مخترعان و محققان خدابنده

دكتر سعدا.. نصيري قيداري دكتر نصيري قيداري چهارم فروردين ماه سال 1338 در قيدار متولد شد. در سن 15 سالگي به زنجان آمدم. دوران تحصيل دبيرستان را، در دبيرستان صدرجهان (شهيد منتظري فعلي) گذراند و در سال 1356 ديپلم خود را در رشته رياضي اخذ کرد. پس از آن به دليل علاقه ويژه به درس […]

دكتر سعدا.. نصيري قيداري80920076-5238676

دكتر نصيري قيداري چهارم فروردين ماه سال 1338 در قيدار متولد شد. در سن 15 سالگي به زنجان آمدم. دوران تحصيل دبيرستان را، در دبيرستان صدرجهان (شهيد منتظري فعلي) گذراند و در سال 1356 ديپلم خود را در رشته رياضي اخذ کرد. پس از آن به دليل علاقه ويژه به درس فيزيک، در رشته فيزيک دانشگاه شيراز پذيرفته شد و به عنوان دانشجوي ممتاز دانشگاه شيراز در سال 1363 ليسانس خود را در اين رشته دريافت نمود. در آزمون کارشناسي ارشد فيزيک که حدود 440 نفر شرکت کننده داشت و به صورت غير متمرکز برگزار مي شد به عنوان نفر اول، وارد دوره فوق ليسانس دانشگاه شيراز شد و در سال 1367 مدرک کارشناسي ارشد خود را اخذ کرد و وارد دوره دکتراي فيزيک اين دانشگاه شد. در سال 1371 مدرک دکتراي خود را دريافت کرد؛ در اين ايام از طرف انجمن فيزيک ايران به عنوان برترين محقق جوان کشور برگزيده شد. پس از آن به عنوان استاديار دانشگاه شيراز مشغول به کار شد.

 دكتر نصيري پس از گذشت يکسال به زنجان برگشت و به عنوان استاديار دانشگاه زنجان مشغول به تدريس و فعاليتهاي علمي- پژوهشي در اين دانشگاه شد و در همان آغاز حضور در اين دانشگاه به عنوان مدير گروه فيزيک انتخاب شد و پس از گذشت 2 سال به عنوان رئيس دانشکده علوم انتخاب و به مدت 2 سال نيز رئيس اين دانشکده بود. در سال 74 به عنوان معاون آموزشي دانشگاه زنجان منصوب و به مدت 4 سال معاون آموزشي دانشگاه زنجان بود. پس از آن دوباره به فعاليتهاي علمي- پژوهشي و تدريس در دانشگاه مشغول شد تا اينکه در سال 81 دوباره به عنوان رئيس دانشکده علوم انتخاب گرديد که تا سال 83 ادامه پيدا کرد. همچنين در سال 1382 به مرتبه دانشياري ارتقا پيدا کرد. البته لازم به يادآوري است که از سال 72 به عنوان هيات علمي همکار مرکز تحصيلات تکميلي در علوم پايه زنجان نيز مشغول به فعاليت شد که تاکنون ادامه دارد. در راه اندازي مقاطع فوق ليسانس و دکتراي فيزيک دانشگاه زنجان نيز همکاري زيادي داشت. از سال 82 نيز به مدت 3 سال به عنوان رئيس انجمن نجوم ايران انتخاب شد. در سال 84 به اتفاق استاد ثبوتي مؤسسه آموزش عالي غير دولتي عبدالرحمن صوفي را راه اندازي کرد که هم اکنون در رشته‌هاي مختلف دانشگاهي، فعاليت مي‌کند.

 جوايز مختلفي را نيز در زمينه هاي علمي- پژوهشي به دست آورده است. حاصل نزديک به سي سال فعاليت علمي، تاليف و ترجمه 4 کتاب تخصصي در زمينه فيزيک، ارائه بيش از 40 مقاله علمي – پژوهشي در مجلات معتبر بين المللي و اجراي بيش از 30 طرح تحقيقاتي در زمينه هاي مختلف مي باشد که از آن جمله مي توان به طراحي و ساخت اولين تلسکوپ راديويي در کشور اشاره نمود. در ضمن از ابتداي تشکيل شوراي راهبري رصدخانه ملي ايران، عضو اين شورا بود. اين شورا داراي چهار کميته مختلف بود که وي به عنوان مدير کميته مکانيابي رصدخانه ملي ايران انتخاب شد توانست محل تاسيس رصدخانه ملي ايران را به مراحل نهايي برساند. در ضمن، طي اين سال‌ها بارها براي ارائه تحقيق و پژوهش‌هاي علمي در کنفرانس‌ها و فرصت‌هاي مطالعاتي به پنجاه کشور دنيا از جمله انگلستان، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، ژاپن، چين، ترکيه، فرانسه، بلغارستان، سوئد، دانمارک، اوکراين، عربستان، سوريه و غيره مسافرت کرده‌ است که حاصل تمام اين سفرها را در سمينارهاي داخلي و کلاس‌هاي درس دانشگاهي ارائه کرده‌ است. وي هم اكنون عضو حزب اعتماد ملي و نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي مي باشد.