام ناب در مقابل اسلام آمريكايي…، محور بودن مردم، اعتقاد به پيشرفت، اعتقاد به تحوّل، به تكامل و تعامل با محيط، البتّه با پرهيز از انحرافها و خطاهايي كه در اين‏راه ممكن است وجود داشته باشد… حمايت از محرومان؛ شاخص دوّم: هدف‏گيري آرمانهاي انقلاب و همّت بلند براي رسيدن به آن‏ها شاخص سوّم: پايبندي به استقلال همه‏جانبه‏ي كشور، استقلال سياسي، استقلال اقتصادي، استقلال فرهنگي -كه مهم‏تر از همه است- و استقلال امنيّتي شاخص چهارم: حسّاسيّت در برابر دشمن و كار دشمن و نقشه‏ي دشمن و عدم تبعيّت از او (جهاد كبير)و شاخص پنجم: تقواي ديني و سياسي‏اگر اين پنج شاخص در كسي وجود داشته باشد، قطعاً انقلابي است.

طالبی به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم نیز اشاره کرد و گفت: حضرت آيت‏ الله‏ العظمى خامنه‏اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس دهم بر لزوم حفظ اقتدار، هيبت و جايگاه  مجلس شوراى اسلامى تاکید کردند و فرمودند:مجلس بايد ضمن دميدن روح آرامش در كشور، «انقلابى» باشد و در قانونگذارى، انقلابى عمل كند و به مواضع خصمانه و مغرضانه آمريكا، واكنش نشان دهد و در مقابل سياستهاى استكبار ايستادگى كند.

وی افزود: رهبر حكيم انقلاب اسلامى در پیام خودشان به مجلس دهم به‏ طور ويژه دو فوريت را براى مجلسيان تعيين كردند دو موضوعی که مدت‏هاست رهبر فرزانه انقلاب اسلامى در فرصت‏هاى مختلف به مسؤولان ذى‏ربط گوشزد کرده اند : «تحقق بخشيدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعى آن و نيز تلاش مجدّانه براى گسترش و ژرف‏سازى فرهنگ اسلامى»

طالبی ادامه داد: امروز در شرايطى هستيم كه حتى با امضا و اجراى «برجام» هم بر همگان روشن شد كه غرب در عمل به وعده‏هاى خود صادق نيست و چاره‏اى جز بازگشت به نسخه واقعى نجات اقتصاد ايران  یعنی «مقاوم‏سازى اقتصاد» نداريم.

وی افزود: الان بيش از دو سال از ابلاغ سياست‏هاى كلى اقتصاد مقاومتى گذشته است و با بیان 10 راهكار رهبر معظم انقلاب در بيانات آغاز سال 95 در حرم مطهر رضوى در حوزه اقدام و عمل بهانه‏هايى همچون مبهم و كلى بودن طرح، نداشتن تعريف مشخص و… از كسانى‏كه با بهانه‏هاى گوناگون از اين‏كار مهم شانه خالى مى‏كردند، گرفته شده است. اكنون به‏طور معين و مشخص روشن است که اقتصاد مقاومتى چيست؟ مجلس دهم باید این 10 راهکار در رابطه با اقتصاد مقاومتی از دولت مطالبه کند.

طالبی ادامه داد: دغدغه ‏هايى كه معظم‏له در خصوص بيكارى  جوانان با تعبير خاص «شرمندگى» بيان شد، نشانه لزوم تلاش مجدانه  مسؤولان براى حل اين مشكل كلان و تأسف‏بار است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در رابطه با اولویت دوم با این جمله در دیدار با نمایندگان مردم به بیان دغدغه های فرهنگی خود پرداختند و اینگونه ابراز نگرانی خود را به گوش نمایندگان ملت رساندند که: مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهم‌تر است، من در مسئله‌ی فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی.

طالبی ادامه داد: این صحبت ایشان، ناشی از یک نگرانی عمیق است؛ رهبر انقلاب نشان داده اند با صبر و شکیبایی که دارند جز در مواقع لزوم و هنگام خطر، از چنین واژگانی برای موضوع حساسی چون فرهنگ استفاده نمی کنند.

وی افزود: واژه «ولنگاری» به معنای لاابالیگری، سهل انگاری و بی قیدی است با توجه به تسلط معظم له به مقوله فرهنگ و ادبیات،استفاده از این واژه نشان از آن دارد که کار در عرصه فرهنگ مملکت به کجا رسیده است.

طالبی ادامه داد: سال‏هاست رهبر معظم از تهاجم فرهنگى و نفوذ و… سخن می گوید و نسبت به تغيير سبك زندگى مردم در اثر تهاجم فرهنگى ابراز نگرانى می کند و هشدار مى‏دهند؛ انتظار می رفت مديريت فرهنگى كشور از شوراى انقلاب فرهنگى به عنوان سياستگذار گرفته تا نهادهاى مهم اجرايى مثل وزارت ارشاد به وظيفه خود در اين‏زمينه عمل نمايند.

وی افزود: ولنگارى فرهنگى  یعنی بى‏قيدى و بى‏بندوبارى در امر مديريت فرهنگى . دهها سازمان و نهاد فرهنگى در كشور به فعاليت مشغولند اما تغيير ارزش‏هاى اجتماعى از ارزش های اسلامی به‏سوى فرهنگ‏هاى غربی محصول بى‏برنامگى اين نهادها و سازمان‏هاى فرهنگى است

طالبی ادامه داد: با تأسف مشاهده مى‏شود در برخى حوزه‏ها مسؤول و متولى امر، نه‏تنها اقدام مناسبى براى مقابله با نفوذ فرهنگى انجام نمى‏دهد، بلكه نوعى اغماض و بعضاً همراهى ديده مى‏شود.  براى مثال فيلمى از وزارتى كه نام فرهنگ و ارشاد اسلامى را بر تابلوى خود يدك مى‏كشد، پروانه ساخت و نمايش دريافت مى‏كند و بعد از چند ماه اكران ، وزير مربوط پس از ديدار با مراجع معظم تقليد و اعتراض آنها عذر خواهی می کند ولی  با عوامل اين تصميم غلط  هنوز برخورد جدى نشده است؟!

وی افزود: مشکل بزرگ و اساسی فرهنگ کشور در همین نکته است که گویی کار بدست کسانی در وادی فرهنگ افتاده که خود را به خواب زده اند و هرچه در گوش ایشان فریاد خطر سر می دهند بیشتر ناشنوا شد.

طالبی به فرمان حضرت امام(ره) بر تشكيل جهاد سازندگى (1358 ه.ش)و  روز جهاد كشاورزى‏ نیز اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس جهاد سازندگی نقش بسیار بزرگی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته و در دو میدان سازندگی در روستاها و سنگر سازی در جبهه ها فعالیت داشتند. به همین خاطر دو مدال افتخار از حضرت امام گرفتند یکی سنگر سازان بی سنگر که در زیر باران گلوله ها در حالی که خود پناهگاهی نداشتند برای رزمندگان اسلام سنگر می ساختند و یکی این که امام فرمودند سپاه و جهاد دو بال انقلاب هستند.

وی افزود: اهمیت جهاد کشاورزی از آن جهت است که از ارکان اصلی در تامین امنیت غذایی و غذای پاک مردم است بهترین و اساسی ترین نقش را در تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند ایفا کند مسؤولان بايد به بخش كشاورزي نگاه ویژه داشته باشند. بخش كشاورزي شريان اصلي در اداره کشور است چون استقلال ناشي از امنيت غذايي است و امنیت غذائی هم  سایه کشاورزی است.

امام جمعه قیدار ادامه داد: برخي از مشكلات رنج آور اين قشر زحمت كش كه هميشه با آن دست و پنجه نرم مي كنند عبارت است از كاهش قيمت محصول در زمان برداشت طوري كه حتي گاهي عهده هزينه ها بر نمي آيد و محصول را سر زمين رها مي كند،عدم وجود خريد تضميني در بسياري از محصولات و مواجه بودن با مشكلات در محصولاتي كه خريد تضميني دارد،سافزايش نرخ حمل و نقل  4- دلال بازاري كه از عمده مشكلات كشاورزان است و عدم وجود صنايع تبديلي و نداشتن امكانات نگهداري و در نتيجه ضايع شدن محصول تا زمان فروش.