متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار(11بهمن)

خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار به امامت حجت الاسلام طالبی برگزارشد. اشراق آنلاین،ابتدای خطبه خودم و همه نمازگزاران عزیز برادران و خواهران گرام را به تقوای الهی دعوت می کنم.تقوا مانند واکسن ضد بیماری فرد و جامعه را از گرفتاری به انواع امراض اخلاقی و اجتماعی نگه می دارد و اقشار مردم […]

خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار به امامت حجت الاسلام طالبی برگزارشد.DSC02124

اشراق آنلاین،ابتدای خطبه خودم و همه نمازگزاران عزیز برادران و خواهران گرام را به تقوای الهی دعوت می کنم.تقوا مانند واکسن ضد بیماری فرد و جامعه را از گرفتاری به انواع امراض اخلاقی و اجتماعی نگه می دارد و اقشار مردم را از بدبختی های خانمان سوز که امروز جامعه جهانی و بین اللملی به سختی گرفتار آن هستند نجات می دهد.

در خطبه های قبل بیان شد که ريشه همه مفاسد، انحراف ها و سقوط هاى انسان «غفلت» است. از دیدگاه قرآن کریم محروميت انسان از سعادت و گرفتار شدنش به شقاوت، همين عامل «غفلت» بیان شده است: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ»؛( لقمان /6)

 در حقيقت، بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده ايم. دل هايى دارند كه با آنها [حقايق را]دريافت نمى‌كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‌بينند، و گوش هايى دارند كه با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه ترند.

 به طور كلى «عامل غفلت از يك مسأله، توجه به مسايل ديگر است». در خصوص این بحث نيز اين قضيه كلى صادق است. آنچه كه موجب مى‌شود ما از خدا، قيامت غفلت کنیم توجه به مسائل ديگر است. ما خواست ها و نيازهايى داريم که در اثر پرداختن به آنها از مسايل اصلى غافل مى‌شويم. مثلاً انسان نياز به غذا، مسكن و پوشاك دارد. براى تهيه اينها بايد تلاش كند.

يكى از مواردى كه از دیدگاه قرآن کریم عامل غفلت معرفی شده و نسبت به آن هشدار داده شده توجه به مظاهر زندگى مادى نظير مال، ثروت و زن و فرزند است. قرآن مى‌فرمايد: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ؛ (منافقون (63)، ‌اى كسانى كه ايمان آورده ايد، [زنهار] اموال شما و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نگرداند. در جاى ديگر تكاثر و ثروت اندوزى را مايه غفلت دانسته است«أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ؛»تفاخر به بيشتر داشتن شما را غافل داشت؛ تا كارتان به گورستان رسيد! علاقه به مال و اين‌كه انسان بخواهد موجودى حساب بانكى‌اش را افزايش دهد، موجب غفلت انسان از خدا و قبر و قيامت مى‌گردد.

نفسِ مال و ثروت و زن و فرزند بد نيست؛ به همين دليل هم قرآن و اسلام اصل توجه به آنها را حرام نكرده است؛ اما هشدار داده كه مراقب باشيد زمينه غفلت در آنها هست. قرآن کریم ویژگی مردان الهی را این گونه بیان می دارد که كسب و تجارت غفلت آنها نمى‌گردد: رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ؛1 مردانى كه نه تجارت و نه داد و ستد آنان را از ياد خدا غافل نمى‌كندنه این که اهل تجارت و داد و ستد نیستند و زندگى خود را تعطيل کردند و با كار و زن و فرزند وداع گفتند بلکه اهل زندگی و تجارت هستند و در عین حال موظبند که این مسائل آنها را دچار غفلت نکند.

اما سئوال مهم این است که در چه صورتی مال و تجارت و زن و فرزند انسان را دچار غفلت می کند و در چه صورتی دچار غفلت نمی کند؟ هر وقت كسب و كار و مال و ثروت و فرزند به صورت هدف در آيند مانع از «ذكر خدا» و موجب غفلت انسان مى‌گردند. اما اگر كسى به همه اينها به صورت ابزار نگاه كرد و آنها را وسيله‌اى براى كسب رضايت خداوند و رسيدن به آخرت قرار داد، هيچ‌گاه موجب غفلت او نخواهد شد. در این صورت همين امور را هم تبديل به عبادت مى‌شوند و با استفاده از آنها به خدا تقرب جسته می شود در این صورت نگاه محبت آميزى كه انسان به همسرش مى‌كند، دست مهری كه بر سر فرزندش مى‌كشد،حتى خوردن، آشاميدن و خوابيدن انسان نيز مى‌تواند عبادت و وسيله تقرب الى اللّه باشد.

خطبه دوم:

آغاز دهه فجر

انقلاب اسلامی ایران پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم جهان استکباری را به لرزه در آورد و نور امید را در دل مستضعفان عالم روشن کرد.

انقلاب اسلامی با رهبری رهبران شایسته ای چون حضرت امام و آیت الله العظمی خامنه ای توانسته اینک به الگوئی برای جهانیان تبدیل شود و پایه های سیستم نظام لیبرال سرمایه داری را به لرزه در آورد.

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور ارائه الگوی حکومت دینی بر پایه ولایت فقیه است . به همین دلیل در طول بیش از سه دهه،کشتی انقلاب اسلامی در دریای متلاطم و سرشار از خطرات سهمگین با وجود مواجهه با انواع تهدیدها و تحریم ها توانسته به خوبی راه خود را طی کند و قله های موفقیت را در عرصه های مختلف فتح کند و الگوی کشورهای منطقه و سراسر جهان شود .

همه مسوولان ، نخبه گان و خواص و  دست اندرکارانی که به نوعی صاحب قدرت و منصب هستند، باید در جهت رساندن این کشتی به مقصد از هیچ کوششی دریغ نکنند . اگر کسانی در نیمه راه دچار خستگی و یا دچار رکود روحی ،فکری  و یا سیاسی شوند ، قطعا خللی به این حرکت توفنده وپر شتاب وارد نخواهند ساخت . تنها مسئله ای که اتفاق می افتد، این است که از این کشتی خارج و دچار طوفانهای سهمگین خواهند شد. زیرا نیروهای تازه نفسی  این حرکت را به راحتی ادامه خواهند داد چون ناخدای این کشتی ولی امر مسلمین است که رابطه ی او با ملت ناگسستنی است . تا زمانی که این رابطه اعتقادی وجود دارد هیچ خطری این انقلاب را تهدید نخواهد کرد

اگر كسي امروز در مقابل ولايت فقيه  قرار گيرد با همه سوابق خوبي كه داشته باشد مانند كسي است كه در مقابل معصومين قرار گرفته اس، همان طلحه و زبیر زمان است.

دیگر دستاورد مهم اقلاب اسلامی ایران فروپاشی تز جدایی دین از سیاست است قدرت هیا استکباری جهان برای چپاول دسترنج توده ای محروم نغمه جدایی دین از سیاست را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبه های فکری، فرهنگی ، دینی و ملی جوامع اسلامی تسلط پیدا کنند منابع مالی و ذخایر زیر زمینی آن ها را به غارت ببرند پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر چنین عقیده باطلی خط بطلان کشید حضرت امام به منظور ایجاد حاکمیت الهی بر اساس موازین اسلام اصل مقدس ولایت فقیه را مطرح و زمام امور جامعه اسلامی را به دست گرفت و رهبری سیاسی ومذهببی را عینیت بخشید .

مذاكرات هسته‏اى

در جريان توافقات ژنو، جمهورى اسلامى با احترام به اصول ديپلماسى و با پشتوانه رهبرى عزيز و ملت بزرگ ايران اسلامى، گام نخست را با تعليق غنى‏سازى 20% اورانيوم صداقت و منطق انسانى و اسلامى خود را ثابت کرد تا ديگر هيچ بهانه‏اى براى طرح ادعاهاى بى‏اساس باقى نماند. حال نوبت طرف مقابل يعنى كشورهاى 1+5 مى‏باشد كه بايد به‏دور از هرگونه زياده‏خواهى، به وظيفه خود عمل نمايند.

 آمريكاييها با برداشتهاى يك‏جانبه از توافقات ژنو، به‏دنبال القاء تفسيرهاى غلط و زياده‏خواهانه‏اى هستند به‏نظر مى‏رسد سران زورگوى آمريكا به چيزى غير از حل مسائل مربوط به هسته‏اى مى‏انديشند و آن‏ تحقير و شكستن اقتدار ملت ايران و تسویه ‏حساب با مردم فهيم و انقلابى ايران است.

 آنچه تأسف‏آور است، وادادگى برخى عناصر سست داخلى است، در يك جريان رسانه‏اى هماهنگ، گاهى اين سطح از مذاكرات را با ذوق‏زدگى به مذاكره و يا ارتباط با آمريكا تفسير و يا القاء مى‏نمايند تا انجا كه خبر واهى و جعلى انجام مقدمات بازگشايى و فعال‏شدن سفارت آمريكا در ايران را مخابره مى‏نمايند! اين نوع برخورد، جز انفعال و خودباختگى در برابر بيگانگان توجيه ديگرى ندارد؟

پاسخگويى به ياوه‏گوييهاى سران آمريكا كه با ادبياتى كه تنها خودشان مستحق و مصداق آن هستند و با «تحقير و تهديد» با ملت ايران سخن مى‏گويند، از جمله انتظارات به‏حق مردم ايران است. در اینجا لازم می دانم از مواضع قاطع و خوب رياست محترم جمهورى جناب آقاى دکتر روحانى در داووس سوييس و نيز پاسخ دندان‏شكن فرمانده دلاور سپاه پاسداران انقلاب اسلامى سردار سرلشكر جعفرى، تقدير و تشكرمی نمیاییم كه در واقع حرف دل همه مردم غيور ايران اسلامى را بيان داشتند و اظهار نمودند كه تهديدات نظامى آمريكا تنها براى همان روى ميز نگه‏داشتن كاربرد دارد و الّا آرزوى ديرين فرزندان سلحشور ملت ايران، رودررويى با آمريكا در ميدانهاى جنگ و نبرد بوده و هم‏چنان هست.