واسطه گر ها و دلالان حق ما را می خورند/نداشتن بازار فروش مهمترین مشکل زنبورداران خدابنده است

زنبوردار قیداری با بیان اینکه واسطه گر ها و دلالان حق ما را می خورند گفت: از آنجائی که در شهرستان خدابنده بازار فروش خوبی برای عسل نداریم اگر اتحادیه ای باشد که در زمان بی رونقی بازار فروش،عسل هایی که روی دست ما مانده است را بخرد هم ما به حق واقعی مان می […]

زنبوردار قیداری با بیان اینکه واسطه گر ها و دلالان حق ما را می خورند گفت: از آنجائی که در شهرستان خدابنده بازار فروش خوبی برای عسل نداریم اگر اتحادیه ای باشد که در زمان بی رونقی بازار فروش،عسل هایی که روی دست ما مانده است را بخرد هم ما به حق واقعی مان می رسیم و هم دست واسطه گران قطع می شود.

محمد علی رمضانی متولد سال ۱۳۵۰ از روستای شهید چمنی شهر کرسف از توابع بخش مرکزی شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: کار پرورش زنبور عسل را از سال ۹۰آغاز کردم و دو سال قبل از آن در این زمینه فعالیت هایی داشتم.

وی افزود : در ابتدا حدود ۵۰ کندو داشتم و با وامی که به مبلغ۱۵ میلیون تومان از بسیج سازندگی سپاه خدابنده دریافت کردم توانستم زنبورداری را شروع کنم.

زنبوردار قیداری ادامه داد: در سال ۸۰ کوره آجر پزی راه اندازی کردم و سه خانواده از آن نان بر سر سفره خود می بردند و جز من سه کوره دیگر هم فعال بودند که با مشکل مواجه شدیم و به دلیل بالا رفتن نرخ سوخت از صنایع معادن شهرستان تقاضای ۱۵۰ میلیون تومان وام کردم که آنها هم همکاری نکردند و کوره آجر پزی ام تعطیل شد و بیکار شدم.

وی افزود: پس از تعطیلی کوره آجر پزی به دلیل نداشتن شغل به فکر پرورش زنبور عسل افتادم و با ۵۰کندو آغاز کردم و قرار است که ۵۰ کندوی دیگر نیز به آن اضافه کنم.

رمضانی ادامه داد: بسیاری از زنبورهایم در عید امسال به دلیل بارش برف و باران از بین رفتند و در نظر دارم که ۲۰۰ زنبور دیگر به مجموعه ام اضافه کنم و می خواهم به دلیل گرم شدن هوا و نبودن خوراک برای زنبورها، کندوها را به شهرستان طارم که هوای معتدل تری نسبت به قیدار دارد ببرم.

SAM_6501

وی افزود: در کارهای بنائی،رانندگی و کوره پزی مهارت دارم و به تنهایی به کار پرورش زنبورعسل می پردازم و خانواده ام نیز همکاری بسیار کمی دارند.

رمضانی ادامه داد: اگر کندو در کوهستان باشد از آن هر کدام از آنها تقریبا ۳کیلو عسل طبیعی برداشت می شود و اگر کندو در مناطق دیگر باشد از هر کندو ۸الی ۱۰ کیلو عسل برداشت می شود.

وی تصریح کرد: بازار فروش عسل خوب است و به دلیل این که قوام زیادی در کرج دارم عسلم را به انها می دهم تا برایم بفروش برسانند و بازار فروشم در آنجا بهتراز قیدار است.

رمضانی با بیان اینکه هر ۳ یا۴ماه زمان بهره برداری از زنبور عسل است ادامه داد: عسل را کیلویی ۵۰ الی ۷۰هزار تومان می فروشم و میزان درآمد سالانه ام در زمان برداشت زیاد تقریبا ۴۰ الی۵۰ میلیون تومان و در زمان برداشت کم ۱۰ الی ۱۲میلیون تومان است.

وی افزود: زمانی که هوا گرم می شود مجبور به انتقال مکان کندوها می شوم(در تابستان به طارم و در زمستان به اهواز می روم) و این امر اعتراض برخی از افراد را به همراه دارد و اگر مسئولین کارت یا مجوزی به ما بدهند این مشکل حل می شود.

DSCN4387

رمضانی ادامه داد: واسطه گر ها و دلالان حق ما را می خورند و عسل را با قیمت کم از ما می خرند و با قیمت بالاتر به مشتری می فروشند.

وی افزود: از آنجائی که در شهرستان خدابنده بازار فروش خوبی برای عسل نداریم اگر اتحادیه ای باشد که در زمان بی رونقی بازار فروش،عسل هایی که روی دست ما مانده است را بخرد هم ما به حق واقعی مان می رسیم و هم دست واسطه گران قطع می شود.

زنبردار قیداری در پایان سخنان خود از سپاه شهرستان خدابنده بخاطر دادن وام و همچنین پایگاه خبری اشراق۲۴ که کار انعکاس خبری را برعهده دارد تشکر کرد.