مداحی یک هنرمذهبی است/همایش مادحین شهرستان خدابنده برگزار شد+تصاویر

امام جمعه قیدار در همایش مادحین شهرستان خدابنده که به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن(ع)برگزار شد گفت: مداحی یک هنرمذهبی است که در فرهنگ شیعه جایگاه والا و مخاطبان فراوانی دارد. به گزارش اشراق۲۴،به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن(ع)همایش مادحین شهرستان خدابنده در دفتر حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیدار برگزار شد. […]

IMG_0199IMG_0187IMG_0124IMG_0123IMG_0108IMG_0084IMG_0083امام جمعه قیدار در همایش مادحین شهرستان خدابنده که به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن(ع)برگزار شد گفت: مداحی یک هنرمذهبی است که در فرهنگ شیعه جایگاه والا و مخاطبان فراوانی دارد.

به گزارش اشراق۲۴،به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن(ع)همایش مادحین شهرستان خدابنده در دفتر حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیدار برگزار شد.

حجت الاسلام طالبی در این همایش اظهار کرد: یکی ازجلوه های روشن محبت وپیوند مردم ایران اسلامی با اهل بیت پیامبراسلام (ص)برپایی آیین های مذهبی،  مجالس مداحی ونوحه خوانی است.

وی افزود: مداحی یک هنرمذهبی است که درفرهنگ شیعه جایگاه والا ومخاطبان فراوانی دارد و شعرهای مداحی اگر از محتوای عا لی و شیوایی ادبی برخوردارباشد بسیار تاثیرگذار و فرهنگ ساز است،چرا که به واسطه مداحی دلها متوجه اهل بیت علیهم السلام می شود،عشق ها  و احساس ها برانگیخته می شود و از این رهگذر پایه های اعتقادات دینی و باورهای مردم استحکام می یابد و پیوند معنوی و عاطفی شیعیان باخاندان عصمت وطهارت قوی تر و عمیق تر می شود.

طالبی ادامه داد: به خاطرنقش فرهنگ سازاین سنت مبارک است که دشمنان باشیوه های گوناگون درصدد تخریب  وانحراف آن برآمده تلاش می کنند تا ازتاثیر آن به کاهند. مسئولان فرهنگی،به ویژه جامعه مداحان، باید توجه داشته باشند، اگر از این گوهر گرانبها و سنت شیعی آسیب زدایی نشود هم رسالت آن درخطر قرار می گیرد و هم از اثرگذاری آن کاسته می شود.

وی افزود: امام خمینی(ره) احیاگر مکتب نجات بخش عاشورا درعصر حاضر،  بیشترین تاکید را بربرپائی مجالس سوگواری اهل بیت علیهم  السلام  به  ویژه  حضرت  ابا عبدالله الحسین(ع) داشته و عملآ به روضه و مداحی درمجالس حسینی اهتمام می ورزیدند.

امام جمعه قیدار اضافه کرد: مداحی وستایشگری اهل بیت علیهم السلام ازموضوعاتی است که همواره مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرارگرفته است و ایشان در دیدار با مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام به اهمیّت و نقش مداحی، رسالت و وظایف مداحان، محتوا و کیفیت ستایشگری، آسیب ها و آفات این آئین، سازماندهی و هدایت آنان توصیه و تاکید داشته اند.

وی افزود: از اول تاریخ تشیع تا امروز، یک عنصراصلی و اساسی درتشیع  و جریان تشیع، همین جریان عاطفی است،البته عاطفه ی متکی به حقیقت،نه عاطفه پوچ،لذا خدشه دارکردن این محبت به هر شکلی و به هرصورتی،خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت و پیروی اهل بیت(ع) است.

طالبی ادامه داد: غلو و مبالغه،احساس غنای کاذب،بدعت وخرافه،تبدیل شدن عشق به شغل،خارج شدن اززبان قال یازبان حال،سؤاستفاده ازمسئله  شفاعت یا چراغ سبزنشان  دادن نسبت به گناه،آهنگ های نامناسب،اجرای برنامه مداحی در وقت نماز،ناشایسته گان متظاهر،تحت الشعاع قرارگرفتن نام اهل بیت (ع)،مطالب ذلت آمیز و تشویق عزاداران به برهنگی و آسیب رساندن به بدنشان از مهمترین آسیب های مداحی است.

در ادامه این مراسم برخی از مداحان به مدیح سرائی پرداختند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا از میهمانان روزه دار با صرف افطاری پذیرائی شد.