وقف نیازمند توجه و ترویج بیشتر در جامعه است/برگزاری همایش یاوران وقف در خدابنده+تصاویر

مدیر کل اوقاف استان زنجان در همایش یاوران وقف در خدابنده گفت:موضوع وقف یکی از مباحث ضروری است که نیازمند توجه و ترویج بیشتر در جامعه است. به گزارش اشراق۲۴،امروز همایش یاوران وقف در بقعه قیدار نبی(ع)شهر قیدار با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار شد. حجت الاسلام جنتی مدیر کل اوقاف استان زنجان […]

مدیر کل اوقاف استان زنجان در همایش یاوران وقف در خدابنده گفت:موضوع وقف یکی از مباحث ضروری است که نیازمند توجه و ترویج بیشتر در جامعه است.

به گزارش اشراق۲۴،امروز همایش یاوران وقف در بقعه قیدار نبی(ع)شهر قیدار با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

حجت الاسلام جنتی مدیر کل اوقاف استان زنجان در این همایش به تشریح اهمیت وقف در جامعه پرداخت و گفت: موضوع وقف یکی از مباحث ضروری است که نیازمند توجه و ترویج بیشتر در جامعه است.

وی با تشریح آثار فردی و اجتماعی وقف در جامعه اظهار کرد: تزکیه نفس، احساس مسئولیت در برابر دیگران، حس نوعدوستی و تقویت روح برادری را از جمله آثار فردی وقف و ابدی کردن مالکیت، رفع فقر و از بین بردن فاصله طبقاتی را از جمله آثار اجتماعی آن برشمرد.

  مدیر کل اوقاف استان زنجان خاطرنشان کرد: وقف به عنوان صدقه جاریه و باقیات صالحات است که در قرآن کریم بارها بر آن تاکید شده و فضیلتی ارزشمند است که اجر معنوی بالایی دارد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه وقف در دین مبین اسلام اظهار داشت: وقف از احکام اسلامی و موضوعات مهمی است که بصورت غیر مستقیم در آیات قرآن و همچنین بطور مفصل در روایات اسلامی به آن پرداخته شده است.

حجت الاسلام جنتی با یادآوری عاقبت زندگی دنیوی که چیزی جز مرگ و ترک دنیا نیست افزود: انسان موجوی فنا پذیر است و روزی باید این دنیا را ترک کند و تنها چیزی که می تواند در زتدگی اخروی و حیات پس از مرگ به فریاد او برسد و باری از گناهان او را سبک کند و چراغی برای قبر و قیامت او باشد همان وقف و خیراتی است که در این دنیا از خود به یادگار گذاشته است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل همواره از موضوع وقف با تعابیری همچون صدقه جاریه و احسان مانگار در بین مردم یاد می شود که با توجه به اثرات اخروی آن می بایست بیشتر مورد توجه مسلمانان قرار بگیرد.

در ادامه حجت الاسلام حسن رضا محمدی در همایش یاوران وقف شهرستان خدابنده اظهار کرد: همانطور که شهدا با نثار جان خود نامشان را در تاریخ ماندگار کردند، واقفین هم با اهدای مال خود نام خود را در تاریخ جاودانه می کنند.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه واقفین همواره جهان بدون محرومیت می خواستند، ادامه داد: نخستین واقفان ائمه معصومین بودند که ما را به این سنت حسنه تشویق می کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده افزود: شهرستان خدابنده یکی از شهرستان هایی است که بیشترین موقوفات را دارد و در این سنت حسنه پیشگام است.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: وقف هدیه بی منتی برای خلق و رحمتی برای واقف است تا از این رو خود را به خداوند نزدیک کند.

وی با یادآوری اینکه وقف در زمینه مسائل روز جامعه یکی از نیازهاست، خاطرنشان کرد: در راستای گسترش وقف در زمینه علم و فناوری بایستی با متخصصان این حوزه همکاری کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه کسانی که در این سنت حسنه همکاری دارند به یاوران وقف معروف هستند، گفت: زنده نگه داشتن فرهنگ غنی وقف و آشنا کردن مردم با آثار و برکات این سنت حسنه از اهم این وظایف است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه در شهرستان خدابنده ۶۰ بقعه متبرکه وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۰ بقعه در حال بازسازی است.

حجت الاسلام محمدی در پایان به ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه در شهرستان خدابنده اشاره کرد و گفت: طرح مهر تحصیلی هم در راستای کمک به دانش آموزان نیازمند از محل نیات واقفان در حال اجراست.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از یاوران وقف در حوزه های مختلف تجلیل شد.