ولایتمداری و جوانمردی، سیره و منش حضرت علی‌اکبر(ع) بود

یازدهم شعبان سالروز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) است، جوانمردی که در پرتو تربیت و آموزه امام حسین(ع) پرورش یافت و ضمن آشنایی با سیره اهل بیت(ع) به اوج کمال و معنویت رسید. حـضور شجاعانه و قدرتمندانه ایشان در صحنه کربلا بـا داشتن هدفی الهی و دارا بودن فضایل اخلاقی بسیار، او را به عنوان یک الگوی جاودان برای جوانان مـبدل سـاخت.

به گزارش نسیم اشراق، جوانی، آغاز شکفتن است. جوانی، میلاد دوباره انسان است. انسان در جوانی، بار تکلیف الهی را به تازگی بر دوش گرفته است. خداوند، بسیاری از نعمت هایش را در جوانی به انسان ارزانی می‌دارد. خوشا به حال آنان که جوانی را قدر می‌دانند. و گوهر گران‌بها را در راه سعادت خویش، به کار می‌گیرند.

ضمیر جوان آینه پاکی هاست. آینه‌ای که هنوز گردی از گناهان بر روی آن ننشسته است. نگاه جوان پنجره‌ای است که آفتاب حقیقت را می‌نوشد.

نسل جوان همواره به دنبال الگوی مناسبی برای خود بوده است. و برای یافتن آن همواره دو شعار گفتار و عمل را پیش روی خود قرار داده است و به دنبال الگویی است که به گفته های خود عمل کرده است.

در حدیثی از رسول اکرم (ص) آمده که فرموده اند: ” فضیلت جوان عابد که از آغاز جوانی عبادت کند بر پیری که وقت کهولت به عبادت بپردازد، همانند فضیلت پیغمبران بر دیگر مردمان است.”

در جامعه جهانی روز ۱۲ آگوست یا ۲۱ مردادماه توسط سازمان جهانی یونسکو روز جهانی جوان نامگذاری شده است اما مبنای نام‌گذاری روز جوان در کشورمان روز ۱۱ ماه شعبان میلاد حضرت علی اکبر فرزند امام سوم شیعیان به عنوان است، جوان برومند حضرت امام حسین(ع) که با فداکاری‌هایشان در عاشورا جاودانه شد و درس‌های بسیاری به جوانان داد.

حضرت علی اکبر(ع) به روایت مشهور در ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری قمری متولد شده‌اند؛ ایشان از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشودند.

روز جوان روزی است که به پاسداشت این قشر عظیم از جامعه نامگذاری شده است. بخشی از جامعه که با توجه به مشکلات فراوان قلب تپنده کشور را تشکیل می‌دهند.

جوانی دوره دل خوشی‌هاست دوره رهایی از قید و بندهایی است که در سنین دیگر دست و پای انسان را می‌بندد. انرژی وصف ناپذیری که در دوران جوانی وجود دارد را هیچگاه نمی‌توان در دوره دیگری از زندگی پیدا کرد. سرحال، شاد، پرانرژی و… همگی فقط و فقط در جوانی یافت می‌شود.

به همین دلیل است که تمامی شاعران نامی جوانی را چون دری گرانبها می‌دانند که با هیچ پول و متاع مادی نمی‌توان آن را خریداری کرد.

جوانی یادآور روزگار خوشی است، گشتن‌ها، خنده‌ها، شادی‌ها و… دورهمی‌هایی که هیچگاه بر نخواهند گشت پس بایستی به جوان فرصت لذت بردن از این زمان را داد و در عین حال از گوهر وجودیش نیز استفاده کرد.

با بها دادن به جوانان می‌توان به قله‌های مرتفع دست نیافتنی رسید. بایستی به جوان کمک کرد تا به اهدافش دست یابد.

جوان را باید درک کرد، باید فهمید، باید شناخت و باید زیر پای او پله‌ای شد تا بالا رود. بالا رفتن او ارتقا همه جامعه است رشد و بالندگی کشور را در پی‌دارد و در آخر مایه افتخار و سربلندی همه خواهد شد.

کشور ما جوانان بی‌نظیری دارد جوانانی که لیاقت و شایستگی خود را در هشت سال دفاع مقدس به رخ همه کشیدند. جوانی که تمام امکانات خود را در خارج از کشور رها کرد و برای دفاع از ناموس و کشورش به جنگ رفت.

جوانان امروزی فرزندان همان دیروزی‌ها هستند پس می‌توان روی آن‌ها نیز حساب کرد همانگونه که بارها توانایی‌های خود را نشان داده‌اند. بایستی از پیامبر اسلام درس گرفت که جوان ۱۹ ساله‌ای را رهبر سپاه خود کرده و به جنگ با کفار می‌فرستد. این به این معنی است که جوان با رهنمودهای بزرگان می‌تواند سنگ را آب کند. فقط باید قدر او را دانست.

 

حضرت علی‌اکبر (ع) الگوی جوانان در تمامی اعصار

جامعه اسلامی و به خصوص نسل جوان در جستجوی قهرمانی محبوب و اسوه ای شایسته است تا اخلاق و رفتار خویش را مطابق او تنظیم کند. بدان امید که پرتوی از کمالات وی در وجودش راه یابد و از امتیازات الگوی خویش بهره مند شود.

یک جامعه سالم و زنده که مشعل اصلاح، ترقی، توسعه فکری و فرهنگی را به دوش می‌کشد و در تباهی‌ها و مفاسد کنونی که چون مرداب‌هایی، جهان را فرا گرفته، انسان‌های تشنه حق را به سرچشمه معنویت و معرفت توجه می‌دهد در صورتی می‌تواند در این راه موفق شود که در جهت بهبود وضع فکری و روحی جوانان اهتمام ورزد.

حضرت علی اکبر(ع) به طور مسلم بزرگ ترین و مؤثرترین عاملی است که جوانان را به طرف معارف دینی و افتخارات معنوی سوق می‌دهد و عزت و عظمت آنان را میسر می سازد و روح ایمان و فداکاری را در اعماق وجودشان احیا می کند. معرفی ابعاد زندگی این اسوه بزرگ و جلوه های مکارم اخلاقی حضرت علی اکبر (ع)، برای تقویت مکارم دینی و ترویج سنت های نیکو در میان نسل جوان بسیار ضرورت دارد.

همچنین روی آوردن به شجاعت و اراده و اندیشه حضرت علی اکبر(ع) به جامعه جوانان شخصیت، هویت، خودآگاهی و قدرت معنوی می‌بخشد.