محکومیت رژیم صهیونیستی پس از ۶ سال در شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی (۲۰ فوریه ۲۰۲۳ / اول اسفند ۱۴۰۱) با صدور بیانیه‌ای رسمی،طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد؛ اقدامی که پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت و آمریکا نیز در نقش مخالف متحد دیرینه اش ظاهر شد.

به گزارش نسیم اشراق؛ آخرین بار، در دسامبر ۲۰۱۶ دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده، به قطعنامه ای در شورای امنیت که از رژیم صهیونیستی خواسته بود شهرک‌سازی را متوقف کند، رای ممتنع داد.

حمایت واشنگتن از بیانیه یاد شده ، اقدامی که ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل با اجماع با آن موافقت کردند، پس از آن صورت گرفت که امارات متحده عربی اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه قوی تری را در مورد این موضوع به رای گیری نمی گذارد؛ اقدامی که می توانست باعث وتوی ایالات متحده شود.

دولت ابوظبی درحالی که پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را با همکاری فلسطینیان آماده کرده بود، اکنون گفته که درخواست برای رأی گیری درخصوص قطعنامه علیه تل آویو را ارایه نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی با صدور بیانیه ای رسمی نسبت به طرح رژیم صهیونسیتی مبنی بر ساخت و ساز بیشتر و گسترش شهرک ها در اراضی اشغالی فلسطین ابراز “نگرانی و نارضایتی عمیق” کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای که با اجماع مورد توافق قرار گرفت، گفت: «شورای امنیت تکرار می کند که ادامه فعالیت های شهرک سازی اسرائیل به طور خطرناکی راهکار دو کشوری را بر اساس قطعنامه های سال ۱۹۶۷ تهدید می کند».

سازمان ملل خواستار حفظ آرامش در سرزمین‌های اشغالی شد

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه خواستار کاهش تنش در سرزمین های اشغالی به ویژه اطراف اماکن مقدس و حفظ آرامش با توجه نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شد.

به گزارش ایرنا، تور ونسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه بدون محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در خصوص افزایش خشونت میان فلسطین و این رژیم از جمله برخی از مرگبارترین حوادث در نزدیک به بیست سال گذشته هشدار داد.

وی گفت اقدامات یکجانبه طرفین را از هم دورتر و تنش ها را تشدید می کند و باعث ادامه درگیری می شود.

ونسلند تکرار کرد که عاملان تمام خشونت ها باید مورد بازخواست قرار گیرند و به سرعت عدالت در مورد آنها اجرا شود.

وی ادامه داد که نیروهای امنیتی باید حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند و از نیروی کشنده فقط در مواقعی که راه دیگری برای نجات جان وجود ندارد، استفاده کنند.

ابن مقام سازمان ملل گفت که با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با تعطیلات عید فصح و عید پاک، تلاش های مشترک برای اطمینان از حفظ آرامش در این دوره لازم است.

وی ادامه داد اقدامات تحریک آمیز، اطلاعات نادرست و تلاش های افراط گرایان برای دامن زدن به خشونت باید به سرعت و به طور موثر مورد توجه قرار گیرد.

وی دوباره درخواست دبیرکل سازمان ملل را از همه طرف‌ها مبنی بر پرهیز از اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را در داخل و اطراف اماکن مقدس تشدید کند، تکرار کرد و گفت همگی باید در راستای نقش ویژه اردن، وضعیت موجود را حفظ کنند.

 

مخالفت شدید آمریکا با شهرک سازی های رژیم صهیونیستی

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با اعلام صریح عدم حمایت آمریکا از طرح جدید شهرک سازی رژیم صهیونیستی اظهار داشت واشنگتن بشدت با اعلام رژیم اسرائیل برای ساخت هزاران واحد خانه و شهرک سازی مخالف است.

به گزارش ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی گفت: هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان بیگناه بی رحمی است. آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم برای بازگرداندن و حفظ آرامش اقدام کنند.

این مقام آمریکایی افزود: ما به شدت با اعلام اسرائیل برای ساخت هزاران واحد خانه و شهرک سازی مخالفیم. ما به شدت با اعلام اسرائیل مبنی بر آغاز فرآیند قانونی کردن ۹ پایگاه پلیس در کرانه باختری که قبلاً طبق قوانین اسرائیل غیرقانونی بودند، مخالفیم.

وی تصریح کرد: این اقدامات یکجانبه تنش ها را تشدید می کند. این اقدامات به اعتماد بین طرفین آسیب می رسانند و چشم انداز راهکار دو کشوری را تضعیف می کنند. آمریکا از این اقدامات حمایت نمی کند.

این مقام آمریکایی افزود: موضع روشن و دیرینه آمریکا این است که شهرک سازی مفید نیست و ما را از راهکار دو کشوری که با مذاکره و گفتگو به دست می آید، دورتر می کند. این اقدامات صرفاً برای امنیت بلندمدت اسرائیل و پایان پایدار درگیری مضر است.

گرینفیلد ادامه داد: بنابراین ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا برای ایجاد شرایط لازم جهت مذاکرات مستقیم بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تلاش کنند. مذاکره مستقیم تنها راه برای پایان پایدار درگیری و راهکار دو کشوری است.

انگلیس خواستار لغو شهرک سازی از سوی رژیم صهیونیستی شد

سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد نیز شهرک سازی رژیم صهیونیستی را مغایر قوانین بین المللی و باعث تضعیف چشم انداز صلح دانست و از این رژیم خواست این تصمیمات را لغو کند.

به گزارش ایرنا، باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت گفت: بیانیه شورای امنیت تعهد جامعه بین‌الملل به راه‌کار دو کشوری بر اساس قطعنامه های سال ۱۹۶۷ را مشخص می‌کند و خواستار توقف فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل و تروریسم است.

وی افزود: همه طرف ها باید از اقدامات یکجانبه ای که صلح، ثبات و راهکار دو کشوری را تضعیف می کند، خودداری کنند.

نماینده انگلیس با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴ فلسطینی از جمله ۱۱ کودک توسط نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده اند، اضافه کرد: اسرائیل باید حداکثر خویشتنداری را در استفاده از اسلحه از خود نشان دهد و تشکیلات خودگردان فلسطین باید فوراً همکاری کامل امنیتی را از سر بگیرد و ترور را کنار بگذارد و با آن مقابله کند.

وودوارد ادامه داد: این چرخه رو به افزایش خشونت باید هرچه سریعتر پایان یابد.

سفیر انگلیس همچنین گفت: انگلیس اعلامیه اسرائیل برای قانونی کردن ۱۰ ایستگاه پلیس و پلیس و ساخت ۱۰ هزار خانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را محکوم می‌کند. انگلیس به شدت با این اقدامات یکجانبه که تنش بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها را تشدید می کند، مخالف است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل تصریح کرد: شهرک‌سازی‌ها و پاسگاهها نه تنها با قوانین بین‌المللی مغایر هستند، بلکه چشم‌انداز صلح را نیز تضعیف می‌کنند. انگلیس از اسرائیل می‌خواهد که این تصمیمات را لغو کند.

سفیر انگلیس در نشست شورای امنیت همچنین گفت: من همچنین افزایش خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان را محکوم می کنم و لندن آماده تسهیل گفتگوها میان اسرائیل و فلسطین بوده و معتقد است که راهکار دو کشوری تنها راه تضمین صلح پایدار و امنیت است.

 

روسیه، چین و امارات نیز از فلسطین حمایت کردند

دیمیری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع شهرک سازی غیر قانونی اسرائیل، به نگرانی مجدد نسبت به سطح خشونت و نقض حقوق بشر در غیاب یک روند صلح پایدار اشاره کرد و از “الحاق قانونی”، حملات هوایی به سوریه و سایر اقدامات تحریک آمیز که اخیرا توسط اسرائیل انجام شده است، ابراز تاسف کرد.

نماینده روسیه همچنین آمریکا را مانع اصلی جلوگیری از تلاش‌های خارجی برای حمایت از روند صلح خاورمیانه دانست و تصریح کرد: حل مسئله فلسطین کلید صلح منطقه ای است.

ژانگ جون سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در اظهارات خود به “اقدامات فزاینده” اسرائیل اشاره کرد که ثبات منطقه را “تا لبه پرتگاه” پیش می برد.

سفیر چین در سازمان ملل از “بی حرمتی ” به اماکن مقدس بیت المقدس و شهرک سازی جدید اسرائیل ابراز انتقاد کرد.

نماینده امارات نیز در جلسه شورای امنیت گفت که بیانیه روز دوشنبه شورای امنیت اولین اجماع این شورا در شش سال گذشته است و از همه اعضا خواست که “تخریب” را به عنوان یک وضعیت پایدار نپذیرند.

امارات نیز خواستار احترام کامل به قیمومیت اردن در رابطه با اماکن مقدس بیت المقدس شد و گفت که تخریب خانه های فلسطینیان نشان دهنده جابجایی انسان ها و معیشت ویران شده است.

زخم کهنه فلسطین در سال جدید و مظلوم نمایی رژیم صهیونیستی

در این نشست، سفیر و نماینده فلسطین از «زخمی کهنه در سال جدید» گفت که نشان‌دهنده « شکست» است و هیچکس نباید با آن مواجه شود. وی گفت ما به نقطه ای بدون بازگشت نزدیک می شویم و بنابراین هر اقدامی که اکنون انجام می دهیم، هر کلمه ای که به زبان می آوریم، “مهم” است.

نماینده فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که نسبت به فلسطین «بی تفاوت نشود». وی گفت با وجود یک دوره طولانی خشونت، رنج فلسطینیان هر بار متفاوت است. وی همچنین از روی آوردن رژیم صهیونیستی به “اقدامات جدید قدیمی” در سال نو انتقاد کرد.

سفیر فلسطین از «مقاومت» فلسطینی ها و کسانی که «با غرور سر خود را بالا نگه می دارند» ستایش و تاکید کرد: همه سزاوار زندگی در آزادی هستند، نه اشغال.

نماینده رژیم صهیونیستی نیز همچون همیشه با مظلوم نمایی و بدون اشاره به جنایات این رژیم مدعی “اقدامات تحریک آمیز از سوی فلسطین” شد و ادعا کرد که فلسطین برای “شهادت” اقدام می کند.

نماینده این رژیم مدعی سیستم “پرداخت پول برای قتل” از سوی فلسطینی ها شد و آن محکوم کرد.

گلیعاد اردان در حالیکه دست رژیم صهیونیستی به خون فلسطینیان آلوده است، مدعی شد که “شواهد انکارناپذیر” از تجاوزات فلسطینی ها علیه اسرائیلی ها که مصالحه را عملاً غیرممکن می کند، وجود دارد و شورای امنیت باید “جشن قتل” از سوی فلسطینی ها را محکوم کند.

وی مدعی شد فلسطین “خواسته های پیچیده و بدی” از اسرائیل دارد. چرا جامعه بین‌المللی به فلسطین وضعیت ویژه داده است؟

سفیر رژیم صهیونیستی سپس در ادامه مظلوم نمایی هایش، تصویر دو کودک اسرائیلی را در حالیکه در نشست در دست گرفته بود ، نشان داد تا توجه همگان را از تمرکز بر جنایات این رژیم برداشته و به سمت سناریوی خود بکشد که فقط هیات رژیم صهیونیستی دقیقه ای در سکوت ایستاد و او موفق به اجرای سناریوی خود نشد.

محکومیت رژیم صهیونیستی پس از ۶ سال در شورای امنیت سازمان ملل

همزان تعدادی اعضای سازمان بین المللی یهودیان “ناتوری کارتا” که گروهی از یهودیان ضد صهیونیسم در نیویورک هستند با حضور در مقابل سازمان ملل در مخالفت با رژیم صهیونیستی، خواستار آزادی سرزمین های اشغالی به ویژه قدس شریف از چنگال صهیونیست ها شدند.

به گزارش ایرنا، «محمود عباس» ۲۳ بهمن ماه در یک سخنرانی در «کنفرانس قدس» که در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، افزود که از سازمان ملل و شورای امنیت درخواست خواهد کرد که به فلسطین عضویت کامل در این سازمان داده شود.

وی تاکید کرد که طی روزهای آتی درخواست خود مبنی بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و صدور قطعنامه ای در حمایت از راه حل به اصطلاح «دو دولتی» را خواهد داد.

رئیس تشکیلات خود گردان اضافه کرد که قطعنامه سازمان ملل باید بر توقف اقدامات یکجانبه و در راس آن ها شهرک سازی های اشغالگران که به طور کامل غیرقانونی و غیرمشروع است، تاکید کند.

محمود عباس اضافه کرد: این قطعنامه همچنین باید بر پایبندی به توافقات امضا شده و معاهدات بین المللی و دعوت به برگزاری کنفرانس بین المللی صلح تاکید داشته باشد.

وی همچنین گفت که حق دولت فلسطین در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین محفوظ است و این دولت به پیگیری های خود در دادگاه ها و سازمان های بین المللی ادامه خواهد داد.